Lorrie

Gestart door Frits, april 24, 2021, 15:52:56

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

april 24, 2021, 15:52:56 Last Edit: april 24, 2021, 17:07:38 by Frits
Omdat ik voor mijn Porter moet wachten op onderdelen, heb ik intussen een lorrie in 0n3 ontworpen, getekend en geprint.

Dit is de tekening.
render1 van 1:

En dit heeft de printer gemaakt.
foto1 van 2:

foto2 van 2:

Ik ben nog niet helemaal tevreden. De bak zwabbert te makkelijk en de wielen lopen nog niet lekker. Te goedkoop is ook niet alles.
Kogellagers lopen beter, maar vragen wat meer ruimte. Punten aan assen vijlen of slijpen is ook niet echt makkelijk.
Waar dat SMC voor staat weet ik ook nog niet. Salt/Silver/Sulfer, Mountain/Mine, City/Compagny/Community. Ik zie nog wel. Ik wilde eens een paar letter proberen.
Je zult denken dat het karretje uit slechts twee delen bestaat, maar schijn bedriegt.
Van onder naar boven:
4 grijze wielbanden
4 bruine wielschijven
2 stalen assen
2 bruine asbussen
1 grijs chassis
2 koppelingen
2 boutjes M2 voor die koppelingen
1 Bak
2 Asstompen als draaipunt
maakt toch al 20 componenten.
Die asstompen moesten los worden geprint. Daardoor kon ik de bak zonder support printen en heb toch goede ronde draaipunten.
Helaas zijn de assen echt 25 mm en die zaag ik uit stukken van 100 mm.  :angry: 3 dus.
Ik kan kiezen tussen 0 en 3 en 0.


Ziet er zeer realistisch uit zo Frits.
Knap gedaan.
Hans, liefhebber On30 + H0

Dank jullie wel. Ik doe mijn best om er toch iet leuks van te maken, al is het 'maar' een lorrie. Morgen neem ik hem nogmaals onderhanden.
Ik kan kiezen tussen 0 en 3 en 0.

Een van de zaken die mij opvallen is dat als ik de wagon laad met een zooitje stalen moeren M3, dat de bak dan beter rechtop blijft staan.
Echter, als ik die lading wil lossen en de bak tot zijn uiterste stand kantel, blijven alle 40 moeren er gewoon in liggen. Niet goed dus.

De bak is te diep of te rond vermoed ik. Wat denken jullie daar van?

Een tweede probleem is dat de hele lorrie vrij snel omvalt als het gewicht te veel uit het midden raakt. Heeft dat ook met de vorm van de bak te maken? Is de bak soms ook te breed of te hoog?

Hebben jullie zelf zo'n soort lorrie rondrijden?
Ik kan kiezen tussen 0 en 3 en 0.

Ik heb wel zo'n lorrie geprint maar als dummy. Het probleem is het gewicht. Probeer zoveel mogelijk gewicht onderin te krijgen. Je kunt beginnen met de assen en er soldeerdraad? omheen wikkelen, geen gezicht ik weet het maar wel gewicht. Ook metalen wielen helpen.


Mogelijk kun je in het frame een rechthoek maken waar je later plaatjes metaal in legt. Of wat plakloodjes  van de auto.


Verder denk ik dat zand of grind makkelijker gaat glijden en uit de bak komt.


JohnT

Wat denk je hier van?
Hans, liefhebber On30 + H0

Dat ziet er oer-Amerikaans uit Hans. Het valt mij op, dat de lorries die ik heb kunnen bekijken van dichterbij, geen van alle een draaipunt hebben om te kiepen, maar dat er gebruik wordt gemaakt van een soort rolbrug principe. Hoe het exact werkt is mij nog niet helemaal duidelijk en dat hoeft ook niet om het na te kunnen bouwen. Zie bijgaande foto uit het Turfmuseum.



Tegen het omkantelen is inderdaad het verlagen van het zwaartepunt de enige oplossing. Aan de spoorbreedte valt niet te tornen. Ik denk nu dus dat mijn eerste bak veel te groot is geworden. Ik zal daarom een nieuw ontwerp maken en bekijken of dat beter werkt. Al doende leert men zeggen ze toch?

Prettig weekend.
Ik kan kiezen tussen 0 en 3 en 0.

april 27, 2021, 07:48:46 #8 Last Edit: mei 26, 2021, 09:22:50 by Frits
Dit is de 'verbeterde' versie van de lorrie.



De assen zijn nu gelagerd in messing busjes van 2,5x2,1x2,5 mm, die ik in bulk (500 voor â,¬1,38) importeer. Ze kunnen van onderaf er in gelegd worden en een drupje lijm verhinderd dat ze er uitvallen als je de lorrie zou optillen. Verder is daar een gele ballast bak gekomen, die gevuld wordt met lood of stalen moertjes en die wordt afgedekt met een laagje delfstoffen of gereedschappen. Dit verhoogd de stabiliteit van de lorrie enorm.
De koppelingen zijn ook gewijzigd, omdat de eerst onder en boven uitstekende kop slecht te printen was. Nu is de onderkant vlak. Het groene geprinte elastiekje van TPU gaat de koppeling in het midden houden. Niet echt noodzakelijk, want er wordt nooit mee gekoppeld en ontkoppeld. Het treintje wordt als een geheel gebruikt.
De nieuwe bak wil nu wel goed lossen en toont wat minder kolossaal dan de eerdere. Echter deze versie wil in alle standen blijven staan. Het gewicht zit niet genoeg in de onderkant. Ook de drie aangebrachte nokjes om hem beter in het midden of helemaal gekiept te houden  functioneren niet. Ze drukken meteen de staander wat naar buiten en die veert niet weer terug.
De ophanging moet dus beter en hoger en mijn fraaie letters zitten in de weg. Uit de foto's op het web lijkt het, dat de lorries vergrendeld werden in de neutrale stand en bij lossen dus werden ontgrendeld en dan bijna vanzelf om kiepten.
Daar moet ik nog eens goed naar kijken.
Beter de de eerste meteen goed, dan straks een stel onbruikbare karren op een volkomen nutteloos gecreëerd zijspoor. Kan ook leuk zijn trouwens. :laugh:

Ik kan kiezen tussen 0 en 3 en 0.

Waar zijn die dingen op de hoeken van de bak voor?

Ton
Erare humanum est

In deze foto kan je het kantel mechanisme aan de zijkant goed zien.

Ton
Erare humanum est

april 27, 2021, 13:47:01 #11 Last Edit: april 27, 2021, 13:55:25 by Frits
Die 'oren' op de hoeken van de bak zijn om hem straks te kunnen kiepen. Dan komt er van naast het spoor een hefboom die in dat oor grijpt en zo de lorrie lost. Daarna moet de bak van zelf weer rechtop komen, maar dat doet hij nog niet goed.  :cry:
Zo op de foto te zien is er wel veel kracht nodig om het wagentje te lossen. Ik zie een tweede man met een hefboom onder de wagon tillen.
Ik kan kiezen tussen 0 en 3 en 0.

Er zal toch nog een soort blokkering in de transportstand moeten komen, want als ik het bakje echt vol met stalen moertjes doe, kiept het erg snel om. Daar is nauwelijks mee te rijden. Nu hoeven er geen stalen moertjes mee vervoert te worden, maar de lading heeft wel enig gewicht.
Een veertje kan misschien helpen.
Ik kan kiezen tussen 0 en 3 en 0.

Ik heb eens een filmpje gezien van een mijn in China, daar gebruikten zij de KISS methode.
Je vult het karretje, rijdt het naar de dump plek, flikker het karretje op zijn zij, legen het en zetten het karretje weer op de rails.

Ton
Erare humanum est

Wat was het ook weer voor schaal Frits?
Hans, liefhebber On30 + H0