Lorrie

Gestart door Frits, april 24, 2021, 15:52:56

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

april 27, 2021, 15:52:13 #15 Last Edit: april 27, 2021, 16:09:10 by Frits
De schaal is 1: 48 bij 0n3, maar als ik er een mannetje van 1,80 m (1:50) bij zet, vind ik de lorrie nog behoorlijk groot.

foto 1 van 1:
Ik kan kiezen tussen 0 en 3 en 0.

Ton, ik zie dit kereltje die lorrie niet uit rails kieperen en hem er weer op zetten. De schaal komt beslist niet overeen. Goed het mannetje had eigenlijk 2,5 mm groter moeten zijn, maar er zijn ook kleinere kerels van 1,70 m en die zijn in 1:48  wel 35 mm gelijk aan dit figuurtje. Voor mijn gevoel moet die lorrie toch kleiner worden. Mee eens?  :undecided:
Ik kan kiezen tussen 0 en 3 en 0.

Ja , heel erg mee eens.
Hier heb je wat maten van een Bachmann dumpertje.
het bakje is 34,10 x 43,10 mm en 21,20 mm diep
het karretje is 67,6 mm zonder koppelingen lang en 27,30 mm breed.

Ton
Erare humanum est

Bedankt voor je maten. Als ik die vergelijk met mijn wagon, dan is mijn onderstel wel redelijk van maat, maar de bak is gewoon nog te groot.
Tjonge, wat kan ik mij daar toch op verkijken. :rolleyes:
Ik kan kiezen tussen 0 en 3 en 0.

Ja ik ken dat.
je heb een bepaald idee van de grootte in je hoofd en dat klopt helemaal niet met de werkelijkheid.

Ton
Erare humanum est

Er is al heel wat verbeterd en aangepast aan mijn lorrie, maar ik zit nog steeds met het kantelen van de bak in mijn maag.
Het moet een eenvoudig mechanisme zijn, dat ik op afstand kan aansturen en waarbij na het lossen de lorrie weer in de rijstand moet terug komen. Al heel wat plaatjes verzameld en bekeken onder andere van deze site. http://www.industriespoor.nl/KipkarrenSpoorijzer.htm
Het zal wel wat verschillende mogelijkheden proberen worden.
Ik kan kiezen tussen 0 en 3 en 0.

Dat karretje van Bachmann is zoals op de eerste foto in de link.
Als ik de bak met een vinger omkiep en dan loslaat , komt deze terug in de ruststand.
Maar deze karretjes zijn wel diecast.

Ton
Erare humanum est

Frits, ik wil wel zo'n Dump Car van Bachmann naar je opsturen voor de maten?
Als ik je daar mee kan helpen.
Hans, liefhebber On30 + H0

Heel vriendelijk van je Hans, maar ik denk dat ik het met de foto's van Ton en nog enkele andere die ik op het web gevonden heb wel ga fixen. Ik moet het eenvoudig houden en soms denk ik er te ingewikkeld over met een veertje en een vergrendeling en zo. Minder is meer. Toch?
Ik kan kiezen tussen 0 en 3 en 0.

Bij deze eerst even een overzicht van mijn ontwerpen. Je ziet wel dat het de goede kant opgaat.



Steeds kleiner wordende bak op vrijwel een identiek onderstel. Van zo'n ontwerp kun je een boel leren.
Voor de printers onder ons: Maak het object uit 1 geheel, randen en pootjes die als zelfstandig object in het model zitten worden door Cura ook als los onderdeel beschouwd. Gevolg ze laten snel los van de rest.
Het mannetje is een goede referentie bij het ontwerpen. Ook samen voegen met de getekende locomotief geeft een juiste indruk.
Dit is het wel geworden, maar ik heb nog mijn bedenkingen tegen het rechtop blijven komen en staan.




De lorrie is origineler geworden met een authentiek rol kantelmechanisme.
De wielen zijn verkleind naar 10 mm.
Het chassis heeft meer afgeronde hoeken gekregen.
De bak is verder verkleind. Nu zijn de letters weer wat aan de grote kant geworden.
De eerdere klauwkoppeling is vervangen door een meer gebruikelijke pen en ring koppeling. De locomotief kan met haar klauwkoppeling deze lorrie ook aankoppelen. De ring is dus beweegbaar, maar wel in de print van het chassis gelijk mee geprint. Dat kostte enige moeite en ik moest de koppelpen tot tweemaal verzwaren en verbeteren, maar het werkt nu wel.
Het geheel bestaat nu nog uit de bruine bak, het grijze chassis, de gele ballastbak, 2 stalen assen, 2 bruine afstandsbussen tussen de wielen, 4 bruine wielschijven, 4 grijze wielbanden, 4 busjes en 4 ringetjes.

Nog een plaatje nu met ballastbak.



Voorlopig ben ik even klaar met deze lorrie. T.z.t. ga ik de letters nog aanpassen en de ballastbak mag ook iets minder opvallend  :rolleyes: zijn.
Tijd voor een nieuw 0n3 project.
Ik kan kiezen tussen 0 en 3 en 0.

Ziet er goed uit Frits.
Is het zo'n soort link & pin koppeling?
Het zou nog mooier zijn als de bak aan de onderkant wat ronder zou zijn.
Dit is mijn persoonlijke mening!!!
Hans, liefhebber On30 + H0

Ik vind het knap hoor wat jij doet maar ik vind de afwerking wel wat te wensen overlaten.
Is waarschijnlijk een artefact van deze 3D printmethode.

Ton
Erare humanum est

@Hans. De bak wat ronder maken is wel een goede suggestie. Ten eerste kan er dan wat meer spul in en het gewicht komt lager te liggen. Dat is dan weer stabieler. Ik vind hem ook wat te driehoekig. Die gele ballastbak vind ik ook veel te opvallend. Ook die wordt denk ik kleiner en minder fel van kleur.

@ Ton. Dit model komt zo uit de printer en is niet schoongemaakt. Als ik het met een tandenborstel borstel verdwijnen er veel van die haren en kruimels, maar je hebt helemaal gelijk dat het geen spuitgietwerk is. Voor mij lijkt het acceptabel, omdat ik een hekel aan priegelwerk heb en helemaal aan schilderen. Voor 'productie werk' kan het nog wat verbeteren en met het blote oog zie je op een meter afstand nog niet de helft van wat die camera allemaal vastlegt. :laugh:

Voorlopig staan ze naast mijn scherm op de papier printer en kijk ik er elke dag even naar. Soms bedenk ik dan nog iets er voor.
Ik ga weer verder aan mijn Porter en zal daar ook eens een proef model van printen. Leuk werk en dan zie ik mijn fouten beter.
Ik kan kiezen tussen 0 en 3 en 0.

Goed bezig Frits.
Hans, liefhebber On30 + H0