Van rangeerbaantje naar een vice-versa systeem.

Gestart door Frits, maart 07, 2021, 11:58:42

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Het is mooi Hans dat het voor jou zo goed uitpakt. Door alle commentaren ga ik er ook anders naar kijken en dat was ook de bedoeling van de discussie. Misschien zijn er nog wel meer mogelijkheden dan ik weet. Van 0n30 had tot vorig jaar ook nooit gehoord.
Ik kan kiezen tussen 0 en 3 en 0.

Als je 0N30 eenmaal in de handen hebt ben je verkocht :cheesy:  Zo is het mij ook vergaan. Altijd Duits gereden maar ik wilde wat anders dan zwart en rood. Al langer heb ik gekeken naar Amerikaans maar het moeilijke verkrijgen hier in het land hield mij altijd tegen. Op een dag waren enkele leden van de club waar ik toen lid van was begonnen met 0N30 en demonstreerde dit in de clubruimte op twee modules van 120X60 cm. Fantastisch dit was het mooi groot kan ik veel zelf voor maken en toch niet teveel ruimte daarbij kwam nog de gelukkige omstandigheid dat je het voor redelijke prijzen kon kopen op Ebay bij The Favorite spot. Helaas zijn door het aanpassen van de verzendtarieven de prijzen de pan ut gerezen. Gelukkig ben ik redelijk voorzien van materiaal en droom ervan m ook zelf iets te maken. Al een aantal porgingen gedaan maar die telkens op de één of andere manier in de koelkast belanden.


Kortom hoe ik over 0N30 denk, uiteindelijk moet je zelf een keuze maken en heb je eerst zoals je zegt voldoende om over na te denken. Succes hierbij.



JohnT

Het vervelende van 0N30 is, dat ik er veel te weinig van weet.
Hoe breed is zo'n wagon?
Wat is de spoorbreedte? Ja H0 bij een schaal van 1:48 geeft dat 792 mm = 2' 7". :undecided: 910 mm/48=18,96 mm  :embarrassed:
Wat voor typen locomotieven zijn er in diesel?
Is er niet een goede website waar dat allemaal uit de doeken wordt gedaan of een boek over dat smalspoor in USA?
Wat voor koppeling gebruik je? Kadee 0?
Zijn er veel mensen die het maken/gebruiken?

Ik zal nog een boel video's op YT moeten bekijken.
Ik kan kiezen tussen 0 en 3 en 0.

er waren diverse maatschappijen die met smalspoor materiaal hebben gewerkt.
als je specifiek smalspoor wilt dan is de narrow gauge gazette een goede bron van info
het is een blad wat 6x per jaar verschijnt , ik ben al vele jaren een trouwe lezer en heb al aardig wat jaargangen .
http://ngslgazette.com/

als je interesse heb kan ik heb een paar jaargangen dubbel

Cor
het zijn de dwarsliggers die de trein doen recht rijden

de breedte die ik aanhoud voor mijn 0n30 kronkels is meestal 45 tot 50 mm.
Spoorbreedte x 3 pak hem beet ongeveer.
2 meter 50 of zo iets.
Het is allemaal niet zo kritisch als het maar realistisch blijft.
In de US wordt 0n30 ook wel the poor mans narrow gauge genoemd vanwege de lagere kosten dan wat word gevraagd voor messing modellen.

Ton
Erare humanum est

Citaat van: moonlicht op maart 11, 2021, 20:48:12
als je interesse heb kan ik heb een paar jaargangen dubbel

Cor, ik ben nog erg aan het oriënteren, maar wellicht kom ik binnenkort op jouw aanbod terug. Alvast bedankt.
Ik kan kiezen tussen 0 en 3 en 0.

Personen verkeer gaat voor.

Hoe bedoel je personen verkeer? Waar naar toe dan?
Tot nu toe hebben we alleen maar goederen vervoerd. In de linker hoek van de layout wil ik een klein station bouwen waar een kort treinstel personen haalt en brengt en er dan weer mee naar het schaduwstation verdwijnt.
In Amerika reden zogenoemde Budd-car treinen rond, meestal op wat kortere trajecten en in de voorsteden. Zo'n zilverkleurig treinstel wil ik ook maken en inzetten op het overgebleven spoor in het station Omdat het een pendeltrein is hoeft hij niet te keren. Gewoon net als een pont heen en weer, heen en weer... Ik zal hem 'Polzer express' noemen.
'Want als de trein zo lang was als het af te leggen traject, dan kon hij blijven staan, zo berekende een kundig intellect.' 

Dan is er nog de knipoog naar de 0n30 liefhebbers onder ons. Uit de houtbewerking komt natuurlijk een hele berg zaagsel en afval stukjes hout. Dat kun je afvoeren met een diesellorrie op smalspoor natuurlijk. Op het terrein staat een 'hopper' en de lorrie brengt zijn lading daarheen en kiept alles in de hopper en dat doet hij vrijwel continue, want er is veel zaagsel in de fabriek. Daarbij kruist de lorrie het hoofdspoor en het is dus altijd oppassen dat er geen ongelukken gebeuren. Als de hopper vol is, wordt hij weggehaald door de rangeerlocomotief en naar het schaduwstation gereden. Daar is een bunker waar hij in leeg gemaakt kan worden en daarna gaat hij weer naar zijn vaste plaats in het station. Die lorrie wordt onzichtbaar vanuit die bunker met een lopende band geladen en brengt zijn lading weer naar de hopper. Dit proces herhaalt zich voortdurend en wordt alleen door het treinverkeer onderbroken. De lorrie heeft de minste rechten.
Er beweegt inmiddels al heel wat, maar er zijn nog meer mogelijkheden. Tot nu toe lag de nadruk nog op het rangeren van de verschillende wagons. Het is al heel wat, maar wat kan ik nu nog meer op die paar vierkante meter doen? Het staat al stampvol en ik wil niet breder worden.
Nog eens goed rondkijken op You Tube en er dan in mijn bed over nadenken. Lijkt mij lekker.
Ik kan kiezen tussen 0 en 3 en 0.

personen vervoer, probeer eens in google met de zoekterm "goose RGS"

dan is zo'n bud nog erg groot

Cor
het zijn de dwarsliggers die de trein doen recht rijden

Mijn baanontwerp plannen voerden mij nog wel verder, maar nu ik en mede door het feit dat mijn printer er mee ophield een gedwongen pauze moest inlassen nog eens terugkijk en alles nog eens doorlees, kom ik toch tot het besef, dat het allemaal erg veel en ingewikkeld is geworden.
Dit plan heeft in de praktijk geen goede kans van slagen. Dagdromen noem je dat.
Ik zal jullie de rest dan ook maar besparen en eerst eens gaan zorgen dat er een tastbaar stukje modelbouw voor mij komt te staan. De layout komt later wel. Toch is het niet los van elkaar te houden, omdat datgene wat je bouwt straks de layout keuze en de schaal bepaalt. Misschien gooi ik dan wel een wagon gewoon weg om een andere te maken die beter past.
Ik kan kiezen tussen 0 en 3 en 0.

Hallo Frits.

Jaren geleden heb ik een mobiele On3 rangeerbaan gebouwd van 2.70 m x 0.62m en daar is geen hout of mijnbouw te zien want er is namelijk nog veel meer te maken dan dat, in dit geval is niet de lucht de limiet maar je fantasie!
On3. betelend O schaal 1:48, n is narrow gauge = smalspoor en 3 =3 foot en geeft een spoorbreedte van ongeveer 19 mm dus duidelijk GEEN On30!
De baan bestaat uit twee zgn Ingelnook sporenplannen  in spiegelbeeld gebouwd, zoek maar eens op hoe dat er uit ziet.
Er zijn in totaal wel 4 wissels gebouwd en omdat de baan zo n kleine afmeting heeft kan je heel goed details aanbrengen zonder de moed op te geven vanwege de grootte van het project
Er staan een Shay, een Heisler en een Climax op te werken met in totaal 7 wagons en een caboose.
Het spelletje is om van een bestaande trein alle wagons te wisselen en de trein weer zo samen te stellen dat er een locomotief weer de andere kant op gaat en de wagons in een van tevoren bepaalde volgorde staan en dan begin je weer opnieuw, daar kun je dus ook een personenrijtuig of combine tussen plaatsen en die uitrangeren naar een opstelspoortje.
Als ik het volgens de regels speel ben ik wel een uur bezig.
De baan heet Herberts Crossing en is te zien op diverse Youtube video,s en veel van ons weten wel hoe het er uit ziet en werkt.
Dit zou je dus ook in standaard 0 kunnen bouwen, afhankelijk van de ruimte ter beschikking en de hoek van de wissels.
Wat mijn punt is, is dat er op een kleine ruimte heel veel plezier te beleven valt met de trein hobby!
Nog even een andere opmerking: persoonlijk vind ik Duits materiaal niet kunnen op een Amerikaanse baan maar dat is dus mijn menig, voel je vrij om te doen wat je zelf leuk vindt, het is tenslotte jou baan!.

Groeten van René.

Nu ik zo mijn hele spoorwegplannen overzie en de bekende wijsheid 'Een ketting is zo sterk als de zwakste schakel' er op los laat, kom ik tot de conclusie dat ik beter eerst mijn elektronica op orde kan brengen, want zonder dat zendkastje en de ontvanger in de trein rijdt er straks helemaal geen enkele locomotief en dus ook geen wagons en liggen de sporen er verlaten bij. Roesten doen ze dan in mijn geval niet, maar het is nutteloos om daar verder tijd in te steken. Ik kan tekenen, ik kan printen. Nu nog het besturen en daarna zal ik wel zien wat ik van dat alles ga maken.
Ik zal jullie niet gaan vervelen met mijn elektronica vorderingen, daar zijn andere fora voor.
Dus het kan even wat stiller worden van mijn kant, maar ik probeer wel mee te blijven lezen.
Ik kan kiezen tussen 0 en 3 en 0.

Je mag gerust ook je elektronica vorderingen hier laten zien Frits , als je wilt tenminste , mij part copy paste van die andere fora.
3 van de 2 studenten kunnen niet rekenen.

Ik spoor in N

Dat begrijp ik wel Jan, maar wat ik wil maken is nogal experimenteel en zeker niet geschikt om eenvoudig na te volgen. Dat kan en mag wel natuurlijk. Het voldoet ook aan geen enkele norm of standaard. Helemaal zelf verzonnen, want alleen dan kan ik er mee uit de voeten. En ik weet ook nog niet of het zal slagen. Zo niet, dan staan mijn treinen straks in een vitrine op een dood spoor. Of op een aardig diorama. :laugh:
Ik kan kiezen tussen 0 en 3 en 0.


Ik hou wel van een rookwolkje op zijn tijd.

Ton
Erare humanum est