Amerikaanse treinen

Modelspoor => Baanontwerp => Topic gestart door: Frits op maart 07, 2021, 11:58:42

Titel: Van rangeerbaantje naar een vice-versa systeem.
Bericht door: Frits op maart 07, 2021, 11:58:42
Hoe snel kan een baanplan veranderen?  :rolleyes:
Nadat ik mijn eerdere H0 plannen in 2017 onafgemaakt had opgeruimd en alleen nog wat wagons en een lokje bewaard had voor een eventueel te bouwen Inglenook rangeerpuzzel, ben ik via een papieren bouwplaat in spoor 0 verzeild. De bouwplaat was leuk om te knippen en te plakken, maar verder kon je er niets mee. Veel te slap. Zo ontstond bij mij het idee om van karton/papier een werkende trein te gaan bouwen. Eerst natuurlijk van alles getekend en geprobeerd en zo ontstond mijn eerste zelfgebouwde kartonnen draaistel. Ik ging ervoor naar het Fablab om daar mijn tekening te kunnen laser snijden. (beter dan knippen) en prutste een heus draaistel in elkaar. Papieren veren en echte kogellagers. Kun je het je voorstellen?

http://www.fcsfoto.nl/3D/Trein/DRS/Vering.mp4 (http://www.fcsfoto.nl/3D/Trein/DRS/Vering.mp4)

Intussen tekende ik mijn locomotief. In die tijd was ik gek op Duitse Altbau machines en met name die locomotieven die ook drijfstangen hadden. (Mijn eerste locomotief die ik als jongetje kreeg was zo'n Märklin BR E-63.)

(http://www.fcsfoto.nl/3D/Trein/BR63.4.0.jpg)

Hier nog zonder de pantograaf, daar was ik nog niet aan toegekomen.
Uit de bouw van het draaistel en een poging om een wagon er op te maken bleek al snel dat papier/karton te zwak was en eenmaal vervormd was het onbruikbaar. Nog even nagedacht over het zelfde idee, maar dan te bouwen uit styreenplaat. Ten eerste was dat slecht te laseren bij het Fablab (eigenlijk verboden, vanwege de vrijkomende dampen). Laten laseren in Rotterdam kon ook, maar dat was natuurlijk duurder en elke fout moest worden verbeterd en dan opnieuw een model gemaakt worden. Het leek mij niks (alleen al die verzendkosten  :rolleyes:) en ik stopte met bouwen.

Mij restte nog slechts het Inglenook H0 rangeerbaantje te bouwen en mijn locomotief analoog heen en weer te laten rijden. :sad:

Tot ik in 2020 een 3D printer kocht.

wordt vervolgd.
Titel: Re: Van rangeerbaantje naar een vice-versa systeem.
Bericht door: JohnT op maart 07, 2021, 19:16:46
Ben benieuwd.


Zelf denk ik er over een sla (resin) printer aan te schaffen, je kunt dan juist die kleine details prima printen.



JohnT
Titel: Re: Van rangeerbaantje naar een vice-versa systeem.
Bericht door: Frits op maart 08, 2021, 21:30:08
Die 3D printer.

Met die printer ontdekte ik, dat je er veel mee kon maken en in vormen die nauwelijks te tekenen zijn. Na wat algemeen geknutsel, besloot ik een grote bungalow in de schaal 1:16 te gaan maken zoals ik die in werkelijkheid ook zou maken. Gewoon voor de lol, want hoewel wij verschillende huizen flink verbouwden, hebben wij nog nooit ons eigen huis kunnen bouwen. Financiering en vergunningen weerhouden ons ervan om dat avontuur te beginnen en de laatste tijd begint onze leeftijd een extra bezwaar te worden.
Het model-huis werd halverwege toch wel erg groot en veel en saai printwerk. Het idee van een trein sluimerde nog altijd in mijn gedachten en na nog eens naar mijn kartonnen draaistel te hebben gekeken, besloot ik de bouw van de bungalow te stoppen en mijn tijd en kunde in een trein te gaan steken. Dat is leuker en makkelijker op te ruimen dan een grote statische bungalow. Natuurlijk was de eerste gedachte weer het Inglenook rangeerbaantje, maar nu in spoor 0. Het was ook niet de bedoeling om meteen een hele spoorbaan te gaan bouwen, ik zou eerst eens wat voertuigen willen realiseren.

(http://www.fcsfoto.nl/3D/Trein/Basisplaats1.jpg)


In mijn hobbykamer is een blinde muur van 3300 mm en daar aan had ik mijn rangeerproject gedacht op een breedte 500 tot 600 mm. Voor H0 was dat ruim voldoende, maar in spoor 0 werd het al passen en meten.

(http://www.fcsfoto.nl/3D/Trein/Basisplaats2.jpg)


Helemaal toen ik ging bedenken dat mijn mooie elektrische Altbau locomotieven niet erg geschikt zijn om mee te rangeren. Onder die prachtige, doch noodzakelijke bovenleidingen is het slecht aan en af koppelen met de gebruikelijke haakkoppeling en al helemaal niet in een tunnel. Daaruit kwam naar voren, dat de meer praktische Kadee koppeling beter bruikbaar was. Maar Kadee op Duits materieel? Geen gezicht. Neem dan Amerikaans materieel.
Prima. Ook leuk spul. Alleen Amerikaanse wagons zijn bijna altijd van die lange 4 assers en ik had al zo weinig ruimte voor mijn opstelsporen. En dan nog langere voertuigen kiezen vraagt om rigoureuze aanpak van het probleem.

(http://www.fcsfoto.nl/3D/Trein/Schaduwstation1.jpg)

Aan mijn grootste hobbykamer grenst een andere iets kleinere hobbykamer waar ik voorheen mijn H0 baan opgesteld had. Als ik in de gipsbetonnen muur een 'tunnel' boor krijg ik er zomaar 2500 mm rijlengte bij. Dat opent perspectieven. Dan kan er meer dan alleen de Inglenook rangeersporen.
Wat kan ik er allemaal op uitbeelden? Ik houd erg van bedenken en voel wel aan dat mijn simpele rangeerpuzzel mij niet jarenlang zal boeien.
Daar gaan we nog een nachtje over slapen.
Titel: Re: Van rangeerbaantje naar een vice-versa systeem.
Bericht door: JohnT op maart 09, 2021, 10:23:47
Maar spoor NUL smalspoor 0N30 kan toch wel? Rijd op H0 spoorbreedte.


[quote]Maar KaDee op Duits materieel? Geen gezicht.

De koppelingen die op Europese modellen zit is ook geen gezicht dan maar liever Kadee.

JohnT
Titel: Re: Van rangeerbaantje naar een vice-versa systeem.
Bericht door: Frits op maart 09, 2021, 15:14:30
Wat schaal betreft houd ik het toch op standaard rail.
De Kadee koppeling is ook de best bruikbare voor (ont)koppelen op afstand.
Titel: Re: Van rangeerbaantje naar een vice-versa systeem.
Bericht door: JohnT op maart 09, 2021, 18:52:07
Wat schaal betreft houd ik het toch op standaard rail.
De Kadee koppeling is ook de best bruikbare voor (ont)koppelen op afstand.


Er is ook een manier waarmee je de koppeling (Kadee) op elke willekeurige plek op je baan te kunnen ontkoppelen. Dit werkt met een heel klein motortje wat middels een functietoets wordt bedient. Het motortje trekt een draadje strak wat de klauw van de koppeling open trekt. Ik heb wel is het idee gehad om dit uit te voeren maar het is er nooit van gekomen, ik heb wel de motortjes.


JohnT
Titel: Re: Van rangeerbaantje naar een vice-versa systeem.
Bericht door: Frits op maart 09, 2021, 20:19:00
Ja, zoiets heb ik ook al eens overwogen. Echter dat werkt alleen op een locomotief, tenzij je alle wagons ook van een ontvanger/decoder en een batterij gaat voorzien. Dat vond vader toch iets te veel van het goede. :smiley:
Titel: Re: Van rangeerbaantje naar een vice-versa systeem.
Bericht door: Frits op maart 09, 2021, 21:37:13
  Amerikaans rangeren.

Van Amerikaans materieel bestaan twee soorten. Stoom of diesel, andere vormen zijn nagenoeg niet aanwezig. Gelet op mijn beperkte rijlengte, zoek ik dus vrij korte wagons en kleine locomotieven die om de levendigheid te vergroten bij voorkeur een stoomlocomotief moeten zijn die echt rookt en geluid geeft. Liefst van het type 'geared locomotive'. Die hebben namelijk wat minder moeite met krappe boogstralen en ik vind een Shay gewoon een heerlijk ding om te zien bewegen. Dit type stoomlocomotief kwam in tientallen varianten voor dus geen zorgen over het natuurgetrouw nabouwen.
Tegenwoordig zie ik op YT filmpjes van heel realistisch puffende stoomlocomotieven. Dat zou ik ook wel willen en als het al in H0 kan, dan moet het in 0 zeker kunnen. Hoewel mijn plastic trein slecht tegen warmte kan. Maar dat is vast wel op te lossen.
Een Shay of een Climax is echt wel te bouwen en helemaal als die gewoon op een as elektrisch worden aangedreven. Al die haakse tandwielen zijn natuurlijk wel een uitdaging en ik ga het zeker een keer proberen zo'n machine rijdend te krijgen. Als ik er tenminste de tijd voor krijg, want mijn plannen groeien altijd veel harder dan de werkelijkheid en ik word er niet jonger op. Maar wie weet moet ik mij nóg 10 jaar zien te vermaken op deze aardbol. Het kan ook zo in eens afgelopen zijn. Wie dan leeft, die dan zorgt. Toch?
Bij een Shay denk ik meteen aan de bosbouw en aan platte wagons met dikke boomstammen. Maar wat doe je daarmee? Heen en weer rijden is wat onzinnig. Mijn layout ruimte leent zich niet voor rondrijden bij gebrek aan breedte. (500-600 mm) Laden en lossen? Niet echt makkelijk. Voor je het weet staat die wagon naast de rails. Toch moet er iets worden gedaan met dat hout. Wat kun je van hout maken behalve 'gewone' planken? Nou, wat dacht je van vaten voor wijn of whisky?

(http://www.fcsfoto.nl/3D/Trein/Vat4.jpg)

Of een kist van zes planken. Heel 'gewild' momenteel.  (https://www.cosgan.de/images/more/bigs/c013.gif)
Ook daar bestaan talloze varianten in en er gaan er een heleboel op spoorwagon. Netjes vastbinden, een zeil er over en naar het 'rampgebied' er mee.
Alleen dat laden en lossen lijkt leuk, maar is niet gemakkelijk en erg tijdrovend en ik kan maar een ding tegelijk. Nu wil ik graag wat meer beweging op mijn layout zien. Zonne-energie zat hier. Daar ga ik nog even op broeden.
 (https://www.cosgan.de/images/more/bigs/e064.gif)
Titel: Re: Van rangeerbaantje naar een vice-versa systeem.
Bericht door: JohnT op maart 10, 2021, 09:52:20
Denk dat je dan toch op 0N30 uitkomt, er zijn wel modellen van Shay's en Climax locomotieven voor H0 maar ik weet niet of deze daadwerkelijk in normaalspoor hebben gereden. Zij zijn juist ontworpen om in combinatie met smalspoor hun werk te kunnen doen. Vergeet bij dit soort locomotieven ook de heisler niet.


Voor hout kun je de boomstammen uit het bos naar de houtzagerij vervoeren. Daarvandaan moeten de planken naar de wijde wereld vervoert worden. Misschien nog een bielszagerij erbij en je hebt best wel verkeer.


Verder hoeft het niet persé Amerikaans te zijn ook een suikerrietplantage is apart om uit te beelden.


JohnT
Titel: Re: Van rangeerbaantje naar een vice-versa systeem.
Bericht door: Frits op maart 10, 2021, 20:27:25
John, laat ik het bij het grote Amerika houden. Al die derde wereld landen waar ze de oude troep laten rijden uit de VS vind ik wat te verwarrend.
Het is wel romantisch hoor, maar onbekend maakt onbemind.

Laden en lossen.


Ja, leuk. Maar daar is een truck voor bedacht. Niet door mij, ik doe ook maar wat ik gezien heb van een ander na. Suggestie heet het. Het is heel eenvoudig.

(http://www.fcsfoto.nl/3D/Trein/Plan20.jpg)

De tekst in de foto is wat klein en niet te lezen, maar dat hoeft ook niet meteen.
Een locomotief brengt een paar platte wagons geladen met boomstammen en zet die op het rangeerspoor. De loc gaat via de draaischijf naar het roundhouse. Als het veilig kan drukt een andere rangeerloc, een diesel, een volle wagon naar het fabrieksspoor. Dan gaat de deur van de fabriek open en rijdt er de wagon naar binnen tot het stootblok. De locomotief vertrekt weer naar het wachtspoor en de deur sluit weer. Als na enige tijd het signaal weer op groen gaat, rijdt hij naar de fabriek en haalt daar een lege wagon naar buiten en rijdt terug naar het rangeerspoor 2 en laat wagon daar staan, om weer te gaan wachten op de volgende treinbeweging. Zodra het weer mogelijk is, kan hij weer een volle wagon naar binnen rijden.
Worden die wagons dan gelost in die fabriek?
Nee, ze worden niet gelost, maar afgevoerd door een andere rangeerlocomotief vanaf het schaduwstation 1 in de andere kamer en daar door hem op een opstelspoor verzameld. Deze zelfde locomotief zet een identieke lege wagon in de fabriek klaar en wacht weer op een volle wagon. Zo rouleert de lading via de fabriek terug naar het schaduwstation, waar het opnieuw verstuurd kan worden via de zichtbare sporen. De lege wagons gaan natuurlijk met de eerdere, nu gekeerde locomotief gewoon via dat zichtbare spoor terug naar het schaduwstation.
Capiche amigos?

Maar, zul je je nu afvragen, wat doen ze dan met dat hout in die fabriek? Daar maken ze vaten en kisten van. Nou, laat kijken dan.
Dat kan, want in het schaduwstation zijn ook twee sporen voor volle en lege vaten wagons. Dus als er voldoende hout gebracht is, komt er een trein met lege gondola's (wij willen de lading kunnen zien natuurlijk) om de vaten te halen. Dat gebeurt op de zelfde wijze als hierboven is beschreven met het hout. Alleen gaan nu de lege wagons onzichtbaar terug.
Het zou ook door elkaar mogen lopen, maar wegens ruimte gebrek in het station kan er maar een soort trein te gelijk worden behandeld. (beide opstelsporen nodig). Het station breder maken is niet de bedoeling. Bovendien is het aantal treinbewegingen al meer dan een normaal mens kan behappen. De computer gaat dan ook het vuile werk doen.
Is dat alles dan?
Nee hoor, er gaat nog meer gebeuren. Dat hoor je een volgende keer. Eerst even mijn accu opladen.

Titel: Re: Van rangeerbaantje naar een vice-versa systeem.
Bericht door: dutchbuilder op maart 10, 2021, 21:25:19
Die Noord Amerikanen hebben zelf ook een aardig zooitje ongeregeld rondrijden.
Vergis je niet.
Die rijden ook door met spul en rails waar de NS van zou griezelen.
Probeer wat minder Europees te denken en meer Amerikaans.
Niet hoe voller hoe beter maar minder is beter.
Hier is een Timesaver, een soort spelletje van hoe krijg ik een wagon van de ene kant met zo min mogelijk bewegingen naar de andere kant.

Ton
Titel: Re: Van rangeerbaantje naar een vice-versa systeem.
Bericht door: Frits op maart 11, 2021, 07:29:41
Voor dat spelletje zal één oplossing zijn. Als je die gevonden hebt is het niet interessant meer. Zo werkt het bij mij althans.
Ik ben met je eens dat minder soms meer is. Het gaat er om je fantasie levendig te houden. Dat kan ook met weinig.
Vaak fantaseer je dingen en is het maken ervan veel moeilijker en duurt langer dan je denkt. De kunst is dan om er toch mee bezig te blijven. Want als je weer iets anders ziet of bedenkt, blijft het eerdere idee liggen en komt er nooit iets af.
Dan ben je een plannenmaker zoals ik. Ideeën genoeg, maar maken, ho maar.

Lang geleden ontmoette ik een oudere collega, die ook modeltreinen had en ben eens bij thuis wezen kijken.
Als hij wat gespaard had kocht hij wat rails en een trein en liet die op zijn zolder op de vloer rondrijden. In het midden stond een kerk en wat Faller huisjes. Telkens breidde hij zijn spoorhobby uit door weer een rondje er omheen te leggen met een andere trein. Het maakte hem totaal niets uit of de schaal en het merk wel het zelfde was. Er was toch geen onderlinge samenhang. Hij bezat niet eens een regelaar voor zijn trein. Met één hoofdschakelaar ging alles rijden. Hij vond het prachtig.
Ik liep toen al ingewikkelde besturingen te bedenken om met meerdere treinen analoog op de zelfde rails te kunnen rijden. Maar bij mij reed er nooit een trein. Bij die collega groeide de baan elk jaar groter.

Het kan dus ook anders. Ik heb eens tegen mijn vrouw gezegd dat ik beter een boek over het maken van een spoorbaan kan schrijven dan er daadwerkelijk een te bouwen. Niemand leest dat boek natuurlijk, het is gewoon mijn beleving van de modelbouw. Een flink voordeel is, dat het weinig geld kost en makkelijk op te ruimen is.  :laugh:
Titel: Re: Van rangeerbaantje naar een vice-versa systeem.
Bericht door: JohnT op maart 11, 2021, 09:41:59
Mogelijk is Hans zijn aanpak iets voor jou. Hij bouwt elk jaar een nieuw baantje en verkoopt deze dan weer. Op die manier heb je wel telkens iets anders en kun je elke volgende baan weer anders maken.


Als je aan een vaste baan begint kom je vroeg of laat op het punt dat de trein toch ook hier vaak het zelfde rondje rijd. Als je hier tevreden mee bent prima doe ik ook. Wil je meer zoals ik uit jou schrijven proef dan zijn op zichzelf staande projecten zoals omschreven mogelijk een betere keuze.



JohnT
Titel: Re: Van rangeerbaantje naar een vice-versa systeem.
Bericht door: Frits op maart 11, 2021, 11:37:40
Daar is wat voor te zeggen. Kleinere projecten hebben een hogere kans van slagen. Verkopen wordt niets natuurlijk, omdat alles zelf gemaakt is en er nergens enige garantie op gegeven kan worden. Waarschijnlijk is slopen een betere optie, dan kun je een deel (rails) hergebruiken en is je nieuwe idee snelle klaar. Als je tenminste niet van schaal veranderd. En sommige locomotieven en ook wagons en rijtuigen zijn niet in een ander scene te gebruiken.
Voorlopig moet ik eerst mijn printer weer draaiend zien te krijgen, anders bouw ik helemaal niets
Titel: Re: Van rangeerbaantje naar een vice-versa systeem.
Bericht door: American op maart 11, 2021, 12:27:07
Nou, ik ben het helemaal niet met je eens Frits.
Zoals je misschien hier en daar gelezen hebt, bouw ik elk jaar een module van 240x60cm.
Amerikaans uiteraard On30.
Dat bevalt mij uitstekend.
Het is ook uit nood geboren hoor, i.v.m. de ruimte.
Tot en met 2020 10 stuks gebouwd en er 8 van kunnen verkopen.
Het is niet mijn doelstelling om te bouwen en dan te verkopen.
De doodsimpele reden, geen ruimte voor opslag.
Dus die 2 niet-verkochte modules gesloopt.
D.w.z. in stukken gezaagd voor in de container van de Gemeente te dumpen.
Dus alles, met rails, wissels, huizen, factory's, draad e.d.
Het enige wat er van af gehaald werd zijn de wisselmotoren.
De modules worden verkocht voor tussen de 150 en 200 Euro.
Naar gelang wat er op staat aan materiaal.
De railstaven kosten mij ongeveer 60 Euro.
De spijkertjes ook zo iets ongeveer.
Het hout is ook ongeveer 50 Euro.
Dan praten we niet over allerlei kleine "dingetjes".
Lampjes, ledjes, servo's, draad en nog veel meer.
Een jaar werk en met heel veel plezier.
En ook, alles zelf gemaakt en er is over het algemeen heel veel belangstelling om te kopen!!!
Misschien iets om over na te denken.

Titel: Re: Van rangeerbaantje naar een vice-versa systeem.
Bericht door: Frits op maart 11, 2021, 13:55:04
Het is mooi Hans dat het voor jou zo goed uitpakt. Door alle commentaren ga ik er ook anders naar kijken en dat was ook de bedoeling van de discussie. Misschien zijn er nog wel meer mogelijkheden dan ik weet. Van 0n30 had tot vorig jaar ook nooit gehoord.
Titel: Re: Van rangeerbaantje naar een vice-versa systeem.
Bericht door: JohnT op maart 11, 2021, 19:14:50
Als je 0N30 eenmaal in de handen hebt ben je verkocht :cheesy:  Zo is het mij ook vergaan. Altijd Duits gereden maar ik wilde wat anders dan zwart en rood. Al langer heb ik gekeken naar Amerikaans maar het moeilijke verkrijgen hier in het land hield mij altijd tegen. Op een dag waren enkele leden van de club waar ik toen lid van was begonnen met 0N30 en demonstreerde dit in de clubruimte op twee modules van 120X60 cm. Fantastisch dit was het mooi groot kan ik veel zelf voor maken en toch niet teveel ruimte daarbij kwam nog de gelukkige omstandigheid dat je het voor redelijke prijzen kon kopen op Ebay bij The Favorite spot. Helaas zijn door het aanpassen van de verzendtarieven de prijzen de pan ut gerezen. Gelukkig ben ik redelijk voorzien van materiaal en droom ervan m ook zelf iets te maken. Al een aantal porgingen gedaan maar die telkens op de één of andere manier in de koelkast belanden.


Kortom hoe ik over 0N30 denk, uiteindelijk moet je zelf een keuze maken en heb je eerst zoals je zegt voldoende om over na te denken. Succes hierbij.



JohnT
Titel: Re: Van rangeerbaantje naar een vice-versa systeem.
Bericht door: Frits op maart 11, 2021, 20:30:25
Het vervelende van 0N30 is, dat ik er veel te weinig van weet.
Hoe breed is zo'n wagon?
Wat is de spoorbreedte? Ja H0 bij een schaal van 1:48 geeft dat 792 mm = 2' 7". :undecided: 910 mm/48=18,96 mm  :embarrassed:
Wat voor typen locomotieven zijn er in diesel?
Is er niet een goede website waar dat allemaal uit de doeken wordt gedaan of een boek over dat smalspoor in USA?
Wat voor koppeling gebruik je? Kadee 0?
Zijn er veel mensen die het maken/gebruiken?

Ik zal nog een boel video's op YT moeten bekijken.
Titel: Re: Van rangeerbaantje naar een vice-versa systeem.
Bericht door: moonlicht op maart 11, 2021, 20:48:12
er waren diverse maatschappijen die met smalspoor materiaal hebben gewerkt.
als je specifiek smalspoor wilt dan is de narrow gauge gazette een goede bron van info
het is een blad wat 6x per jaar verschijnt , ik ben al vele jaren een trouwe lezer en heb al aardig wat jaargangen .
http://ngslgazette.com/

als je interesse heb kan ik heb een paar jaargangen dubbel

Cor
Titel: Re: Van rangeerbaantje naar een vice-versa systeem.
Bericht door: dutchbuilder op maart 11, 2021, 21:12:45
de breedte die ik aanhoud voor mijn 0n30 kronkels is meestal 45 tot 50 mm.
Spoorbreedte x 3 pak hem beet ongeveer.
2 meter 50 of zo iets.
Het is allemaal niet zo kritisch als het maar realistisch blijft.
In de US wordt 0n30 ook wel the poor mans narrow gauge genoemd vanwege de lagere kosten dan wat word gevraagd voor messing modellen.

Ton
Titel: Re: Van rangeerbaantje naar een vice-versa systeem.
Bericht door: Frits op maart 11, 2021, 21:33:29
als je interesse heb kan ik heb een paar jaargangen dubbel

Cor, ik ben nog erg aan het oriënteren, maar wellicht kom ik binnenkort op jouw aanbod terug. Alvast bedankt.
Titel: Re: Van rangeerbaantje naar een vice-versa systeem.
Bericht door: Frits op maart 11, 2021, 21:42:29
Personen verkeer gaat voor.

Hoe bedoel je personen verkeer? Waar naar toe dan?
Tot nu toe hebben we alleen maar goederen vervoerd. In de linker hoek van de layout wil ik een klein station bouwen waar een kort treinstel personen haalt en brengt en er dan weer mee naar het schaduwstation verdwijnt.
 In Amerika reden zogenoemde Budd-car treinen rond, meestal op wat kortere trajecten en in de voorsteden. Zo'n zilverkleurig treinstel wil ik ook maken en inzetten op het overgebleven spoor in het station Omdat het een pendeltrein is hoeft hij niet te keren. Gewoon net als een pont heen en weer, heen en weer... Ik zal hem 'Polzer express' noemen.
'Want als de trein zo lang was als het af te leggen traject, dan kon hij blijven staan, zo berekende een kundig intellect.'  (https://www.cosgan.de/images/more/bigs/c053.gif)

Dan is er nog de knipoog naar de 0n30 liefhebbers onder ons. Uit de houtbewerking komt natuurlijk een hele berg zaagsel en afval stukjes hout. Dat kun je afvoeren met een diesellorrie op smalspoor natuurlijk. Op het terrein staat een 'hopper' en de lorrie brengt zijn lading daarheen en kiept alles in de hopper en dat doet hij vrijwel continue, want er is veel zaagsel in de fabriek. Daarbij kruist de lorrie het hoofdspoor en het is dus altijd oppassen dat er geen ongelukken gebeuren. Als de hopper vol is, wordt hij weggehaald door de rangeerlocomotief en naar het schaduwstation gereden. Daar is een bunker waar hij in leeg gemaakt kan worden en daarna gaat hij weer naar zijn vaste plaats in het station. Die lorrie wordt onzichtbaar vanuit die bunker met een lopende band geladen en brengt zijn lading weer naar de hopper. Dit proces herhaalt zich voortdurend en wordt alleen door het treinverkeer onderbroken. De lorrie heeft de minste rechten.
Er beweegt inmiddels al heel wat, maar er zijn nog meer mogelijkheden. Tot nu toe lag de nadruk nog op het rangeren van de verschillende wagons. Het is al heel wat, maar wat kan ik nu nog meer op die paar vierkante meter doen? Het staat al stampvol en ik wil niet breder worden.
Nog eens goed rondkijken op You Tube en er dan in mijn bed over nadenken. Lijkt mij lekker.
Titel: Re: Van rangeerbaantje naar een vice-versa systeem.
Bericht door: moonlicht op maart 12, 2021, 07:59:04
personen vervoer, probeer eens in google met de zoekterm "goose RGS"

dan is zo'n bud nog erg groot

Cor
Titel: Re: Van rangeerbaantje naar een vice-versa systeem.
Bericht door: Frits op maart 13, 2021, 08:54:54
Mijn baanontwerp plannen voerden mij nog wel verder, maar nu ik en mede door het feit dat mijn printer er mee ophield een gedwongen pauze moest inlassen nog eens terugkijk en alles nog eens doorlees, kom ik toch tot het besef, dat het allemaal erg veel en ingewikkeld is geworden.
Dit plan heeft in de praktijk geen goede kans van slagen. Dagdromen noem je dat.
Ik zal jullie de rest dan ook maar besparen en eerst eens gaan zorgen dat er een tastbaar stukje modelbouw voor mij komt te staan. De layout komt later wel. Toch is het niet los van elkaar te houden, omdat datgene wat je bouwt straks de layout keuze en de schaal bepaalt. Misschien gooi ik dan wel een wagon gewoon weg om een andere te maken die beter past.
Titel: Re: Van rangeerbaantje naar een vice-versa systeem.
Bericht door: usarene op maart 13, 2021, 21:06:21
Hallo Frits.

Jaren geleden heb ik een mobiele On3 rangeerbaan gebouwd van 2.70 m x 0.62m en daar is geen hout of mijnbouw te zien want er is namelijk nog veel meer te maken dan dat, in dit geval is niet de lucht de limiet maar je fantasie!
On3. betelend O schaal 1:48, n is narrow gauge = smalspoor en 3 =3 foot en geeft een spoorbreedte van ongeveer 19 mm dus duidelijk GEEN On30!
De baan bestaat uit twee zgn Ingelnook sporenplannen  in spiegelbeeld gebouwd, zoek maar eens op hoe dat er uit ziet.
Er zijn in totaal wel 4 wissels gebouwd en omdat de baan zo n kleine afmeting heeft kan je heel goed details aanbrengen zonder de moed op te geven vanwege de grootte van het project
Er staan een Shay, een Heisler en een Climax op te werken met in totaal 7 wagons en een caboose.
Het spelletje is om van een bestaande trein alle wagons te wisselen en de trein weer zo samen te stellen dat er een locomotief weer de andere kant op gaat en de wagons in een van tevoren bepaalde volgorde staan en dan begin je weer opnieuw, daar kun je dus ook een personenrijtuig of combine tussen plaatsen en die uitrangeren naar een opstelspoortje.
Als ik het volgens de regels speel ben ik wel een uur bezig.
De baan heet Herberts Crossing en is te zien op diverse Youtube video,s en veel van ons weten wel hoe het er uit ziet en werkt.
Dit zou je dus ook in standaard 0 kunnen bouwen, afhankelijk van de ruimte ter beschikking en de hoek van de wissels.
Wat mijn punt is, is dat er op een kleine ruimte heel veel plezier te beleven valt met de trein hobby!
Nog even een andere opmerking: persoonlijk vind ik Duits materiaal niet kunnen op een Amerikaanse baan maar dat is dus mijn menig, voel je vrij om te doen wat je zelf leuk vindt, het is tenslotte jou baan!.

Groeten van René.
Titel: Re: Van rangeerbaantje naar een vice-versa systeem.
Bericht door: Frits op maart 14, 2021, 11:13:58
Nu ik zo mijn hele spoorwegplannen overzie en de bekende wijsheid 'Een ketting is zo sterk als de zwakste schakel' er op los laat, kom ik tot de conclusie dat ik beter eerst mijn elektronica op orde kan brengen, want zonder dat zendkastje en de ontvanger in de trein rijdt er straks helemaal geen enkele locomotief en dus ook geen wagons en liggen de sporen er verlaten bij. Roesten doen ze dan in mijn geval niet, maar het is nutteloos om daar verder tijd in te steken. Ik kan tekenen, ik kan printen. Nu nog het besturen en daarna zal ik wel zien wat ik van dat alles ga maken.
Ik zal jullie niet gaan vervelen met mijn elektronica vorderingen, daar zijn andere fora voor.
Dus het kan even wat stiller worden van mijn kant, maar ik probeer wel mee te blijven lezen.
Titel: Re: Van rangeerbaantje naar een vice-versa systeem.
Bericht door: Janbouli op maart 14, 2021, 11:28:23
Je mag gerust ook je elektronica vorderingen hier laten zien Frits , als je wilt tenminste , mij part copy paste van die andere fora.
Titel: Re: Van rangeerbaantje naar een vice-versa systeem.
Bericht door: Frits op maart 14, 2021, 11:46:39
Dat begrijp ik wel Jan, maar wat ik wil maken is nogal experimenteel en zeker niet geschikt om eenvoudig na te volgen. Dat kan en mag wel natuurlijk. Het voldoet ook aan geen enkele norm of standaard. Helemaal zelf verzonnen, want alleen dan kan ik er mee uit de voeten. En ik weet ook nog niet of het zal slagen. Zo niet, dan staan mijn treinen straks in een vitrine op een dood spoor. Of op een aardig diorama. :laugh:
Titel: Re: Van rangeerbaantje naar een vice-versa systeem.
Bericht door: JohnT op maart 14, 2021, 22:27:38
Wij zijn gek op experimenteel.


 :laugh: :laugh: :laugh:


JohnT
Titel: Re: Van rangeerbaantje naar een vice-versa systeem.
Bericht door: dutchbuilder op maart 14, 2021, 23:45:01
Ik hou wel van een rookwolkje op zijn tijd.

Ton
Titel: Re: Van rangeerbaantje naar een vice-versa systeem.
Bericht door: American op maart 14, 2021, 23:58:31
Ervaringsdeskundige Ton?
Titel: Re: Van rangeerbaantje naar een vice-versa systeem.
Bericht door: dutchbuilder op maart 15, 2021, 00:07:49
Ja een paar hele dure rookwolken....

Ton
Titel: Re: Van rangeerbaantje naar een vice-versa systeem.
Bericht door: Frits op maart 15, 2021, 10:19:47
Toch staat de rookgenerator hoog op mijn lijstje, niet alleen voor een stoomlocomotief. Ook diesels kunnen flinke wolken uitstoten als ze een beetje hun best moeten doen. Mijn grootste zorg is echter die radioverbinding en de data overdracht daarbij. In de trein regelen een of meerdere Arduino Pro Micro de boel. In de zenderkast trouwens ook. Die dingen kosten weinig en kunnen veel doen als je ze goed weet te programmeren.
Titel: Re: Van rangeerbaantje naar een vice-versa systeem.
Bericht door: dutchbuilder op maart 15, 2021, 11:22:33
En op welke frequentie wil je dit allemaal laten plaats vinden?

Ton
Titel: Re: Van rangeerbaantje naar een vice-versa systeem.
Bericht door: moonlicht op maart 15, 2021, 11:57:26
er zijn tegenwoordig leuke zenders te koop die echt niet duur zijn
voordeel is dat je tijd bespaart met iets ontwikkelen.
ander voordeel kan zijn dat de tegenwoordige ontvangers erg klein kunnen zijn
nog een voordeel is dat het met standaard signalen werkt , regelaars ,servo's en andere dingen passen (bijna) altijd

en de tegenwoordige zenders hebben ook 2 weg comunicatie

hier even een voorbeeld:  https://www.banggood.com/FlySky-FS-i6-2_4G-6CH-AFHDS-RC-Radion-Transmitter-With-FS-iA6B-Receiver-for-RC-FPV-Drone-p-983537.html?cur_warehouse=CN&ID=42482

Cor
Titel: Re: Van rangeerbaantje naar een vice-versa systeem.
Bericht door: Frits op maart 15, 2021, 14:38:07
Mijn voorkeur gaat naar een systeem met een NRF24L01 transceiver, die werkt op 2,4 Ghz. Dat printje meet 18x12x3 mm. Heel klein dus. Er is ook een transceiver te bouwen van een setje 433 Mhz printjes. Heb ik hier ook liggen. Het wordt aangestuurd vanuit de Arduino Pro Micro, die zelf ook slechts 33x18x4 mm meet. In een locomotief heb ik wel twee van die Aduino's nodig, plus een H-bridge driver voor de motoren en dan is er nog iets nodig voor het geluid en de rookgenerator. Er moeten ook enkele spanningen geregeld worden. Voor je het weet neemt het allemaal toch behoorlijk plaats in. Vooral de accu van minimaal 6 Volt 3000mA is een onding, maar zonder wordt het niks dus.
Het gaat nog een leuke puzzel worden om het allemaal een goed plek te geven, vooral in een kleine (smalspoor) locomotief. In de grotere past het dan altijd wel.
We gaan het zien de komende tijd. Eerst maar weer even mijn kennis opfrissen op You Tube en in mijn studieboek.
Van de vorderingen zal ik in een nieuw topic jullie bijpraten.
Titel: Re: Van rangeerbaantje naar een vice-versa systeem.
Bericht door: dutchbuilder op maart 15, 2021, 15:11:01
2,4 Ghz prima maar aub niet van die 433MHz  LPD troep gebruiken.
Die rotzooi zit namelijk in de 70cm amateurband 430-440 MHz.
Het is niet illegaal maar de amateurs en agentschap telekom zijn er niet blij mee.
Als je last van amateurs zou krijgen heb je ook geen poot om op te staan.
Je zit daar op non interference basis.

Ton
Titel: Re: Van rangeerbaantje naar een vice-versa systeem.
Bericht door: Frits op maart 15, 2021, 16:45:14
Bedankt voor de tip. Ik zit ook niet op problemen te wachten. Dus geen 433 Mhz.
Titel: Re: Van rangeerbaantje naar een vice-versa systeem.
Bericht door: dutchbuilder op maart 15, 2021, 21:32:25
Je zou ook eens kunnen kijken naar spul dat op 5,6 GHz werkt.
Dat is de alternatieve wifi band.
Bij de 2,4 en de 5,6 GHz wifi heb je trouwens ook kans op storing van andere wifi gebruikers en de 13 en 6 cm band amateurbanden.
Ik kan er ook niets aan doen dat de autoriteiten die frequenties vlak naast elkaar hebben gezet.

Ton
Titel: Re: Van rangeerbaantje naar een vice-versa systeem.
Bericht door: Frits op maart 26, 2021, 11:24:55
er waren diverse maatschappijen die met smalspoor materiaal hebben gewerkt.
als je specifiek smalspoor wilt dan is de narrow gauge gazette een goede bron van info
het is een blad wat 6x per jaar verschijnt , ik ben al vele jaren een trouwe lezer en heb al aardig wat jaargangen .
http://ngslgazette.com/

als je interesse heb kan ik heb een paar jaargangen dubbel

Cor

Cor, ik wil wel een jaargang van je overnemen voor mijn verdere oriëntatie. Hoe gaan we dat doen?
Titel: Re: Van rangeerbaantje naar een vice-versa systeem.
Bericht door: moonlicht op maart 28, 2021, 13:06:25
Frits
ik heb je een PB gestuurd
Cor
Titel: Re: Van rangeerbaantje naar een vice-versa systeem.
Bericht door: Frits op maart 29, 2021, 09:40:57
Intussen kan ik het plannen maken niet laten en uiteindelijk hangt alles aan elkaar. Ik bedoel zonder layout geen rails en zonder rails geen trein en zonder besturing rijdt die niet. Wat wil je uitbeelden? En, wat heb je er voor nodig? Ik heb al een flinke voorraad 'houten' vaten gemaakt, maar zonder die fabriek op de baan heb ik er weer weinig meer aan. Dat geldt ook voor het materieel dat ik ontwerp en bouw.
Dus er moet toch eerst een idee zijn van wat je wilt gaan bouwen. Het mag niet te groot en te ingewikkeld worden, maar moet wel interessant blijven.  (https://www.cosgan.de/images/more/bigs/a136.gif)
Tja, dan zie ik toch het smalspoor dichterbij komen. Om het mijzelf niet te moeilijk te maken, houd ik het op 0n3 in combinatie met standaard gauge. Aangezien het idee nog vrij nieuw is en makkelijk nog kan veranderen, houd ik het nog maar even voor mij.  (https://www.cosgan.de/images/more/bigs/a213.gif)
Omdat ik het ontwerpen, tekenen en printen het leukste vind, heb ik besloten dat eerst te gaan doen en in mijn locomotieven zo veel mogelijk in te vullen met motoren en accu. De elektronica voor de besturing komt daarna later wel, als ik die nodig heb. Misschien bereik ik die fase wel nooit.  (https://www.cosgan.de/images/more/bigs/e052.gif)
Titel: Re: Van rangeerbaantje naar een vice-versa systeem.
Bericht door: JohnT op maart 29, 2021, 15:36:08
Hint, vatenfabriek  :laugh:


Succes, JohnT
Titel: Re: Van rangeerbaantje naar een vice-versa systeem.
Bericht door: marcel op maart 29, 2021, 19:13:14

Whiskystokerij   :cool:

Marcel.
Titel: Re: Van rangeerbaantje naar een vice-versa systeem.
Bericht door: Frits op maart 30, 2021, 20:32:36
Nee, dat wordt het niet, maar het heeft wel een hoog horeca gehalte. :lipsrsealed: