Van rangeerbaantje naar een vice-versa systeem.

Gestart door Frits, maart 07, 2021, 11:58:42

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Hoe snel kan een baanplan veranderen?  :rolleyes:
Nadat ik mijn eerdere H0 plannen in 2017 onafgemaakt had opgeruimd en alleen nog wat wagons en een lokje bewaard had voor een eventueel te bouwen Inglenook rangeerpuzzel, ben ik via een papieren bouwplaat in spoor 0 verzeild. De bouwplaat was leuk om te knippen en te plakken, maar verder kon je er niets mee. Veel te slap. Zo ontstond bij mij het idee om van karton/papier een werkende trein te gaan bouwen. Eerst natuurlijk van alles getekend en geprobeerd en zo ontstond mijn eerste zelfgebouwde kartonnen draaistel. Ik ging ervoor naar het Fablab om daar mijn tekening te kunnen laser snijden. (beter dan knippen) en prutste een heus draaistel in elkaar. Papieren veren en echte kogellagers. Kun je het je voorstellen?

http://www.fcsfoto.nl/3D/Trein/DRS/Vering.mp4

Intussen tekende ik mijn locomotief. In die tijd was ik gek op Duitse Altbau machines en met name die locomotieven die ook drijfstangen hadden. (Mijn eerste locomotief die ik als jongetje kreeg was zo'n Märklin BR E-63.)



Hier nog zonder de pantograaf, daar was ik nog niet aan toegekomen.
Uit de bouw van het draaistel en een poging om een wagon er op te maken bleek al snel dat papier/karton te zwak was en eenmaal vervormd was het onbruikbaar. Nog even nagedacht over het zelfde idee, maar dan te bouwen uit styreenplaat. Ten eerste was dat slecht te laseren bij het Fablab (eigenlijk verboden, vanwege de vrijkomende dampen). Laten laseren in Rotterdam kon ook, maar dat was natuurlijk duurder en elke fout moest worden verbeterd en dan opnieuw een model gemaakt worden. Het leek mij niks (alleen al die verzendkosten  :rolleyes:) en ik stopte met bouwen.

Mij restte nog slechts het Inglenook H0 rangeerbaantje te bouwen en mijn locomotief analoog heen en weer te laten rijden. :sad:

Tot ik in 2020 een 3D printer kocht.

wordt vervolgd.
Ik kan kiezen tussen 0 en 3 en 0.


Die 3D printer.

Met die printer ontdekte ik, dat je er veel mee kon maken en in vormen die nauwelijks te tekenen zijn. Na wat algemeen geknutsel, besloot ik een grote bungalow in de schaal 1:16 te gaan maken zoals ik die in werkelijkheid ook zou maken. Gewoon voor de lol, want hoewel wij verschillende huizen flink verbouwden, hebben wij nog nooit ons eigen huis kunnen bouwen. Financiering en vergunningen weerhouden ons ervan om dat avontuur te beginnen en de laatste tijd begint onze leeftijd een extra bezwaar te worden.
Het model-huis werd halverwege toch wel erg groot en veel en saai printwerk. Het idee van een trein sluimerde nog altijd in mijn gedachten en na nog eens naar mijn kartonnen draaistel te hebben gekeken, besloot ik de bouw van de bungalow te stoppen en mijn tijd en kunde in een trein te gaan steken. Dat is leuker en makkelijker op te ruimen dan een grote statische bungalow. Natuurlijk was de eerste gedachte weer het Inglenook rangeerbaantje, maar nu in spoor 0. Het was ook niet de bedoeling om meteen een hele spoorbaan te gaan bouwen, ik zou eerst eens wat voertuigen willen realiseren.




In mijn hobbykamer is een blinde muur van 3300 mm en daar aan had ik mijn rangeerproject gedacht op een breedte 500 tot 600 mm. Voor H0 was dat ruim voldoende, maar in spoor 0 werd het al passen en meten.




Helemaal toen ik ging bedenken dat mijn mooie elektrische Altbau locomotieven niet erg geschikt zijn om mee te rangeren. Onder die prachtige, doch noodzakelijke bovenleidingen is het slecht aan en af koppelen met de gebruikelijke haakkoppeling en al helemaal niet in een tunnel. Daaruit kwam naar voren, dat de meer praktische Kadee koppeling beter bruikbaar was. Maar Kadee op Duits materieel? Geen gezicht. Neem dan Amerikaans materieel.
Prima. Ook leuk spul. Alleen Amerikaanse wagons zijn bijna altijd van die lange 4 assers en ik had al zo weinig ruimte voor mijn opstelsporen. En dan nog langere voertuigen kiezen vraagt om rigoureuze aanpak van het probleem.



Aan mijn grootste hobbykamer grenst een andere iets kleinere hobbykamer waar ik voorheen mijn H0 baan opgesteld had. Als ik in de gipsbetonnen muur een 'tunnel' boor krijg ik er zomaar 2500 mm rijlengte bij. Dat opent perspectieven. Dan kan er meer dan alleen de Inglenook rangeersporen.
Wat kan ik er allemaal op uitbeelden? Ik houd erg van bedenken en voel wel aan dat mijn simpele rangeerpuzzel mij niet jarenlang zal boeien.
Daar gaan we nog een nachtje over slapen.
Ik kan kiezen tussen 0 en 3 en 0.

Maar spoor NUL smalspoor 0N30 kan toch wel? Rijd op H0 spoorbreedte.


[quote]Maar KaDee op Duits materieel? Geen gezicht.

De koppelingen die op Europese modellen zit is ook geen gezicht dan maar liever Kadee.

JohnT

Wat schaal betreft houd ik het toch op standaard rail.
De Kadee koppeling is ook de best bruikbare voor (ont)koppelen op afstand.
Ik kan kiezen tussen 0 en 3 en 0.

Citaat van: Frits op maart 09, 2021, 15:14:30
Wat schaal betreft houd ik het toch op standaard rail.
De Kadee koppeling is ook de best bruikbare voor (ont)koppelen op afstand.


Er is ook een manier waarmee je de koppeling (Kadee) op elke willekeurige plek op je baan te kunnen ontkoppelen. Dit werkt met een heel klein motortje wat middels een functietoets wordt bedient. Het motortje trekt een draadje strak wat de klauw van de koppeling open trekt. Ik heb wel is het idee gehad om dit uit te voeren maar het is er nooit van gekomen, ik heb wel de motortjes.


JohnT

Ja, zoiets heb ik ook al eens overwogen. Echter dat werkt alleen op een locomotief, tenzij je alle wagons ook van een ontvanger/decoder en een batterij gaat voorzien. Dat vond vader toch iets te veel van het goede. :smiley:
Ik kan kiezen tussen 0 en 3 en 0.

  Amerikaans rangeren.

Van Amerikaans materieel bestaan twee soorten. Stoom of diesel, andere vormen zijn nagenoeg niet aanwezig. Gelet op mijn beperkte rijlengte, zoek ik dus vrij korte wagons en kleine locomotieven die om de levendigheid te vergroten bij voorkeur een stoomlocomotief moeten zijn die echt rookt en geluid geeft. Liefst van het type 'geared locomotive'. Die hebben namelijk wat minder moeite met krappe boogstralen en ik vind een Shay gewoon een heerlijk ding om te zien bewegen. Dit type stoomlocomotief kwam in tientallen varianten voor dus geen zorgen over het natuurgetrouw nabouwen.
Tegenwoordig zie ik op YT filmpjes van heel realistisch puffende stoomlocomotieven. Dat zou ik ook wel willen en als het al in H0 kan, dan moet het in 0 zeker kunnen. Hoewel mijn plastic trein slecht tegen warmte kan. Maar dat is vast wel op te lossen.
Een Shay of een Climax is echt wel te bouwen en helemaal als die gewoon op een as elektrisch worden aangedreven. Al die haakse tandwielen zijn natuurlijk wel een uitdaging en ik ga het zeker een keer proberen zo'n machine rijdend te krijgen. Als ik er tenminste de tijd voor krijg, want mijn plannen groeien altijd veel harder dan de werkelijkheid en ik word er niet jonger op. Maar wie weet moet ik mij nóg 10 jaar zien te vermaken op deze aardbol. Het kan ook zo in eens afgelopen zijn. Wie dan leeft, die dan zorgt. Toch?
Bij een Shay denk ik meteen aan de bosbouw en aan platte wagons met dikke boomstammen. Maar wat doe je daarmee? Heen en weer rijden is wat onzinnig. Mijn layout ruimte leent zich niet voor rondrijden bij gebrek aan breedte. (500-600 mm) Laden en lossen? Niet echt makkelijk. Voor je het weet staat die wagon naast de rails. Toch moet er iets worden gedaan met dat hout. Wat kun je van hout maken behalve 'gewone' planken? Nou, wat dacht je van vaten voor wijn of whisky?



Of een kist van zes planken. Heel 'gewild' momenteel. 
Ook daar bestaan talloze varianten in en er gaan er een heleboel op spoorwagon. Netjes vastbinden, een zeil er over en naar het 'rampgebied' er mee.
Alleen dat laden en lossen lijkt leuk, maar is niet gemakkelijk en erg tijdrovend en ik kan maar een ding tegelijk. Nu wil ik graag wat meer beweging op mijn layout zien. Zonne-energie zat hier. Daar ga ik nog even op broeden.
Ik kan kiezen tussen 0 en 3 en 0.

Denk dat je dan toch op 0N30 uitkomt, er zijn wel modellen van Shay's en Climax locomotieven voor H0 maar ik weet niet of deze daadwerkelijk in normaalspoor hebben gereden. Zij zijn juist ontworpen om in combinatie met smalspoor hun werk te kunnen doen. Vergeet bij dit soort locomotieven ook de heisler niet.


Voor hout kun je de boomstammen uit het bos naar de houtzagerij vervoeren. Daarvandaan moeten de planken naar de wijde wereld vervoert worden. Misschien nog een bielszagerij erbij en je hebt best wel verkeer.


Verder hoeft het niet persé Amerikaans te zijn ook een suikerrietplantage is apart om uit te beelden.


JohnT

John, laat ik het bij het grote Amerika houden. Al die derde wereld landen waar ze de oude troep laten rijden uit de VS vind ik wat te verwarrend.
Het is wel romantisch hoor, maar onbekend maakt onbemind.

Laden en lossen.


Ja, leuk. Maar daar is een truck voor bedacht. Niet door mij, ik doe ook maar wat ik gezien heb van een ander na. Suggestie heet het. Het is heel eenvoudig.



De tekst in de foto is wat klein en niet te lezen, maar dat hoeft ook niet meteen.
Een locomotief brengt een paar platte wagons geladen met boomstammen en zet die op het rangeerspoor. De loc gaat via de draaischijf naar het roundhouse. Als het veilig kan drukt een andere rangeerloc, een diesel, een volle wagon naar het fabrieksspoor. Dan gaat de deur van de fabriek open en rijdt er de wagon naar binnen tot het stootblok. De locomotief vertrekt weer naar het wachtspoor en de deur sluit weer. Als na enige tijd het signaal weer op groen gaat, rijdt hij naar de fabriek en haalt daar een lege wagon naar buiten en rijdt terug naar het rangeerspoor 2 en laat wagon daar staan, om weer te gaan wachten op de volgende treinbeweging. Zodra het weer mogelijk is, kan hij weer een volle wagon naar binnen rijden.
Worden die wagons dan gelost in die fabriek?
Nee, ze worden niet gelost, maar afgevoerd door een andere rangeerlocomotief vanaf het schaduwstation 1 in de andere kamer en daar door hem op een opstelspoor verzameld. Deze zelfde locomotief zet een identieke lege wagon in de fabriek klaar en wacht weer op een volle wagon. Zo rouleert de lading via de fabriek terug naar het schaduwstation, waar het opnieuw verstuurd kan worden via de zichtbare sporen. De lege wagons gaan natuurlijk met de eerdere, nu gekeerde locomotief gewoon via dat zichtbare spoor terug naar het schaduwstation.
Capiche amigos?

Maar, zul je je nu afvragen, wat doen ze dan met dat hout in die fabriek? Daar maken ze vaten en kisten van. Nou, laat kijken dan.
Dat kan, want in het schaduwstation zijn ook twee sporen voor volle en lege vaten wagons. Dus als er voldoende hout gebracht is, komt er een trein met lege gondola's (wij willen de lading kunnen zien natuurlijk) om de vaten te halen. Dat gebeurt op de zelfde wijze als hierboven is beschreven met het hout. Alleen gaan nu de lege wagons onzichtbaar terug.
Het zou ook door elkaar mogen lopen, maar wegens ruimte gebrek in het station kan er maar een soort trein te gelijk worden behandeld. (beide opstelsporen nodig). Het station breder maken is niet de bedoeling. Bovendien is het aantal treinbewegingen al meer dan een normaal mens kan behappen. De computer gaat dan ook het vuile werk doen.
Is dat alles dan?
Nee hoor, er gaat nog meer gebeuren. Dat hoor je een volgende keer. Eerst even mijn accu opladen.

Ik kan kiezen tussen 0 en 3 en 0.

Die Noord Amerikanen hebben zelf ook een aardig zooitje ongeregeld rondrijden.
Vergis je niet.
Die rijden ook door met spul en rails waar de NS van zou griezelen.
Probeer wat minder Europees te denken en meer Amerikaans.
Niet hoe voller hoe beter maar minder is beter.
Hier is een Timesaver, een soort spelletje van hoe krijg ik een wagon van de ene kant met zo min mogelijk bewegingen naar de andere kant.

Ton
Erare humanum est

Voor dat spelletje zal één oplossing zijn. Als je die gevonden hebt is het niet interessant meer. Zo werkt het bij mij althans.
Ik ben met je eens dat minder soms meer is. Het gaat er om je fantasie levendig te houden. Dat kan ook met weinig.
Vaak fantaseer je dingen en is het maken ervan veel moeilijker en duurt langer dan je denkt. De kunst is dan om er toch mee bezig te blijven. Want als je weer iets anders ziet of bedenkt, blijft het eerdere idee liggen en komt er nooit iets af.
Dan ben je een plannenmaker zoals ik. Ideeën genoeg, maar maken, ho maar.

Lang geleden ontmoette ik een oudere collega, die ook modeltreinen had en ben eens bij thuis wezen kijken.
Als hij wat gespaard had kocht hij wat rails en een trein en liet die op zijn zolder op de vloer rondrijden. In het midden stond een kerk en wat Faller huisjes. Telkens breidde hij zijn spoorhobby uit door weer een rondje er omheen te leggen met een andere trein. Het maakte hem totaal niets uit of de schaal en het merk wel het zelfde was. Er was toch geen onderlinge samenhang. Hij bezat niet eens een regelaar voor zijn trein. Met één hoofdschakelaar ging alles rijden. Hij vond het prachtig.
Ik liep toen al ingewikkelde besturingen te bedenken om met meerdere treinen analoog op de zelfde rails te kunnen rijden. Maar bij mij reed er nooit een trein. Bij die collega groeide de baan elk jaar groter.

Het kan dus ook anders. Ik heb eens tegen mijn vrouw gezegd dat ik beter een boek over het maken van een spoorbaan kan schrijven dan er daadwerkelijk een te bouwen. Niemand leest dat boek natuurlijk, het is gewoon mijn beleving van de modelbouw. Een flink voordeel is, dat het weinig geld kost en makkelijk op te ruimen is.  :laugh:
Ik kan kiezen tussen 0 en 3 en 0.

Mogelijk is Hans zijn aanpak iets voor jou. Hij bouwt elk jaar een nieuw baantje en verkoopt deze dan weer. Op die manier heb je wel telkens iets anders en kun je elke volgende baan weer anders maken.


Als je aan een vaste baan begint kom je vroeg of laat op het punt dat de trein toch ook hier vaak het zelfde rondje rijd. Als je hier tevreden mee bent prima doe ik ook. Wil je meer zoals ik uit jou schrijven proef dan zijn op zichzelf staande projecten zoals omschreven mogelijk een betere keuze.



JohnT

Daar is wat voor te zeggen. Kleinere projecten hebben een hogere kans van slagen. Verkopen wordt niets natuurlijk, omdat alles zelf gemaakt is en er nergens enige garantie op gegeven kan worden. Waarschijnlijk is slopen een betere optie, dan kun je een deel (rails) hergebruiken en is je nieuwe idee snelle klaar. Als je tenminste niet van schaal veranderd. En sommige locomotieven en ook wagons en rijtuigen zijn niet in een ander scene te gebruiken.
Voorlopig moet ik eerst mijn printer weer draaiend zien te krijgen, anders bouw ik helemaal niets
Ik kan kiezen tussen 0 en 3 en 0.

maart 11, 2021, 12:27:07 #14 Last Edit: maart 11, 2021, 12:28:50 by American
Nou, ik ben het helemaal niet met je eens Frits.
Zoals je misschien hier en daar gelezen hebt, bouw ik elk jaar een module van 240x60cm.
Amerikaans uiteraard On30.
Dat bevalt mij uitstekend.
Het is ook uit nood geboren hoor, i.v.m. de ruimte.
Tot en met 2020 10 stuks gebouwd en er 8 van kunnen verkopen.
Het is niet mijn doelstelling om te bouwen en dan te verkopen.
De doodsimpele reden, geen ruimte voor opslag.
Dus die 2 niet-verkochte modules gesloopt.
D.w.z. in stukken gezaagd voor in de container van de Gemeente te dumpen.
Dus alles, met rails, wissels, huizen, factory's, draad e.d.
Het enige wat er van af gehaald werd zijn de wisselmotoren.
De modules worden verkocht voor tussen de 150 en 200 Euro.
Naar gelang wat er op staat aan materiaal.
De railstaven kosten mij ongeveer 60 Euro.
De spijkertjes ook zo iets ongeveer.
Het hout is ook ongeveer 50 Euro.
Dan praten we niet over allerlei kleine "dingetjes".
Lampjes, ledjes, servo's, draad en nog veel meer.
Een jaar werk en met heel veel plezier.
En ook, alles zelf gemaakt en er is over het algemeen heel veel belangstelling om te kopen!!!
Misschien iets om over na te denken.

Hans, liefhebber On30 + H0