Bettendorf draaistel

Gestart door Frits, februari 07, 2021, 17:05:45

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Die maak ik ook natuurlijk, want dit type zit onder heel veel USA wagons. Toch nog niet zo makkelijk als een Arch-bar.
Ten eerste bestaat dit draaistel uit zijkanten die als een doos van plaatstaal gemaakt lijken. Dat is lastig te tekenen, te meer daar die doos in het midden dikker is dan aan de uiteinden. Maar goed alles is te tekenen, maar het moet ook geprint kunnen worden en liever geen of weinig support in het model. Want dat moet je er weer uit pulken en gooi je gewoon weg.
Wonder boven wonder wilde de printer die zijwanden zonder support printen.



Een flink probleem bleken de remschoenen, die behalve lastig te monteren waren, ook aanliepen tegen de wielen. Opnieuw dus. :evil:
Maar het zal wel goed komen. Jullie horen het binnenkort.
Ik kan kiezen tussen 0 en 3 en 0.


Die kende ik niet. Heel prettig om eens te kijken of wat ik getekend heb, ook enigszins lijkt op de werkelijkheid.
Echt namaken kun je de grote voorbeelden nooit, omdat de materiaaldikte vaak niet te hanteren is op schaal. Bovendien barst zoiets van de gaten en nokken waar ik alleen maar last van heb en het moet ook nog printbaar worden.
Maar bedankt voor je meedenken. Alle info kan helpen om tot een beter resultaat te komen.
Ik kan kiezen tussen 0 en 3 en 0.

Ik krijg zo de indruk dat jij te veel naar de werkelijkheid wil maken.
Het hoeft niet te functioneren als in het echie.
Dat is helemaal niet nodig als het er maar realistisch uitzien.

Ton
Erare humanum est

Dat laatste vind ik ook. En, het moet ook nog in elkaar te zetten zijn. Dit draaistel is een stuk lastiger dan het vorige Arch-bar.
Misschien moet ik het nog eens helemaal herzien.
Ik kan kiezen tussen 0 en 3 en 0.


februari 08, 2021, 10:32:21 #6 Last Edit: februari 08, 2021, 10:35:01 by Frits
Dat is ook erg klein John. Print je ook in kleur of schilder je achteraf?

Kleine dingen kunnen voor grote problemen zorgen.

Neem nu de kogellagers. Ze zijn klein 5 x 2 x 2,5 mm. Die zitten in een gat in de zijkant van het draaistel.
Een gat van 5 mm tekenen? Vergeet het maar, daar krijg je ze echt niet in, omdat de printer nu eenmaal een gat net wat kleiner maakt. Dat wist ik al en daarom tekende ik het gat 5,2 mm. De lagers pasten er ogenschijnlijk goed in, maar nadat ik de as met de wielen er in gezet had en die er weer uithaalde, kwamen sommige lagers mee op de as. Dat was niet de bedoeling.
Het gat in de zijwand is dus net te groot. Een beetje lijm zal wel helpen. :huh:
Dan kom je van de regen in de drup. Want bij het inzetten stroopt die lijm op en raakt het draaiende deel van het lager. Het vaste deel is maar enkele tienden mm dik. Gevolg: Het vervuilde lager wil nog wel draaien, maar niet als een kogellager, meer als een houten karrenwiel.
Het moet dus beter.
Het gat heb ik nu verkleind naar 5,15 mm en om te voorkomen, dat ik de lagers daar niet in krijg, heb ik de openingsrand wat afgeschuind met 0,3 mm. Dat helpt, want ik kan nu het lagertje er met enig moeite in drukken, heb geen vieze lijm nodig en het lager komt er niet meer uit.
Bovendien heb ik de bodem van dat gat ook verbeterd. Eerst was die gewoon vlak en ging de printdraad er wat doorhangen bij gebrek aan support en raakte dan het draaiende deel van het lager. Verder kan de as door het lager steken met het zelfde resultaat: AANLOPEN. :embarrassed:
Door nu de bodem van het gat kegelvormig te maken, is het nauwkeuriger te printen en heeft de as niets om tegen aan te lopen.



Het zijn de kleine dingen die het doen. :laugh:
Ik kan kiezen tussen 0 en 3 en 0.

Nu ik toch aan het heroverwegen was, heb ik de constructie nog wat gewijzigd en ben nu niet meer afhankelijk van die onwillige lijm. Altijd had ik al een aversie tegen lijmen, omdat je nooit weet wanneer het loslaat onder invloed van vocht en temperatuur verschillen. Een schroef geeft mij meer zekerheid. Maar in dit modelbouwwerk wil ik geen schroeven zien. Dan rest dus de Bruder methode. Die Bruder bouwt zijn speelgoedauto's in 1 op 16 en daar zit geen schroefje of lijm in. Alles klikt in elkaar en dan ook nog hufterproof, want je moet heel goed je best doen om het te kunnen demonteren.
Vandaag print ik de laatste variant en morgen zal ik een foto plaatsen van het eindresultaat. Bettendorf 1.7 geloof ik.  :rolleyes:
Ik kan kiezen tussen 0 en 3 en 0.

Ik print in wit pla en gebruik Albastine spuitplamuur als grondverf. Twee heel dunne lagen is genoeg. Daarna verven met Vallejo acryl. De aspotten zijn conisch voor wielen met puntassen. Mijn enige probleem is de spanning op het draaistel als ik er een asje inzet.

JohnT

Toch te vroeg gejuicht, want aan mijn eis dat het minimaal drie keer in en uit elkaar moet kunnen, voldeed het draaistel niet. Er braken twee tere delen af bij de demontage. :sad:
Op naar Bettendorf 1.8 dan maar.
Ik kan kiezen tussen 0 en 3 en 0.


Het blijkt allemaal toch niet zo eenvoudig te zijn. De meeste problemen zitten niet direct in het printen zelf, dan wel in het tekenen. c.q. het ontwerpen. Het een beïnvloed natuurlijk het ander.
Dingen moeten passen en te monteren zijn. Dat laatste is voor mij een hele uitdaging, omdat ik al ouder ben en niet meer zo goed zie als vroeger. Aan de ene kant wil ik graag mooie details en aan de andere kant print ik het liefst alles uit een stuk. Vind daar maar de gulden middenweg in. Die lijk ik nu voor mijn Bettendorf draaistel gevonden te hebben.
Ik kan kiezen tussen 0 en 3 en 0.

Dat blijft altijd de uitdaging, een werkend model wat er ook nog is goed uitziet. Voor goed gebruik zullen er concessies gedaan moeten worden dit doen modelspoor fabrikanten ook, maar voor een model voor in de vitrine kunt je gaan tot wat mogelijk is.


Ik zit ook in een Facebook groep welke zich met 3D printen bezig houd en heb er zelf onlangs ook een website voor opgezet in samenwerking met de Facebook groep. Daar is een persoon die ook met niks is begonnen en nu mooie Nederlandse treinen / wagons maakt. Hij wilde ook alles uit één stuk maar is er inmiddels achter dat dat toch niet werkt.


https://modelspoor-3d-printen.nl/portal/


JohnT

Voor een forum valt er bij Modelspoor-3D-printen.nl nog niet veel te beleven. Alle begin is moeilijk zullen we maar denken. Als meer neuzen de zelfde kant op wijzen zal het wel beter gaan. Ik wil wel meedoen hoor.
Ik kan kiezen tussen 0 en 3 en 0.

Tja het staat er nog niet zolang en de meeste zitten op voor mij onduidelijke reden aan FB vast, maar 138 registraties in een paar weken vind ik prima.


Bedankt voor je interesse.


JohnT