Arch-bar draaistel

Gestart door Frits, december 22, 2020, 11:24:40

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

december 22, 2020, 11:24:40 Last Edit: december 23, 2020, 10:59:46 by JohnT
Voor mijn toekomstige wagons heb ik een Arch-bar draaistel gepland.
Van deze gevonden foto probeer ik nu een 3D tekening te maken om het ding te kunnen printen.



Hier alvast een prototype van het spaakwiel.



Ik ben zeker niet teleurgesteld, maar het kan nog beter.
Met name de Z-sprong moet naar random en de toplaag ga ik 'strijken' om de lelijke afhechting kwijt te raken. Verder vind ik de spaken nog wat aan de dikke kant.
Maar voor dat soort verfraaiing heb ik nu even geen tijd. Dat komt wel als het hele draaistel klaar is en dan zie ik wel in hoeverre er nog verbeteringen nodig zijn. Soms zie je sommige minpunten dan helemaal niet meer.
Ik kan kiezen tussen 0 en 3 en 0.


Klopt. Ik heb ze even bekeken, maar ze zijn allemaal voor G-scale  :sad: en ik bouw in 0.
Ik kan kiezen tussen 0 en 3 en 0.


Ik weet niet hoe je aan 48,5% komt, maar het draaistel werd veel te klein.
De spoorbreedte van 45 mm moet naar 32 mm. 32/45x100=71,1%
Nog eens opnieuw geprint levert dit op



Het is wat grof, maar wel stevig.
Toch twee minpuntjes.
Het verschalen levert een onmogelijke maat op voor de lagers van 6mm naar 4,2 mm. Opboren naar 5 mm kan nog.
Het draaistel valt niet te monteren. Je kunt na plaatsing van de onderbalk de bovenbalk er niet meer in krijgen. Andersom evenmin. Ontwerp foutje.  :sad:

Toch maar zelf tekenen, want dan heb je meer mogelijkheden tot correctie van fouten.
Ik kan kiezen tussen 0 en 3 en 0.

ik denk dat John het voor on30 heeft berekent
en dat is 16,5mm spoor breedte

Cor
het zijn de dwarsliggers die de trein doen recht rijden

december 30, 2020, 15:24:49 #6 Last Edit: januari 04, 2021, 16:41:06 by Frits
Zoals beloofd mijn tekening gemaakt in DesignSpark Mechanical 5.0



Het draaistel wordt geprint in de volgende delen:

  • Onderbrug met remmen
  • Bovenbrug (nog zonder draaipunt)
  • Wielen
  • Zijkant 2x
Verder zijn er 4 veren (0,4 x 3 x 10 mm), 4 kogellagers en 2 stalen assen nodig



De nokjes bij de pijl corresponderen met de gaatjes in de zijkant, die aan de onderzijde achter een randje klikt.
Geassembleerd ziet het er zo uit.






Heel makkelijk in elkaar te zetten daardoor. Bij het definitieve model komt daar nog een drupje lijm.
De assen draaien in minikogellagers van 5x2x2,5 mm die in de aspot zitten.



en als je vreselijk dichtbij kruipt zie je dat de remschoen bijna tegen het wiel staat en niet zoals in sommige H0 wagons er mm vanaf zit. Het moet wel 'modelbouwen' blijven en geen kinderspeelgoed. :laugh:
De oplettende kijker ziet natuurlijk dat ook de rails van de printer komen.
Alles is nog in de prototype fase en niet in de definitieve kleuren. Dat komt pas als ik verder ben met het model.

Op zulke foto's ontdek ik zelf ook wel eens foutje, die ik met het blote oog helemaal niet opmerk.
Zoals bij het linker pijltje, waar je kunt zien dat de voorwand van de bovenbalk doorboort is door mijn veergat.
Dat hoort niet en ik ga dat nog aanpassen door de bovenbalk iets te verlengen.

Alle delen van het draaistel zijn geprint met een 0,2 mm nozzle op mijn Genius printer in PLA
Ik kan kiezen tussen 0 en 3 en 0.


Inmiddels is het prototype uitgetest en gecorrigeerd op de knelpunten. Dit zijn de eerste twee van een serie van zeker 4. De remschoenen moesten toch wat verder van het wiel blijven om aanlopen te voorkomen. De stalen as van 2 mm die in echte metalen kogellagers (5 x 2 x 2,5 mm) draait, heeft een geprinte jas gekregen, die tevens de wielafstand bepaald.



Het heeft nu ook de definitieve kleur grijs, met roodbruine spaakwielen waar omheen zilvergrijze wielbanden liggen.
Op de afgeplatte kogel komt straks de wagon te rusten en te draaien. Het wordt er op geklikt.
Tot nu toe zit er nog nergens een schroefje in. Alles klikt of klemt in elkaar. Voor de stabiliteit zijn de zijkanten met een drupje lijm aan de bodembak van het draaistel vast gezet.




Op de achtergrond rijzen de vaten, die straks in de wagons komen te staan, de pan uit (al 96 en meer te gaan).
Printen maar weer  :rolleyes:, want er moet nog een boel PLA verwerkt worden voordat mijn trein kan rijden.
Ik kan kiezen tussen 0 en 3 en 0.

Dat ziet er goed uit Frits.

Ton
Erare humanum est

januari 27, 2021, 00:14:57 #10 Last Edit: januari 27, 2021, 00:17:03 by American
Heel mooi gedaan Frits.
Prachtig.
Vraagje: jij bent zo lekker bezig met je 3D printer.
Kan, en wil, jij ook nuts and bolts printen in schaal O?
Ik denk dat er hier, op dit Forum, best vraag naar zal zijn.
En, je hoeft het uiteraard niets voor niets te doen natuurlijk!!!
Hans, liefhebber On30 + H0

Er valt heel veel te printen. Maar als ik nuts and bolts letterlijk vertaal naar moeren en bouten, dan zie ik in de schaal 0 nog wel een probleem, tenzij het om hele grote bouten gaat. Leg eens uit wat je precies bedoeld Hans?
Ik kan kiezen tussen 0 en 3 en 0.

Ik zal hier 'n paar voorbeelden geven:
Misschien dat je hier iets aan hebt.

Hans, liefhebber On30 + H0

Ik snap dat het om bouten en moeren gaat, maar wat voor afmetingen hebben die dingen en waar gebruik je ze voor.
Als het om de bouten voor railstoeltjes (railspijkertjes) gaat zijn we snel klaar. Veel te klein voor de printer en veel te veel om te printen.
Ik kan kiezen tussen 0 en 3 en 0.

wat Hans bedoelt is ongeveer 1 a 2mm doorsnede

ik denk dat gewoon bestellen in de states het snelst is

Cor
het zijn de dwarsliggers die de trein doen recht rijden