De Fabriek

Gestart door BvDoorn, januari 29, 2019, 08:45:06

« vorige - volgende »

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Dat is super gedaan Bart.
Mooi en gelijkmatig draaien.
Prima.
Hans, liefhebber On30 + H0

Mooi, super spul

Vic

smooth...
Ton
Erare humanum est

Het spul draaiend te krijgen is 1, nu nog in de module zien te frutsen. Moest vandaag eerst nog een module bak maken. Standaard plaat gebruikt van 122 x 61 cm. Gat zagen en dan......

De basis plaat van de draaischijf van 4 slagmoeren M6 voorzien. Niet met de hamer er in gejast maar netjes met de ring en m6 bout en in het hout getrokken. Alles uitgemeten en toch zit het hele spul +/- 1 mm te veel naar rechts uit het centrum. Check de foto's:


De M6 bouten hebben een contra moer onder de spoor tafel zodat straks, als alles netjes uitgelijnd is, de hoogte van de draaibrug vastgezet kan worden.


Hier is duidelijk te zien dat de draaibrug uit het lood staat. Nu is in het echt 1 mm niet veel maar omgerekend zou dit in werkelijkheid 4,5 cm cm of iets meer zijn. Morgen de schroefgaten 1 mm naar links uit vrezen, in elkaar zetten en uiteraard wederom testen.

Van de bouten zie je straks niets meer. Die zijn lager dan de bielsen van de Roco rails. Boven op de draaibrug komt een dichte plaat (eerste foto, bovenin) zodat het een draaibrug wordt met een dicht houten dek.
Bart
www.flickr.com/photos/bvdoorn

Ik wou al zeggen.....is wel bomvrij uitgevoerd.
Wil je je schoonmoeder gaan draaien? :evil:

Ton
Erare humanum est

laatste keer een gat gemaakt met een bovenfrees
geleiding in het midden vast zetten, perfecte cirkel
bovenfrees mag je zo lenen van me
zo kan je ook een perfecte cirkel maken voor op je plankje

Cor
het zijn de dwarsliggers die de trein doen recht rijden


@ Cor, vulplaat (is gedeeltelijk te zien op bovenste foto) en gat is al een tijdje geleden met bovenfrees gemaakt. Gat was echter van voor ik besloot dat ik ook de rongenwagen van Lenz zou moeten kunnen draaien. Dus was te klein. Vandaar dat ik met decoupeerzaag gat groter moest maken  :rolleyes: Is natuurlijk niet zo netjes als met een bovenfrees maar daar zie je straks toch niets meer van  :laugh:
Bart
www.flickr.com/photos/bvdoorn

maart 10, 2019, 21:46:46 #38 Last Edit: maart 11, 2019, 07:41:18 by BvDoorn
Op zijn minst gezegd was het stormachtig vandaag. Jachtige luchten met grijze en witte wolken met felle opklaringen en windkracht 9 met uitschieters naar windkracht 11. Het is lang geleden dat we dit hier hebben gehad. Je kunt kiezen: naar het strand gaan en gepolijst worden door het zand of gewoon binnen blijven en je ding doen. Buiten het feit dat de schutting gered moest worden is het laatste redelijk goed gelukt.

Klein foutje; de draaischijf had ik in plaats van 19.6 mm, 19.8 mm gemaakt. Voor het dek wat erin komt (zie filmpje) is dat een redelijk probleempje, hoe je het ook probeert het gaat nooit passen. Vanochtend dus eerst begonnen met het dek op de juiste maat uit te frezen. Tijdens het proces en na 25 jaar begaf de Dremel het. Hitte, rook en de geur van brandend/smeltend electro spul gaf duidelijk aan dat het ding aan het overlijden was. Er zat nog net genoeg leven in om het laatste beetje van het dek, 1 mm (R) af te frezen.

Na een dagje knutselen is onderstaand het resultaat. Het spoor is nog niet aangesloten en het wissel niet bediend maar het begin is er.



Het probleem is om de draaischijf echt te centreren zodat ze geen ovaaltjes trekt.



Het probleem is om de draaischijf echt te centreren zodat ze geen ovaaltjes trekt.

Bart
www.flickr.com/photos/bvdoorn

Het draait super Bart.
Zelfs de kat is ook daarmee instemmend, zo te horen!!!
Hans, liefhebber On30 + H0

netjes zo
aandrijving werkt ook goed
Cor
het zijn de dwarsliggers die de trein doen recht rijden

Leuk zo'n 90 graden wissel  :laugh:

Ton

Erare humanum est

Netjes gedaan Bart. Werkt mooi zo.
groeten John LC

www.lostcreek.nl

Heren, merci voor de complimenten, gisteren 63 geworden en dan kun je er gewoonweg niet genoeg van krijgen :rolleyes:

Weer een paar meter opgeschoten. Ik bouw per module bak. De 2e bak is nu technisch klaar op 2 stukken rails na. Deze ga ik pas leggen als de 3e bak er tegen staat.


Zoals je kan zien bouw ik in de woonkamer. Dit tot vandaag tenminste. Morgen gaan de 2 bakken die nu gereed zijn naar de logeer kamer waar ze een permanente plaats krijgen. Altijd leuk voor de logees, kunnen ze met de treintjes spelen  :wink:

Ik heb voldoende Roco rails en wissels op de kop kunnen tikken voor de hele baan. Wisselkeuze was op de 2e hands markt wat magertjes dus in plaats van 2 rechtse en 2 linkse wissels wissels heb ik 1 rechtse en 4 linkse op de kop weten te tikken. Hierdoor het basis plan iets moeten aanpassen (zie foto's hierna). Alles via E-Bay voor het luttele bedrag van Euro 130 (8 x flex van 92 cm en 5 wissels). Alles in een goede, tot bijna nieuwstaat conditie.



Hier is de uithouder zichtbaar die het spoor in HAL 2 verlengt. Ook deze is gewoon weg te halen (boutjes en moeren). In ieder geval kan er straks een wagon de loods in gereden worden en er weer uit gereden. Hoe? Daar wordt aan gewerkt.



De bedrading is altijd wel een dingetje en altijd weer verrast hoeveel lengte er onder zo'n baan gaat.



Hier is duidelijk de onderkant van de draaischijf te zien. Door de inslag bouten op de hoek van de basis plaat kun je hem erg mooi stellen zodat de rails op de draaischijf geen hoogte verschil heeft met de aansluitende rails.

De Roco wissels hebben een metalen hardstuk wat geïsoleerd is van de rest van het wissel. Hierdoor kan hij netjes aangesloten worden. De sturing vind plaats met een microswitch die ik gemakshalve boven de baan heb gemonteerd. Straks ligt dit volledig verzonken in het straat motief.



Voorlopig gebruik ik wisselstellers van Caboose Industries. Ze zijn betrouwbaar en simpel op te bouwen. Voor de h0 rijders en 0-smalspoorders hebben ze zelfs wisselstellers met ingebouwde micro schakelaar. Erg handig.



Nog even wat over de Dapol class 8
Inmiddels heb ik een ESU decoder ingebouwd. Gewoon een h0 Loksound V4 met een wat zwaardere luidspreker. Het rijgedrag is erg goed. Mooie langzame snelheden zonder haperen. Stroom opname is ook prima, al ga ik er nog wel een deadrail batterij in plaatsen (Micro solderen).

Ombouw naar een Bakkie:
- Hij is eenvoudig uit elkaar te halen. Er heeft een hele goede beschrijving gestaan in het Hornby Magazine, terug te vinden op de site van Zimo (http://www.zimo.at/web2010/aboutus/Hornby%20Magazine%2002.2017%20S.%2092-97.pdf) Dus is schilderen/spuiten goed te doen. Zelfs het machinisten huis is modulair en kan van binnen aangepast worden met een heuse machinist.
- Bakken op de zijkant zijn te vervangen. Binnenkort eens kijken of ik ze kan printen.
- Ruitenwissers zijn te plaatsen, het zijn er maar 2 voorzover ik heb kunnen zien
- Blauw zwaailicht, een klein dingetje, ik heb nog geen schaal 0 gevonden. Hij staat namelijk los op pootjes. Wordt dus misschien ook printen.
- Lampen voor en achter is denk ik goed te doen al heb ik nog niet de juiste gevonden die in de jaren 60 werden gebruikt.
Ik weet dat het dan nog steeds een aangepaste class 8 is maar denk dat 99% niet zal zien.
Bart
www.flickr.com/photos/bvdoorn

Nog gefeliciteerd.
Ik ben in oktober aan de beurt.

Ton
Erare humanum est