De draaischijf aan de rechter zijde wordt een prominent onderdeel van de baan. Zonder de draaischijf kunnen de wagons niet afgezet worden in de loods. Daarom als eerste begonnen met het bouwen van de draaischijf. Uiteindelijk gekozen voor een diameter van 19,5 cm. Hiermee kun je ook rongenwagons draaien. Voor zo ver ik heb terug kunnen vinden hebben deze een radstand van 8.000 mm wat overeen zou komen met 18.4 cm. De 19,5 cm moet dus net genoeg zijn.
De basis van de draaischijf is hetzelfde als in het groot bedrijf. een brug met pinhole in het centrum, draaiend op een geleide rails.
Allereerst de basis plaat uitgezaagd (20 x 20 cm). Hierop de dimensies uitgetekend van de draaischijf. Als je wat bewaard heb je wat en heb nog enkele lengtes Roco Line rails liggen. Een lengte opgeofferd om de geleide rails van te maken. De bielsen door geknipt en boren en spijkeren.

De bielsen aan de buitenkant van een gaatje voorzien (boren). Positioneren op uitgetekende cirkel van 18 cm. Om e.e.a. goed te krijgen is elk spijker gat voorgeboord zodat je de spijkers er alleen maar in hoeft te duwen.
Voor de geleide wielen heb ik On30 draaistellen gebruikt (van Bachmann) die ik ook nog had liggen. Ik had hier graag N draaistellen voor willen gebruiken maar zag op Rail 2019 alleen wagonnetjes (Euro 10) en geen 2e hands losse draaistelletjes. Afijn draaistelen doormidden (een zijde eraf) en een wiel van de resterende wielset eraf gehaald.

Truck speciaal is ze nu goed onder de brug (stukje MDF plaat van 19,2 x 3,9 cm) te krijgen. Eerst het midden van het MDF plaatje bepalen. Hier een 2 mm gaatje door geboord. Ook in het centrum van de basis plaat een 2 mm gaatje. Door die 2 een asje geslagen. Rails met een merkstift zwart gemaakt en draaien maar. Je kunt dan gelijk zien of de rails geen grote afwijkingen heeft en uitmeten waar de wielstelen moeten komen.

Nu de optimale hoek van de wielstellen instellen en deze fixeren.
Feitenlijk is de draaibrug nu een feit als je niet verder wilt gaan dan hem met de hand te draaien. Aankleden en installeren maar.....
Ik had ooit bij Conrad wat motortjes met vertraging besteld en heb er nog 2 liggen met een vertraging van 1 op ?????. Bij 4.5 Volt maken ze +/- 30 omwentelingen per minut. Dus moet mogelijk zijn ze trager te laten lopen met DCC straks.
Motor omvang uitgefreesd in de basis plaat.

As in de brug en testen. Alles loopt zoals gewenst en kan hem nu motor en de as fixeren in de basis plaat en de brug (zie filmpje op Youtube
https://youtu.be/_57fpehpPBINu de juiste draaisnelheid gaan bepalen onder belasting en zorgen dat het op de juiste locatie gaat stoppen.