Rozeburg & Waterway RR

Gestart door dutchbuilder, mei 08, 2012, 15:17:15

« vorige - volgende »

0 leden en 5 gasten bekijken dit topic.

In een woord: "Mooi!"
Bart
www.flickr.com/photos/bvdoorn


juni 09, 2013, 22:53:53 #572 Last Edit: juni 17, 2013, 12:45:55 by dutchbuilder
Vandaag de twee opstelsporen begraven in "aangestampte grond".
Ik heb eerst de zijkanten van de bielzen opgehoogd met 2mm kurk en daarna de ruimtes tussen de bielzen en de rails opgevuld met ballast.
Na dat dit droog was, met een ventilator, heb ik er twee lagen MDF poeder opgestrooid met een theezeefje.
Als bindmiddel heb ik de bekende verdunde houtlijm gebruikt.
Na het drogen heb ik de bovenkant van de rails schoon geschuurd met een suede-opruw-schuurblok.

Ton

Erare humanum est

Dang, loopt er nog iemand te zeuren over bielzen en afstanden...........................tof werk Ton !!!!

Ja, daar moest ik ook aan denken. ;D
Een hele hoop van die narrow gauge banen, vooral die die niet zo goed onderhouden worden,  zie je de bielzen niet.
Die zitten onder het gras of er ligt grond overheen.
Ik heb pas nog een filmpje zitten bekijken over de Festiniogg in Wales.
Daar waren die bielzen zo slecht dat de rails op zijn plaats werd gehouden door het gras!

Ton
Erare humanum est


Citaat van: dutchbuilder op juni 09, 2013, 22:53:53
Ik heb eerst de zijkanten van de bielzen opgehoogd met 2mm kurk en daarna de ruimtes tussen de bielzen en de rails opgevuld met ballast.

Help deze onervaren ballaster eens svp... Zijn die 2mm kurk om de bielzen meer reli?f te geven t.o.v. de grond?
Jeroen

juni 11, 2013, 00:05:18 #577 Last Edit: juni 17, 2013, 12:47:55 by dutchbuilder
laat ik het goed formuleren.
Ik gebruik het kurk om op de zelfde hoogte te komen van de bovenkant van de bielzen.
Dan hoef ik die hoogte niet meer op te vullen met ballast.
Dan hou je alleen de ruimtes tussen de bielzen over en de ruimtes tussen de bielzen tussen de rails.
En die vul ik dan op met ballast.
Kan ook wat anders nemen b.v. gips of zo.
Het is alleen maar om de handel te egaliseren voordat het poeder erover gaat.
En om het MDF poeder vast te lijmen neem ik behanglijm met een scheut houtlijm.
Het hele te bewerken oppervlak insmeren, bestrooien, een beetje laten drogen en dan de rest wegzuigen.
En dan nog een keer het zelfde doen.
Als alles echt droog is de rails afschuren.

Ton

Erare humanum est

Duidelijk! Dank je wel Ton!
Jeroen

juni 12, 2013, 21:47:06 #579 Last Edit: juni 17, 2013, 12:49:30 by dutchbuilder
Ik begin hier een goed gevoel bij te krijgen........

Ton
Erare humanum est

Gelijk heb je, het ziet er ook prachtig uit.

Mooi Ton!
Toen je de eerste foto's van je bergjes plaatste, dacht ik eerlijk gezegd dat het een stapel uit een blokkendoos was. Maar dit wordt echt een mooi realistisch resultaat!!
Jeroen

juni 13, 2013, 20:53:00 #582 Last Edit: juni 13, 2013, 22:30:53 by dutchbuilder
Ja Jeroen dat is soms de pest.
Je begint ergens aan met een bepaald idee voor ogen.
Maar het uiteindelijke resultaat zie je pas als het echt af is.
En dat kan soms vies tegenvallen........of niet.
Als ik geen gebrek aan schuimplaat had gehad en was doorgegaan met die blokken, dan was het mislukt.
Maar doordat ik noodgedwongen over moest stappen op gespoten schuim , is de random look aardig gelukt.

Ton

p.s. Dacht dat ik ff gek werd!
Staat de halve baan ineens zonder spanning....AAAAAAAAAAAAAAAA!!!!!
Ja ja , het Rotterdams vloekenboek kwam weer even voorbij!!
Kan dat nou weer! Ik heb niets raars gedaan, alleen de baan aangezet.
Je kent het wel, een gevalletje van"daar zitten we dus nu net ff niet op te wachten".
Het middenstuk deed het nog maar de twee lussen met aanloopstukken niet.
Dus ik denk dat het in het rechter gedeelte zit.......meten....niets.
Blijkt het dus in het linker gedeelte te zitten........draadje los!!!
Kaboutertjes? of mijn furry friends?
Dan zoek je je toch kleurenblind!
Afijn , ik was dus van plan om vanavond de berg af te gipsen............dus niet!


Erare humanum est


juni 14, 2013, 10:45:29 #584 Last Edit: juni 17, 2013, 12:50:42 by dutchbuilder
Ja, ZUCHT, soms zit het mee , maar meestal zit het tegen!
Maaaaar, gisteren nog een meevallertje gehad.
Een nieuwe Lenz DCC sturing voor een heel leuk prijsje.
Dan mag de PIKO sturing weer in de doos.
Niks mis mee hoor maar zo'n LH90 werkt toch een stuk prettiger en is een stuk vriendelijker om mee te programmeren.
Eens kijken of ik nog een blommige trafo heb liggen in het magazijn.

Ton
Erare humanum est