33 Street yard

Gestart door BvDoorn, juni 03, 2012, 14:29:45

« vorige - volgende »

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

Miauw!

Ton
Erare humanum est

Poes rules!!!  8)
Jeroen

Hi Bart,
Gevonden, jouw baan(tje).
Geweldig en zeer mooi materiaal.
Ze loopen zo soetjes!
En het aller mooiste vind ik toch de kat!!!
Ik ben ook een katten liefhebber.
Heel mooi project en ik blijf je zeker met plezier volgen.
Apropos: met die wissels zo, perfecte oplossing.
Ik gebruik ook van die ground spul, maar dan nog met de hand bedienend. (ik heb er maar 2, vandaar)!
Hans, liefhebber On30 + H0

Nou dat "soetjes" lopen valt in de praktijk wel tegen. De foto hieronder is van mijn Atlas GP35. Geluid is top, afwerking, hhmmm, ze kunnen nog wel iets van Lenz leren, maar OK het is maar 2/3 van de prijs van een Lenz V100. Lanzaam lopen? Hij zou een schaal mijl per uur moeten kunnen rijden. Dat doet hij wel, maar erg schokkerig. Dit in tegenstelling van de MP15DC die wel heel vloeiend en ook heel langzaam kan rijden. Die MP15DC is ook van Atlas.

Verschil tussen die twee is de andrijving. De MP15DC heeft een (1) motor die de twee wielstellen aandrijft. De GP35 is Dual uitgevoerd waarbij elke motor vertikaal, rechtstreek op het wielstel staat.

Dus afgelopen weekeinde eerst geprobeerd met de BEMF instellingen het rijgedrag van de GP35 te verbeteren. Lukt niet >:(. Gaat hij vooruit goed, dan is achteruit een ramp. Dus decoder ontkoppeld en een Zimo decoder er tussen gezet (vandaar dat zijn buikje open moest). Iets beter rijgedrag maar toch niet echt goed.

Achterste wielstel maakt ook wat vreemde geluidjes bij het achteruit rijden. Kan 2 dingen zijn: Een wrakhout motor (is een Chinees ding) of een tandwiel. Maar dat is voor het volgende weekeinde om uit te zoek  :-\

Bart
www.flickr.com/photos/bvdoorn

hoi Bart
is het misschien een optie om er 1 motor uit te halen , en de lok op 1 motor te laten werken.
kans dat hij beter op de back EMF reageert, en voor dat rangeer werk is toch niet zoveel trekkracht nodig

andere optie die ik nog wel eens op de Amerikaanse forums lees is de motoren in serie zetten
gr
Cor
het zijn de dwarsliggers die de trein doen recht rijden

Ik heb er geen ervaring mee , maar ik kan me voorstellen dan de ene motor een fractie harder loopt dan de andere.
Krijg je dan geen voortsleep effect van de ene truck tov de andere?
Je krijgt die motoren nooit exact gelijk.
of je moet een physieke terugmelding hebben op de motoren en die dan koppelen
Atlas gaat de motoren echt niet selecteren per paar , dat lijkt me zeer omwaarschijnlijk!

Ton
Erare humanum est

Voordat ik andere opties ga bekijken ga ik eerst het wielstel uit elkaar halen. Ik heb de indruk dat hij "jurked" op een wiel omwenteling. Dat zou een tandwiel kunnen zijn. Op dat gebied heeft Atlas bijna net zo'n reputatie als bachmann. Als dat het niet is ga ik Cor zijn idee proberen. Op een motor.

Stap voor stap :)
Bart
www.flickr.com/photos/bvdoorn

Bart, BackEMF werkt niet op 2 motoren, die regeling schijnt dan van slag te raken omdat hij niet weet waarop te reageren. Beter 2 decoders of 1 motor..... ;)

Hi Ronald,

Bij Atlas en QSI zijn ze het niet met je eens  :). De forums zijn ook niet echt eenduidig. Ik heb al van alles gezien. 2 docoders t/m 3 decoders maar ik hou me aan de vuistregel; "Als hij zonder decoder goed loopt dan gaat dat ook goed met decoder". Maar hhhuuuu, getest en zonder decoder loopt het ook niet echt lekker. Dus eerst maar eens de wielstellen controleren. Dan eens kijken op ??n motor, enz. Het hele rijtje van mogelijkheden af.

Het houd je van straat, geen tijd om in de kroeg te zitten en de vrouw blij, want ook geen tijd om naar anderen te kijken :)
Bart
www.flickr.com/photos/bvdoorn

Een ander alternatief kan zijn om beide motoren in een consist te plaatsen. Je kunt dan beide afzonderlijk goed op elkaar afstemmen.

Als je toch met twee decoders zou willen werken bedoel ik. Je hebt dan a.h.w twee loc's in ??n behuizing.

JohnT

Ik zag op forums dat dit ook was uitgeprobeerd, met wisseld succes overigens. Je hebt dan 3 decoders in de consist. 2x motor en 1 x geluid en lichten. Ik denk dat ik nog wel 2 tsunamies heb liggen waar ik (stom genoeg) het geluids gedeelte van heb opgeblazen. Kan ik altijd proberen als ik het achterste wielstel nagekeken heb en dit geen resultaat opleverd.
Bart
www.flickr.com/photos/bvdoorn

Wellicht overbodig: zorg wel dat je elke decoder apart kunt 'bereiken' / 'programmeren'

- geef ze dan wel twee verschillende adressen voor POM modus

OF

- voed ze ieder vanaf hun eigen truck zodat je tijdens het programmeren alleen de betreffende truck op je programmeer-rail zet

Gerard
Washtown / Beijville  ::  Mijn webshop

Bedankt voor de waarschuwing. Ik had me al ingelezen en als ze alle drie een verschillende short adres hebben en dezelfde long adres dan moet het mogelijk zijn om ze appart in te regelen en als ??n te bedienen.
Bart
www.flickr.com/photos/bvdoorn

augustus 20, 2013, 13:23:28 #88 Last Edit: augustus 20, 2013, 13:25:15 by Gerard Wassink
Jep, maar dan nog Bart, of ze het long- of het short-address gebruiken wordt vastgelegd in de decoder, en dat is een OF-OF situatie. Dus als je ze eenmaal hebt ingesteld op hun long-address kun je er meet rijden, maar ze niet meer op aparte adressen programmeren.

Begrijp ik je goed?


[edit] en PS: op een programmeer-rail trekken ze zich niks van het adres aan en worden alle aangesloten decoders op dezelfde wijze aangesproken.
[/edit]
Washtown / Beijville  ::  Mijn webshop

Citaat van: BvDoorn op augustus 20, 2013, 12:29:27
Ik zag op forums dat dit ook was uitgeprobeerd, met wisseld succes overigens. Je hebt dan 3 decoders in de consist. 2x motor en 1 x geluid en lichten. Ik denk dat ik nog wel 2 tsunamies heb liggen waar ik (stom genoeg) het geluids gedeelte van heb opgeblazen. Kan ik altijd proberen als ik het achterste wielstel nagekeken heb en dit geen resultaat opleverd.

Je kunt toch ??n geluiddecoder met motorfunctie en een losse motordecoder gebruiken?

JohnT