33 Street yard

Gestart door BvDoorn, juni 03, 2012, 14:29:45

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

CitaatDe hoogte is al niet-Fremo, waarom hou je je wel aan de wissel norm van Fremo? Het is toch een op zichzelf staande baan die niet gekoppeld gaat (en kan) worden?

Ik weet dat de kans dat hij gekoppeld gaat worden aan andere banen behalve die van Cor waarschijnlijk, niet al te groot is. Toch hou ik gewoon de optie open. Het zijn eigenlijk maar kleine aanpassingen. De hoogte kan altijd bijgestel worden. Klossen die de tafels 15 cm omhoog brengen zijn zo gemaakt. Buiten de overgangstukken en de kleur van de bak ( ??? ) ben je, voor zo ver ik kan zien aan de info op het internet, redelijk vrij in de inrichting. Dus als ik de beide kanten waar extern op gekoppels kan worden, een 4 cm breder maak, ben ik daar ook.

En je weet maar nooit, misschien kan ik, met dit voorbeeld, nog een paar andere enthousiast maken wat modules te maken  ;)

Er komt nog een bak bij. Ik maak een staging lade met 3 of 4 opstel sporen die aan de linker kant gekoppeld kan worden zodat je, als het niet gekoppeld is met anderen, toch een divers beeld kan laten zien.
Bart
www.flickr.com/photos/bvdoorn


Het weekeinde besteed aan de electra. Zonder stroom loopt het nu eenmaal niet. Ik gebruik al jaren de plastiek kroonsteen strips van de bekende doe-het-zelf winkel. Het heeft een paar voordelen; goedkoop, makkelijk op maat te snijden, geen klemmen en met huis tuin en keuken parkertjes aan de onderkant van de trein tafel te monteren. Nadeel is dat je een zijde moet doorverbinden. Dus U stukjes maken en vast zetten.



Als hoofdstroom kabel gebruik ik gewoon fase draad. In mijn geval gebruik ik al jaren blauw en zwart voor de hoofdleiding. Zwart voor de zuid zijde (de publieke kant) en blauw voor de noord zijde (de achterkant).

Als stekkers gerbruik ik luidspreker stekkers van dat zelfde doe-het-zelf bedrijf. Niet om dat die zo bedrijfszekere zijn maar a) mannetje en vrouwtje is gemakkelijk te herkennen, b) als ze "lam" worden zijn ze makkelijk vervangbaar omdat de draad vast geschroefd wordt en er niet gesoldeerd hoeft te worden en c) het kost geen .......



Op de rails soldeer ik luidspreker draad. Ook alweer omdat dat per meter goedkoop is en de twee draden gemarkeerd zijn.

Afijn een suf werkje, maar het moet gebeuren.

Verder; rails en wissels gelegd.



En nog steeds geen moppers van de vrouw :)
Bart
www.flickr.com/photos/bvdoorn

Fijne vrouw....! Ik heb er ook zo eentje. Onmisbaar voor de hobby ;)

Yep, ik kan dat helemaal bevestigen...... :)
Bart
www.flickr.com/photos/bvdoorn


Stekkers: gewoon voor die bananenstekkers kiezen. Goede exemplaren kosten je dan misschien 2 euro per stuk, maar gaan echt een leven lang mee.

Traditionele pluimstekker http://www.conrad.nl/ce/nl/product/731013/Pluimstekker-met-soldeeraansluiting-4-mm-Rood-BUELA-30-K-SKS-Hirschmann
Stekker met schuifbare veiligheidshuls. http://www.conrad.nl/ce/nl/product/734507/Lamellenstekker-4-mm-Rood-Sicherheitsstecker-SCI
Past in alles en indien hij los hangt is hij door de schuifbare huls (veertje) toch aanraakveilig.

Bijpassende koppeling (vrouwtje) voor beide stekkers http://www.conrad.nl/ce/nl/product/737674/Koppeling-4-mm-Rood-KUN-30-SKS-Hirschmann

Overigens de beide stekkers hebben gewoon een schroefje, alleen het busje moet je solderen. Ik soldeer overigens ook gewoon de pluimstekker. Die messingschroefjes breken namelijk te makkelijk af als je er 2,5 mm in stopt.

Gino
Southern - Serving the South - Fremo-style

Ik ben het met Gino eens. Je kunt beter wat meer geld uitgeven voor degelijk materiaal dan steeds met allerlei halfbakken spullen werken met het risico op contactstoringen, kortsluitingen etc. Zelf deed ik dat vroeger ook altijd maar tegenwoordig is bedrijfszekerheid voor mij een vereiste, zeker voor een tentoonstellingsbaan. Ik probeer dit soort potenti?le storingsfactoren zoveel mogelijk uit te sluiten. Niets is zo vervelend als een baan die niet goed functioneert terwijl toeschouwers belangstellend vragen wat er aan de hand is. En tegelijkertijd vreet je jezelf op van ergernis.
Ik spreek uit ervaring. We hebben dat tijdens de laatste uitgave van Intermodellbau nog aan den lijve ondervonden. Je humeur daalt dan tot op een bedenkelijk niveau.

Fredy Coenen
The Espee      -     The Friendly Southern  Pacific

Heren, bedankt voor jullie welgemeende advies en ga het in beraad nemen. Tot nu toe (wel op de vaste baan) nog maar een keer een stekker probleem gehad, maar dat was omdat de kat er mee aan het spelen was geweest en ze uit elkaar had getrokken.
Bart
www.flickr.com/photos/bvdoorn

Katten en modelspoor gaat niet..... oplossing; kat aan digitale spanning....... ;)

Citaat van: usronald op juni 13, 2012, 10:54:47
Katten en modelspoor gaat niet..... oplossing; kat aan digitale spanning....... ;)
Kat aan hoogspanning lijkt me beter  ;)
3 van de 2 studenten kunnen niet rekenen.

Ik spoor in N

Kat als sat? vind ik ook geen probleem  ;D
Gebruik zelf voor m'n onderlinge modulen een steker die er maar op een manier ingaan. Erg makkelijk als een ander het aan zou sluiten. Nadeel alleen bij de technische unie verkrijgbaar zover ik weet...

Kan met bananenstekkers ook hoor, Per kant van de bak ??n gemonteerde 'vrouwtjes banaan', en ??n draad van een 50cm met een 'male banaan' er aan. Kan niet missen.

En wat het katten probleem betreft: Ik steun Miloco: Sateh Felix !!!

Gerard
Washtown / Beijville  ::  Mijn webshop

Hmmm, wij hebben 3 katten (!) en ben nog allergisch ook voor ze ;), maar zou ze niet willen missen en buiten wat kleine dingetjes zoals het los trekken van een stekker of spelen met wat los spul als ik aan het bouwen ben nog nooit schade aan de baan van ze gehad. Wel zoek ik nog steeds een methode om de kattenharen goed weg te houden doch scheren van de kat is geen optie volgens de vrouw.

Nog een up-date van vorige weekeinde. Al wel flink gevorderd. Nog een paar stukken rails, bak nummer 3 de elektra nog doen (en ga dan inderdaad gelijk over op bananen stekkers ;D) en 2 wissels van de ?ground throw? voorzien. Na wat twijfelingen ga ik de hardstukken van stroom voorzien. De GP 35 heeft er geen last van maar als je een 2-asser ?Whitcomb? op wil laten rijden gaat het gegarandeerd fout. Dus moet nog wel wat microswitches bestellen.





Dit weekeinde geen treinen. Ik heb nog een paar andere klussen af te maken :(
Bart
www.flickr.com/photos/bvdoorn

Wat is schaal 0 toch prachtig.   :):-\