De Grote Kleine Treinencompetitie

Gestart door dutchbuilder, oktober 13, 2021, 22:51:36

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

oktober 13, 2021, 22:51:36 Last Edit: oktober 14, 2021, 14:48:32 by dutchbuilder
Vanavond was deel 1 van De Grote Kleine Treinencompetitie op Nederland 1 bij omroep MAX.
Als dit reclame moet zijn voor onze hobby of gewoon zendtijdvulling ik weet het niet.

Mijn broek zakte in ieder geval af , welke idioot heeft voor het merk Marklin gekozen terwijl de rest van de treinenhobbywereld met DC of DCC rijd.
Dat je dan problemen krijgt met de keuze locomotieven verbaasd me niets.
Deze aflevering had als thema films met treinen.
De keuze was gevallen op back to the future drie , unstoppable en harry snotter.
Dan zou je denken Amerikaanse treinen en een Engelse trein.
Nou die laatste was er maar de Amerikanen waren ver te zoeken.
Als opduwer voor de Delorian was geen 4-4-0 maar een BR94 gebruikt....Tuurlijk die ging ook erg hard in het echt , ik geloof niet harder dan 50kmh.
Voor de unstoppables was een of andere moderne Duitser gebruikt i.p.v. ik geloof een Dash9.
Ik heb het programma uitgekeken omdat deze was aanbevolen door een goede vriend maar ik denk dat ik de volgende aflevering maar aan mij voorbij laat gaan.
Wat vinden de heren van dit programma?


Ton
Erare humanum est

Tja ik zag ook de pukkelrails
Zal wel de hoofdsponsor zijn, helaas

Nivo van de banen viel me ook tegen, en idd de loks niet echt wat je verwacht

Misschien leuk vermaak voor de rest van NL , maar voor mij een domper.


Cor
het zijn de dwarsliggers die de trein doen recht rijden

Je kunt toch ook niet in 3 dagen 'n modelbaan bouwen met 5 man.
Er is veel al zelf gebouwd thuis en daar er op of er in gezet.
Het is toch 'n beetje volksvermaak (Andre van Duin).
Het is vermakelijke tv voor de niet-modelbouwer.
Hans, liefhebber On30 + H0

En dan die "jury", konden ze geen professionele Nederlander vinden en krijgen , nee kennelijk niet.
En toen ze dat vrouwtje introduceerde als miniatuur kunstenares moest ik heel hard lachen.....dat deed zeer.
Wat bij mij de deur dicht deed waren die achterlijke spoegschermpies, mijn hemel.
Prutsers.

Ton
Erare humanum est

Jullie wisten kennelijk weer meer dan ik, want ik wist niet eens van het bestaan van het programma. Ik kijk ook weinig tv. :rolleyes:
Zo te lezen heb ik er niets aan gemist.
Ik kan kiezen tussen 0 en 3 en 0.

Vond het programma redelijk maar laat niet zien wat de hobby inhoud voor de doorgewinterde modelspoor liefhebber. Tussen haakjes de gewone man zal er dik tevreden mee zijn maar wij kijken door een vergrootglas, kan zijn voordeel hebben maar niet altijd.


Dat het groene team verloren heeft vond ik terecht, als je de opmerking plaatst dat een hekje van 13 meter lang geen extra steuntjes behoefd en dat jij het mooi vind en dat jij tevreden bent ben je niet met de hobby bezig zoals wij dit zouden verwachten, wij streven immers naar het hoogst haalbare.


Over het gebruik van treinen, ik denk dat kandidaten het moeten doen met wat ze hebben dat de treinen niet gesponsord worden.


Totaal plaatje een aardig programma voor de gemiddelde modelspoorder maar ik zou er niet voor thuisblijven.


JohnT

oktober 14, 2021, 13:23:42 #6 Last Edit: oktober 21, 2021, 19:54:11 by vic
Met zulk een landschap durf ik zelfs niet buitenkomen, en op 3 dagen kun je met een ploeg van 6 zeker een toonbaar resultaat maken in eender welke schaal. Evan vond ik wel een terecht jurylid maar voor Nederland hadden ze toch wel beter kunnen/moeten vinden, er lopen experten genoeg rond. Het team dat eruit ligt is volledig korrekt, als je jezelf met zulk een resultaat modelbouwer wilt noemen zou ik beschaamd zijn

Vic

Citaat van: Frits op oktober 14, 2021, 06:43:57
Jullie wisten kennelijk weer meer dan ik, want ik wist niet eens van het bestaan van het programma. Ik kijk ook weinig tv. :rolleyes:
Zo te lezen heb ik er niets aan gemist.

Volgende week woensdag na het 8 uur journaal op ned... , sorry, npo1 aflevering twee.

Ton
Erare humanum est

Intussen heb ik mijn achterstand ingehaald door het programma op NPO1 terug te kijken.
Ja, het rammelt hier en daar natuurlijk flink. Maar wat wil je? In 3 dagen met een team iets bouwen binnen een thema is echt geen sinecure.
Ik vond dat die lui knap hun best hebben gedaan om een toonbaar en werkend idee te verwezenlijken. 
Dat je niet altijd over de juiste spullen kunt beschikken is logisch. Ik zelf zou er niets van bakken, omdat ik te veel tijd nodig heb om iets te bedenken. En maken is helemaal mijn sterkste punt niet.
En helemaal niet voor een camera met André van Duin die over je schouder mee kijkt. 
Het is al prachtig dat de spoorwegmodelbouw eens in beeld wordt gebracht. Dat zie anders nooit op tv.
Ik kan kiezen tussen 0 en 3 en 0.

Als ze al beginnen met die speelgoed rails te leggen , en een speelgoed thema uitkiezen , en dan bouwers hebben die thuis een speelgoed baan hebben , dan mag je er niet veel van verwachten , en dat was ook zo. De beste Modeltrein Bouwer van Nederland zit hier echt niet bij , het niveau was zelfs bedroevend laag. Die bergen zagen er niet uit , alles zonder weathering , nee dit was geen reclame voor Modeltrein bouwen.

Laten we maar hopen dat het de leek wel over een streep haalt en dat er wat belangstelling door komt , maar vooralsnog denk ik dat ook de leek het maar treintjes spelen vind na het zien van dit programma.

Vraag me ook af hoe ze aan die kandidaten gekomen zijn, er zijn zoveel echte modeltrein bouwers in Nederland.
3 van de 2 studenten kunnen niet rekenen.

Ik spoor in N

Er is een oproep gedaan van uit de NMF Nederlandse Modelspoor Federatie naar verenigingen voor deelname. Wat je ziet zijn mensen die zich hebben aangemeld. Als de echte bouwers het hier laten afweten heb je dit resultaat.


JohnT

Citaat van: Janbouli op oktober 14, 2021, 22:33:06 Laten we maar hopen dat het de leek wel over een streep haalt en dat er wat belangstelling door komt , maar vooralsnog denk ik dat ook de leek het maar treintjes spelen vind na het zien van dit programma.
Och, 1,5 miljoen kijkers... Geen slechte score. Heb zelf niet gekeken, ben momenteel te druk met andere zaken, en met 1:1 treinen, wat dan weer geen speelgoed is. dan met het spelen met mijn 1:48 treintjes.

Ik vind het ook een beetje denigrerend om het te bestempelen dat het maar speelgoed treintjes zijn op speelgoedbaantjes, want laten we wel wezen. Bouwen in 1:160, 1:87, 1:43,5. 1:48, 1:32 of nog groter, het is allemaal speelgoed. Weliswaar zijn er mensen bij die van een bouwpakket, bestaande uit etsplaten iets prachtigs bouwen, het blijft toch speelgoed. De deelnemers hebben er ontzettend veel schik in, als ik het zo mag geloven, en als hun enthousiasme er voor zorgt dat de modelspoor en modelbouw er een boost door krijgt, is er toch nog iets bereikt.
Groeten Joop, machinist Lelystad.

Wat versta je onder 'echte bouwers' John? Hebben die er voor gestudeerd of hebben ze een diploma?
Volgens mij 'prutst' elke hobbyist maar iets in elkaar naar eigen inzicht en vaardigheid. De hoeveelheid geld die er mee gemoeid is is zeker geen maatstaf voor de kwaliteit van het geheel. Volgens mij gaat het om het plezier dat de hobbyist er zelf aan beleeft.
En wat anderen er van vinden is in principe niet van belang. Hoewel? Een beetje bijval soms prettig kan zijn.
Ik kan kiezen tussen 0 en 3 en 0.

oktober 15, 2021, 14:52:08 #13 Last Edit: oktober 15, 2021, 14:55:21 by JohnT
Ik vertel alleen maar hoe de selectie tot stand is gekomen. Verder een prima insteek om de hobby onder de aandacht te brengen, voor een aantal van ons ligt het niveau te laag het zij zo.


JohnT

Citaat van: Frits op oktober 15, 2021, 11:25:03
Wat versta je onder 'echte bouwers' John? Hebben die er voor gestudeerd of hebben ze een diploma?
Volgens mij 'prutst' elke hobbyist maar iets in elkaar naar eigen inzicht en vaardigheid. De hoeveelheid geld die er mee gemoeid is is zeker geen maatstaf voor de kwaliteit van het geheel. Volgens mij gaat het om het plezier dat de hobbyist er zelf aan beleeft.
En wat anderen er van vinden is in principe niet van belang. Hoewel? Een beetje bijval soms prettig kan zijn.

Volgens mij zegt ook niemand hier dat de hoeveelheid geld bepalend is . De kwaliteit van bouwen hangt van heel andere dingen af , en is echte kwaliteit geen prutsen , en dat vond ik wel bij sommige van de deelnemers. Maar hoeveel modelspoor bouwers zijn er lid van de MSF, ik ken er maar weinig . Bovendien vind ik dat je best kritisch mag zijn als ze het programma aankondigen met "De zoektocht naar de Beste modeltreinbouwer van Nederland" , wat het dus duidelijk niet is.
3 van de 2 studenten kunnen niet rekenen.

Ik spoor in N