Van rangeerbaantje naar een vice-versa systeem.

Gestart door Frits, maart 07, 2021, 11:58:42

« vorige - volgende »

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Ervaringsdeskundige Ton?
Hans, liefhebber On30 + H0

Ja een paar hele dure rookwolken....

Ton
Erare humanum est

Toch staat de rookgenerator hoog op mijn lijstje, niet alleen voor een stoomlocomotief. Ook diesels kunnen flinke wolken uitstoten als ze een beetje hun best moeten doen. Mijn grootste zorg is echter die radioverbinding en de data overdracht daarbij. In de trein regelen een of meerdere Arduino Pro Micro de boel. In de zenderkast trouwens ook. Die dingen kosten weinig en kunnen veel doen als je ze goed weet te programmeren.
Ik kan kiezen tussen 0 en 3 en 0.

En op welke frequentie wil je dit allemaal laten plaats vinden?

Ton
Erare humanum est

er zijn tegenwoordig leuke zenders te koop die echt niet duur zijn
voordeel is dat je tijd bespaart met iets ontwikkelen.
ander voordeel kan zijn dat de tegenwoordige ontvangers erg klein kunnen zijn
nog een voordeel is dat het met standaard signalen werkt , regelaars ,servo's en andere dingen passen (bijna) altijd

en de tegenwoordige zenders hebben ook 2 weg comunicatie

hier even een voorbeeld:  https://www.banggood.com/FlySky-FS-i6-2_4G-6CH-AFHDS-RC-Radion-Transmitter-With-FS-iA6B-Receiver-for-RC-FPV-Drone-p-983537.html?cur_warehouse=CN&ID=42482

Cor
het zijn de dwarsliggers die de trein doen recht rijden

Mijn voorkeur gaat naar een systeem met een NRF24L01 transceiver, die werkt op 2,4 Ghz. Dat printje meet 18x12x3 mm. Heel klein dus. Er is ook een transceiver te bouwen van een setje 433 Mhz printjes. Heb ik hier ook liggen. Het wordt aangestuurd vanuit de Arduino Pro Micro, die zelf ook slechts 33x18x4 mm meet. In een locomotief heb ik wel twee van die Aduino's nodig, plus een H-bridge driver voor de motoren en dan is er nog iets nodig voor het geluid en de rookgenerator. Er moeten ook enkele spanningen geregeld worden. Voor je het weet neemt het allemaal toch behoorlijk plaats in. Vooral de accu van minimaal 6 Volt 3000mA is een onding, maar zonder wordt het niks dus.
Het gaat nog een leuke puzzel worden om het allemaal een goed plek te geven, vooral in een kleine (smalspoor) locomotief. In de grotere past het dan altijd wel.
We gaan het zien de komende tijd. Eerst maar weer even mijn kennis opfrissen op You Tube en in mijn studieboek.
Van de vorderingen zal ik in een nieuw topic jullie bijpraten.
Ik kan kiezen tussen 0 en 3 en 0.

2,4 Ghz prima maar aub niet van die 433MHz  LPD troep gebruiken.
Die rotzooi zit namelijk in de 70cm amateurband 430-440 MHz.
Het is niet illegaal maar de amateurs en agentschap telekom zijn er niet blij mee.
Als je last van amateurs zou krijgen heb je ook geen poot om op te staan.
Je zit daar op non interference basis.

Ton
Erare humanum est

Bedankt voor de tip. Ik zit ook niet op problemen te wachten. Dus geen 433 Mhz.
Ik kan kiezen tussen 0 en 3 en 0.

Je zou ook eens kunnen kijken naar spul dat op 5,6 GHz werkt.
Dat is de alternatieve wifi band.
Bij de 2,4 en de 5,6 GHz wifi heb je trouwens ook kans op storing van andere wifi gebruikers en de 13 en 6 cm band amateurbanden.
Ik kan er ook niets aan doen dat de autoriteiten die frequenties vlak naast elkaar hebben gezet.

Ton
Erare humanum est

Citaat van: moonlicht op maart 11, 2021, 20:48:12
er waren diverse maatschappijen die met smalspoor materiaal hebben gewerkt.
als je specifiek smalspoor wilt dan is de narrow gauge gazette een goede bron van info
het is een blad wat 6x per jaar verschijnt , ik ben al vele jaren een trouwe lezer en heb al aardig wat jaargangen .
http://ngslgazette.com/

als je interesse heb kan ik heb een paar jaargangen dubbel

Cor

Cor, ik wil wel een jaargang van je overnemen voor mijn verdere oriëntatie. Hoe gaan we dat doen?
Ik kan kiezen tussen 0 en 3 en 0.

Frits
ik heb je een PB gestuurd
Cor
het zijn de dwarsliggers die de trein doen recht rijden

Intussen kan ik het plannen maken niet laten en uiteindelijk hangt alles aan elkaar. Ik bedoel zonder layout geen rails en zonder rails geen trein en zonder besturing rijdt die niet. Wat wil je uitbeelden? En, wat heb je er voor nodig? Ik heb al een flinke voorraad 'houten' vaten gemaakt, maar zonder die fabriek op de baan heb ik er weer weinig meer aan. Dat geldt ook voor het materieel dat ik ontwerp en bouw.
Dus er moet toch eerst een idee zijn van wat je wilt gaan bouwen. Het mag niet te groot en te ingewikkeld worden, maar moet wel interessant blijven. 
Tja, dan zie ik toch het smalspoor dichterbij komen. Om het mijzelf niet te moeilijk te maken, houd ik het op 0n3 in combinatie met standaard gauge. Aangezien het idee nog vrij nieuw is en makkelijk nog kan veranderen, houd ik het nog maar even voor mij. 
Omdat ik het ontwerpen, tekenen en printen het leukste vind, heb ik besloten dat eerst te gaan doen en in mijn locomotieven zo veel mogelijk in te vullen met motoren en accu. De elektronica voor de besturing komt daarna later wel, als ik die nodig heb. Misschien bereik ik die fase wel nooit. 
Ik kan kiezen tussen 0 en 3 en 0.



Nee, dat wordt het niet, maar het heeft wel een hoog horeca gehalte. :lipsrsealed:
Ik kan kiezen tussen 0 en 3 en 0.