On30 gezamelijke modulle baan

Gestart door johnlostcreek, april 10, 2015, 15:27:28

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Hamme, Martin, waarom "nix"?

Ik denk dat ik hier wel mee uit de voeten kan
Bart
www.flickr.com/photos/bvdoorn

Citaat van: milocomarty op april 18, 2015, 00:24:51
Persoonlijk...nix..

Nou, van de vakman verwacht ik toch wat meer opbouwende kritiek.

Dit is geen constructie tekening maar een general outline tekening.
Hoe de constructie in elkaar zit laat ik aan de bouwer over.
We moeten het alleen nog eens worden over de hoogte, vanaf de bovenkant van het blad gemeten.

Ton
Erare humanum est

Citaat van: dutchbuilder op april 17, 2015, 21:30:23
John , jij had het over het sturen via een aaifoon, kan dat ook met een tablet met android?
Welke app moet ik dan hebben?

Even voor alle duidelijkheid, ik ga geen module bouwen maar lever het rollend materieel voor de modules van Cor.
Dat houd niet in dat ik niet meedenk.

Ton

Ik gebruik Digitrains.

http://digitrains-app.blogspot.nl/

JohnT

Citaat van: dutchbuilder op april 17, 2015, 22:30:47
Even wat maten erin gezet.
Wat vinden jullie hiervan?

Ton

Afstand spoor aan de voorkant lijkt mij prima. Slotbouten kan maar is met deuvels en klemmen niet nodig.

Een ander bevestiging die ik wel heb gebruikt is met scharnieren. Je monteert het scharnier op de naad van de twee bakken aan weerszijde. Je trekt de pen eruit om de bakken los te maken en plaatst de pen om de bakken te koppelen. Hiermee sla je twee vliegen in ??n klap. Je bak is altijd goed uitgelijnd en je hebt een degelijke bevestiging.

JohnT

JohnT

Citaat van: dutchbuilder op april 18, 2015, 09:05:28
Citaat van: milocomarty op april 18, 2015, 00:24:51
Persoonlijk...nix..

Nou, van de vakman verwacht ik toch wat meer opbouwende kritiek.

Dit is geen constructie tekening maar een general outline tekening.
Hoe de constructie in elkaar zit laat ik aan de bouwer over.
We moeten het alleen nog eens worden over de hoogte, vanaf de bovenkant van het blad gemeten.

Ton

Bovenkant spoorrails want er kan verschil in beddingdikte zijn.

JohnT

alleen de afmeting van een paspen zal gegeven moeten zijn
zo ook de afmeting van een slotbout, al denk ik dat een gewone bout/moer beter is
slotbout trekt zich met het vierkante deel in het hout en is bedoelt om te blijven zitten
dat is met transport niet zo handig

en de locatie van de gaten t.o.v. de bovenkant.ook wel makkelijk
Cor
het zijn de dwarsliggers die de trein doen recht rijden

Met alle ervaren bouwers die hier zitten wordt het wiel opnieuw uitgevonden.
Ik weet dat velen tegenstander van de Fremo zijn, maar waarom niet alleen de specificaties van de kopschotten overnemen compleet met bevestigingsgaten en bedrading.
Jaap
Now, if you'll excuse me. I'm a busy man.
I have a NG logging railroad to run.

april 18, 2015, 12:35:08 #67 Last Edit: april 18, 2015, 12:40:40 by dutchbuilder
Citaat van: JohnT op april 18, 2015, 09:18:10
Citaat van: dutchbuilder op april 17, 2015, 22:30:47


Afstand spoor aan de voorkant lijkt mij prima. Slotbouten kan maar is met deuvels en klemmen niet nodig.

Een ander bevestiging die ik wel heb gebruikt is met scharnieren. Je monteert het scharnier op de naad van de twee bakken aan weerszijde. Je trekt de pen eruit om de bakken los te maken en plaatst de pen om de bakken te koppelen. Hiermee sla je twee vliegen in ??n klap. Je bak is altijd goed uitgelijnd en je hebt een degelijke bevestiging.

JohnT


Als je in je eentje bezig ben is die scharnier methode goed te gebruiken.
Maar het nadeel is dat als je met meerdere ben het zelfde type scharnier moet gebruiken.
Dat houd in dat er en mass scharnieren moeten worden aangeschaft om universaliteit te behouden.
Lijkt me niet handig.
Als we uit gaan van M8 draadeind met ringen en moeren dan zijn we universeel.
Houd de paspen op 6mm en om uitlubberen van het gat te voorkomen een stalen bus met een gat van 6mm.
Die bus kan ingelijmt worden met tweecomponentenlijm.

Citaat van: JohnT op april 18, 2015, 09:20:07


Bovenkant spoorrails want er kan verschil in beddingdikte zijn.

JohnT

Ja.

Ton
BTW, het lijkt me handig om de poten stelbaar te maken daar het vrijwel onmogelijk is om hout op de tiende nauwkeurig af te zagen.

Erare humanum est

Citaat van: easthouselumber op april 18, 2015, 12:28:13
Met alle ervaren bouwers die hier zitten wordt het wiel opnieuw uitgevonden.
Ik weet dat velen tegenstander van de Fremo zijn, maar waarom niet alleen de specificaties van de kopschotten overnemen compleet met bevestigingsgaten en bedrading.
Jaap

Het enigste dat wij nodig hebben is een plank met 4 gaten.
De bedrading ( van het omloopspoor. rood en zwart) kan gewoon bungelen met stekkers.
Dan wel aan 1 kant , zeg links met mannetjes en rechts met vrouwtjes.

Ton
Erare humanum est

Bij nader inzien ben ik tot de conclusie gekomen dat die koppelplaten van 60cm niet nodig zijn als we tussen-modules gaan gebruiken.
De koppelplaten die in de eigen modules zitten kunnen naar eigen inzicht gemaakt worden omdat deze niet universeel hoeven te zijn.
Voor de tussen-modules is een veel kortere koppelplaat nodig.
Ik ben in deze tekening uitgegaan van een moduul diepte van 30 cm.
Dus de koppelplaat mag ook 30 cm zijn.

Ton
Erare humanum est

Voor zover ik kan zien is alles nog aanwezig in dit topic. Johnt

Ton
Erare humanum est



2 modules van 60 x 120. Dit wordt waarschijnlijk niet het uiteindelijke sporen plan. Rails en wissels zijn Peco On30 materiaal. Mijn eerste idee was een mijn die bediend wordt door een kleine diesel (Ik heb nog één Bachmann dieseltje die ik heb omgebouwd met een kitje van Backwood) zodat er wat gefreubeld kan worden met wagons afzetten en ophalen. Andere mogelijkheid is om een slachthuis rechts te plaatsten met wat achtergond gebouwtjes die ik nog heb staan van mijn White River Railroad. Hierdoo kunnen er een paar reefers afgezet en opgehaald worden.

Afijn mogelijkheden zat.
Bart
www.flickr.com/photos/bvdoorn


Baanplan ziet er ook heel aardig uit Bart!
Groeten Joop, machinist Lelystad.

Lekker rangeren en toch nog 'n stuk rijden.
Mooi gevarieerde layout Bart.
Hans, liefhebber On30 + H0