Rozeburg & Waterway RR

Gestart door dutchbuilder, mei 08, 2012, 15:17:15

« vorige - volgende »

0 leden en 6 gasten bekijken dit topic.

Citaat van: dutchbuilder op maart 16, 2014, 14:20:15
Hier is een link naar een website over dat Mexikaanse dorpje.......
http://www.tramz.com/lc/y.html

Ton

Die lui hadden kennelijk een flinke borrel op toen ze de rails aan het aanleggen waren. :))
Maar in werkelijkheid is het natuurlijk ouderdom en het vele gebruik. ;)
Reed daar nou ook een locomotiefje over? Of was het allen voor vervoer van karretjes met een ezel ervoor en v-dump karretjes die geduwd werden?

Mvg, Poul.
Poul Hofland.
Liefhebber 0n30

Zoals je op die website kan lezen ligt de fabriek al een tijdje stil en daardoor is er geen onderhoud meer gepleegd aan de rails.
Is overigens Franse rails en kan in stukken inelkaar geschoven worden zoals in de modelbouw.
Daardoor is het makkelijk sporen te verplaatsen, niet dat dat in dit geval veel gebeurde zo te zien aan de foto's.
Wissels doen ze ook niet moeilijk over.
ik heb gewone wissels gezien , stubwissels , enkeltong wissels en zelfs "wissels"waar de rails haaks op elkaar ligt en je zelf voor wissel moet spelen ( optillen)

Ik heb ergens anders, weet alleen niet meer waar, naar een filmpje zitten kijken over deze tramways van Yucatan.
Het schijnt dat er niet veel meer van over is tegenwoordig....

En op jouw vraag of er dieseltjes werden gebruikt.....Ik heb ze niet gezien......het lijkt volledig op paard en wagen te werken.

Ton
Erare humanum est

maart 20, 2014, 11:07:54 #1067 Last Edit: maart 21, 2014, 22:39:47 by dutchbuilder
Ik zal John V zijn topic niet verder vervuilen met mijn gewrochten , dus hier maar verder met een poging om een stub-wissel te maken.
Het nadeel van 1,6mm FR4 printplaat is dat het 1mm te dun ten opzichte van de PECO bielzen.
Nu kan ik wel het geheel van printplaatbielzen voorzien maar dan maak ik het mijzelf alleen maar moeilijker.
Door aan de uiteinden van de wissel PECO bielzen te gebruiken heb ik gelijk de goede afstandsmaat van de railstaven.....simpel!
de printplaatbielzen vul ik aan met 1mm styreen.
De ontbrekende bielzen heb ik van 2mm styreen gemaakt, moet dus er nog 0,5mm styreen onder.

Voor de zelfbouwers deze link naar Fast Tracks templates.
http://www.handlaidtrack.com/Fast-Tracks-Printable-Track-Templates-s/11.htm

Ton
Erare humanum est

Bedankt voor de uitleg Ton. Mooie wissels trouwens. :)

Mvg, Poul.
Poul Hofland.
Liefhebber 0n30

Heel goed Ton.
Ik zit net te denken, stubwissels heeft ook wel iets aparts, toch?
Je ziet ze niet zo vaak en die ik heb gezien werken perfect.
Compliment!
Hans, liefhebber On30 + H0

Het is in principe minder ingewikkeld dan een wissel met tongen.
Je hoeft niet te klooien om die tongen af te vijlen........

Ton
Erare humanum est

Dat is zo!
Misschien..........
Hans, liefhebber On30 + H0

Jenever ken tel.....
Erare humanum est

Ton heb jij de tekening van de stubs afgehaald van de website van Fast Tracks?
Ik kan ze niet zo vlug vinden daar!
Hans, liefhebber On30 + H0

maart 21, 2014, 12:19:41 #1074 Last Edit: maart 21, 2014, 12:24:01 by dutchbuilder
Ja en nee.
Ja ik heb een tekening van fast tracks gebruikt , de kleinste 0n30 Y
En nee , er staat geen stub wissel op.
je moet de rails aan 1 kant opschuiven zodat je twee aparte bochten krijgt.......kijk maar eens goed op de onderste foto.
Ik heb de montagelipjes van de rails aan de bielzen als afstandhoudertjes gebruikt.
Ton

Erare humanum est

Ik kan even geen foto's laten zien , main computer is gecrashed, systeemschijf naar de kl........!!!!
Gelukkig heb ik nog een stapeltje schijven liggen maar het schiet ff niet op!

Ton
Erare humanum est

Zo! de pc doet het weer, wat een klus toch dat installeren!!!!

Misschien zijn deze foto'tjes wat duidelijker.......

Ton
Erare humanum est

Hallo Ton.

In mijn lompheid heb ik net een stuk gepost op John zijn artikel over het bouwen van een stub wissel.
Misschien wil je dat lezen, had het beter hier kunnen posten maar het is al gebeurd en ik weet niet hoe dat om te zetten.
Wel zal ik de foto, s hier ook even plaatsen.
Sorry voor het ongemak maar het was wel goed bedoeld.

Groeten van Ren

maart 21, 2014, 23:42:51 #1078 Last Edit: maart 21, 2014, 23:49:10 by dutchbuilder
Nobody is perfect...my name is nobody ;D
ik had al een opmerking gemaakt in dat topic.
maar lees dit topic maar even , dan begrijp je mijn uitgangspunt.

Ton
Erare humanum est

Hoi Ton.

Wat een gedoe zo maar het gaat goed komen.
Met alle respect, maar zoals op de foto gaat dit wissel voor een hoop ongemak zorgen.
Je rechte rails zijn te lang, als je het schuif deel op de linker rail aansluit gaat het prima maar als je de hoek om moet krijg je een hele rare knik in je spoor, er is geen goede overgang.
Ik had hetzelfde gedaan met mijn drieweg stub en kon helemaal opnieuw beginnen.
Kijk goed op de eerste foto en je ziet wat ik bedoel.
De staven moeten als het ware ook een y vormen en niet parallel  met elkaar lopen.
Sorry ,het is alleen maar opbouwend bedoeld.

Groeten van Ren?.