Recente berichten

Pagina's: [1] 2 3 ... 10
1
Scratchbuilding, kitbashing, modelbouw en weathering. / Re: West Side Lumber caboose in 1 : 6.6
« Laatste bericht door usarene Gepost op juli 05, 2020, 16:18:27  »
Hallo

Hier nog even wat nieuws over de bouw van de caboose.
Na een aantal geslaagde proefritten met en zonder iemand als passagier kan ik verder met de bouw van de rest want je wil niet dat er problemen met het rijden tevoorschijn komen als de rest al gereed is.
1e foto geeft aan hoe de opstapjes gemaakt zijn, van een stuk blik stroken geknipt van 10 mm breed, haaks omgezet en een stukje afval hout er op gelijmd, daarna met m2 boutjes het geheel vast gemonteerd aan de balken.
Ook zijn de materialen die nodig zijn voor de voetsteunen te zien.
Een stuk hoekijzer afzagen op 75 mm, daar een draad in tappen voor een m 10 slotbout waar de kop is afgezaagd en hier voor aan het hoekijzer voor de stevigheid nog een m10 moer opgelast zodat er wat meer schroefdraad beschikbaar is voor de slotbout.
Dit ook maken aan de andere kant maar dan gespiegeld.
In de andere kant 2 gaten boren om aan het frame vast te maken.
Op de 2e foto ziet men de voetsteun en het gemonteerde stapje.
3e foto  laat het hekwerk zien wat gemaakt is van 2 mm dik lasdraad en via een mal gebogen en gesoldeerd zodat alle 4 de hekjes hetzelfde zijn.
De hoogte van de hekjes is 15 cm boven het dek.
De 4e foto laat zien wat er nodig is om het remwiel van 6 cm diameter te maken, van een stuk messing een schijf van 5 mm dik afsteken nadat er een gat is geboord van 3 .2 mm, van een stuk 4 kwadraad stroomkabel 5 stukken in de vorm buigen en van een stuk messing buis een cirkel maken en dan alles op zijn plaats solderen.
Op de remstang m3 schroefdraad snijden en klaar is het geheel, uiteraard nadat er ook nog een tandwiel uit een oude wekker en een stukje Styreen en een n.b.c. van Grandline is gebruikt om het palletje te maken voor de blokkeer inrichting van de remstang.
De eerste planken voor de bodem zijn ook geplaatst en het middenstuk is een stuk plaat van één van mijn oude bakken.
Zo zie je maar wat er allemaal gemaakt kan worden voor relatief weinig geld maar wel met wat moeite, iets wat voor mij wel de uitdaging is.
Het volgende project gaat de bovenbouw worden, daar ga ik nog even over nadenken want ik wil het dak afneembaar maken maar er moet wel iemand op kunnen zitten.
O ja, het probleem met het hout heb ik ook ontdekt, je moet wel rekening houden met de dikte van de zaag, beginnersfoutje zeg maar!!
Eventuele vragen beantwoord ik uiteraard graag.

Groeten van René.
2
Scratchbuilding, kitbashing, modelbouw en weathering. / Re: West Side Lumber caboose in 1 : 6.6
« Laatste bericht door dutchbuilder Gepost op juni 22, 2020, 11:33:16  »
Metaal is ook onderhevig aan krimp en uitzetten maar dat is voor de lengtes die jijgebruikt zo weinig dat het niet opvalt.
Het ligt ook aan wat voor soort hout je gebruikt.
Grenen is minder dicht als b.v. eiken.

Ton
3
Scratchbuilding, kitbashing, modelbouw en weathering. / Re: West Side Lumber caboose in 1 : 6.6
« Laatste bericht door usarene Gepost op juni 21, 2020, 18:01:51  »
Hallo.

Zoals er geschreven staat zijn de onderdelen van de onderstellen van gelaserd staalplaat.
De bolster plaat, schetsplaten, opsluitbeugels en de onderste afstandsplaat, allemaal laten laseren maar wel zelf aangepast naar mijn wensen/eisen.
We hebben voor de club een heel stel laten maken en daar heb ik een setje van gekocht, hetzelfde geldt voor de assen en wielen.
Dat van die Archbars heb ik ook overwogen om te gaan doen maar dit vond ik wel zo makkelijk, vergeet niet dat ik het voorste draaistel van mijn railauto ook van strippen gemaakt heb dus weet ik heel goed hoeveel werk dat is en daar had ik nu even geen zin in.
Misschien een project voor in de toekomst maar nu laat ik het zo al vind ik de Archbars wel mooier staan, dat dan weer wel!
Het bouwen neemt inderdaad meer ruimte in dan O schaal maar de kelder is groot genoeg voor deze klus.
Dat hout is zeker wel een uitdaging voor mij maar al doende leert men
Het vreemde van hout is, naar mijn mening, dat als je het opmeet , afzaagt en past  er altijd een krimp of uitzetting heeft plaats gevonden, met metaal heb ik dat eigenlijk nooit!
Meer foto s volgen nog wel.

Groeten van René.
4
Scratchbuilding, kitbashing, modelbouw en weathering. / Re: West Side Lumber caboose in 1 : 6.6
« Laatste bericht door dutchbuilder Gepost op juni 21, 2020, 11:57:37  »
Waarom geen Archbars, die kan je van strip maken.

Ton
5
Scratchbuilding, kitbashing, modelbouw en weathering. / Re: West Side Lumber caboose in 1 : 6.6
« Laatste bericht door moonlicht Gepost op juni 21, 2020, 11:47:06  »
zeker mooi project
laat je het staal voor je trucks uit snijden, of heb je ze zo gekocht?

Cor
6
Scratchbuilding, kitbashing, modelbouw en weathering. / Re: West Side Lumber caboose in 1 : 6.6
« Laatste bericht door JohnT Gepost op juni 21, 2020, 09:30:59  »
Mooi om te volgen, heb er zelf geen ruimte voor helaas en je kunt ook niet alles hebben  :laugh:  Bedankt voor het plaatsen.


JohnT
7
Scratchbuilding, kitbashing, modelbouw en weathering. / Re: West Side Lumber caboose in 1 : 6.6
« Laatste bericht door Janbouli Gepost op juni 20, 2020, 23:10:23  »
Zo'n gaaf project , echt hout , echte bouten en moeren, geweldig.
8
Scratchbuilding, kitbashing, modelbouw en weathering. / Re: West Side Lumber caboose in 1 : 6.6
« Laatste bericht door usarene Gepost op juni 20, 2020, 22:42:54  »
Hallo.

Hier nog wat foto s van de bouw van het frame voor de caboose met de draaistellen.
2 ijzeren platen van 15 mm dik als versteviging voor de draaipunten, kunststof platen als lager, een M 12 centrale bout om e.e.a. bij elkaar te houden en 8 mm trekstangen om de trek krachten op te vangen want de rest is van hout.
Ook komen er op de draaistellen nog blokken om de zijdelingse speling op te vangen zodat het geheel stabiel blijft, het wordt een driehoeks ophanging, één draaistel redelijk stijf opgesloten en het andere stel wat losser.
Ook kan men de bevestiging voor de 3 mm stang van het remwiel zien, het remwiel zelf met 5 spaken laat ik 3d printen met epoxy materiaal i.v.m. zonlicht, warmte enz.
De draaistellen zijn gelaserde platen en de lagerpotten zijn gedraaid en van dubbele dichte lagers voorzien die dus niet gesmeerd hoeven te worden, wel zo handig, de veren zijn speciaal gemaakt bij / door een verenfabriek.
De plankjes geven het dek een beetje weer, deze moeten nog aangepast worden maar eerst gaan we test rijden zodat eventuele aanpassingen makkelijker gedaan kunnen worden maar dat gaat nog wel even duren.
tot zo ver maar weer.

Groeten van René.

9
Scratchbuilding, kitbashing, modelbouw en weathering. / Re: West Side Lumber caboose in 1 : 6.6
« Laatste bericht door usarene Gepost op juni 16, 2020, 22:13:27  »
Hallo.

Het verzamelen en maken van de onderdelen voor de bouw is al een sport op zich.
Er zijn nogal wat bouten, moeren en andere dingen nodig zoals te zien is maar het meeste is reeds verzameld.
De dubbele lagers zijn inmiddels op de assen en in de lagerpotten geplaatst en af gesteld zodat de truck stellen in elkaar gezet kunnen worden nadat de bolster platen gemonteerd zijn en de gaten opgeboord zijn naar 17 mm.

Groeten van René.
10
Scratchbuilding, kitbashing, modelbouw en weathering. / Re: West Side Lumber caboose in 1 : 6.6
« Laatste bericht door dutchbuilder Gepost op juni 15, 2020, 22:46:10  »
Hahaha ik had het kunnen weten....
Een bak zand meenemen voor de natte rails?
In die oekiboekie landen hebben ze een paar goedkope zandgooiers voorop zitten.

Ton


Pagina's: [1] 2 3 ... 10