0n30 2-8-0 Consolidation naar D&RGW C21

Gestart door dutchbuilder, januari 07, 2015, 21:46:53

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

januari 07, 2015, 21:46:53 Last Edit: januari 09, 2015, 20:50:09 by dutchbuilder
Het volgende ombouw project uit deze werkplaats.
Als je goed naar de C21 en de C25 van de Denver and Rio Grande kijkt lijken ze heel veel op de Connie van Mr.B.
Klopt niet helemaal omdat die Connie alleen maar in Mexico heeft gereden en geen 3ft maar 30 inch gauge is.
Kniesoor die daar over zeurt.
Het eerste verschil dat opvalt is dat het armen en benen werk van de C21 een stuk simpeler is als die van de Mr.B. versie.
Dat kan heel simpel opgelost worden door de overtollige drijfstangetjes los te knippen en los te schroeven.
Dat stelt dus niets voor en is zo gebeurt.
Een ander verschil zijn de contragewichten aan de wielen.
Die zijn een stuk kleiner als diegene die er nu op zitten.
Dat is een probleem van een heel andere categorie.
Hoe maak je die kleiner zonder ze van de wielstellen af te slopen?
Daar word over nagedacht in de regio.
Dus laat ik ze voorlopig zoals ze nu zijn.
De cab is ook anders maar dat is snel opgelost door een houten cab van Bill Banta.
Verder is er nog een tweede airpump, whistle en een air ringer bell.
Die zitten, behalve de fluit, er al op.
Kreeg de fluit binnen van Wiseman maar had i.p.v. rechte piping, haakse piping voor zijkant montage.....OOPS foutje, bedankt....
Dus het is wachten op een nieuwe.

Ton
Erare humanum est

Best wel een heftig project. Succes!
Bart
www.flickr.com/photos/bvdoorn

Een aardig project de wielen zullen wel een probllem gaan vormen misschien is de makkelijkste weg wel vervangen door correcte wielen.

Anders wordt het boren en vijlen.

JohnT

Citaat van: JohnT op januari 08, 2015, 10:16:28
Een aardig project de wielen zullen wel een probllem gaan vormen misschien is de makkelijkste weg wel vervangen door correcte wielen.

Anders wordt het boren en vijlen.

JohnT

Boren?
Vijlen word lastig omdat je er niet bij kan komen in de juiste hoek.
Uit elkaar halen is het laatste wat ik wil, omdat ik geen quarter mal heb.
Nee, ik vrees dat frezen de enigste optie is.
Een juk waar een wielstel invalt en dan met een hoge toeren freesje het overtollige materiaal weghalen door het wielstel te draaien.
O.i.d.
Mijn project is niet de enigste lok die deze behandeling moet hebben.
Ik heb nog een C25 ombouw staan en Cor heeft er ook nog twee.
Aangezien het dan niet over 8 wielen gaat maar over 32, word het interessant om een opstelling te maken.

Ton


Erare humanum est

De bouw van de cab.
Ik heb er al meer gemaakt maar het blijft een secuur werkje.
Vooral de hoekverstevigingen, die je zelf moet snijden uit het afval materiaal.
Als je aanneemt dat de plaatjes triplex haaks zijn maak je een vergissing.
Dus eerst haaks maken en dan de hoekstukjes afsnijden.
Plak je de verstevigingen plat op de bodem dan doe je het ook fout.
Op de voetplaat van de locomotief zitten namelijk opstaande randen die de cab centreren.
Ik heb een hulpplaatje van plastic gemaakt zodat de hoekstukken ietsje van de bodem afstaan en niet kunnen interfereren met de randen.
De blokken staal zorgen ervoor dat alles in verband blijft zitten.
Als de constructie droog is kan de buitenhuid erop gelijmd worden.

Ton
Erare humanum est

Goed bezig Ton.
Met jouw ervaring in dezen, weet je precies wat je tegen kunt komen, toch?
Hans, liefhebber On30 + H0

Nou......was al weer tijdje geleden.
Ik heb wel even een mailtje naar Bill Banta gestuurd met de vraag of het hem is opgevallen dat het gat in het dak voor het luik niet uitlijnt met de dakspanten...
Nu weet ik dat deze versie met rond dak een verzoek was van een modelbouwer maar het blijft slordig.
Een dakspant zit in het midden van het gat en dat kan toch niet de bedoeling zijn.

Ton
Erare humanum est


januari 08, 2015, 20:49:34 #8 Last Edit: januari 08, 2015, 21:35:19 by dutchbuilder
Citaat van: JohnT op januari 08, 2015, 19:15:45
Mooie cab, na een laagje vernis? Of maak je hem zwart. Zal het er nog beter uitzien maar dat is logisch.

JohnT

Ja , zou je zo denken h?, een beetje vernis en klaar.
Het zou zonde zijn om al dat mooie hout te bedekken.
Helemaal mee eens maar helaas is de cab van de C21 soewart.

Antwoord gehad van Bill Banta; Ja ik ben me er bewust van dat het gat niet uitlijnt met de dakspanten.
                                                   Ik heb die niet veranderd toen ik het ronde dak maakte.

Moet toch niet zo moeilijk zijn met een computergestuurde lasercutter
Mijn antwoord; Chinese proverb says;"When not able to move supports, shift hole.
                         Or just forget the whole hole and let the customer decide.


Ik heb dus het gat verplaatst.....

Ton
Erare humanum est

januari 08, 2015, 23:13:39 #9 Last Edit: januari 09, 2015, 12:59:11 by dutchbuilder
Voordat ik ga spuiten eerst nog de leidinkjes op het dak gemaakt.
Voor het eerst soldeerpasta gebruikt.
Dat is mooi spul.
Het wordt gebruikt voornamelijk om SMD mee te solderen op een hotplate of oventje maar voor gewoon solderen is het uitstekend spul.
Het goedje bestaat uit een tinpasta gemengd met flux.
Geen geklooi meer met harskernsoldeer.
Op het te solderen oppervlak spuiten of smeren, bout erop, klaar.
Als je het in Europa moet kopen ben je een kapitaal kwijt maar in good old China kost het geen drol.

http://www.banggood.com/2Pcs-XG-40-10CC-BGA-Solder-Flux-Paste-Soldering-Tin-Cream-Sn63Pb37-p-950842.html

http://www.banggood.com/SMT-SMD-PCB-Solder-Paste-Adhesive-Glue-Liquid-Dispenser-p-909151.html

Ton
Erare humanum est


Heb je nog 'n antwoord gehad van jouw antwoord van Banta?
Dit is wel heel slordig van ze.
Je hebt het trouwens goed opgelost zo Ton.
Hans, liefhebber On30 + H0

Lees je wel Hans ?

CitaatAntwoord gehad van Bill Banta; Ja ik ben me er bewust van dat het gat niet uitlijnt met de dakspanten.
                                                   Ik heb die niet veranderd toen ik het ronde dak maakte.
Moet toch niet zo moeilijk zijn met een computergestuurde lasercutter
Mijn antwoord; Chinese proverb says;"When not able to move supports, shift hole.
                         Or just forget the whole hole and let the customer decide.


Jullie waren me net voor....
Tjonge Hans , ga je schamen.....

Meanwhile, back at the ranch......

Cab is klaar om gespoten te worden.....

Ton
Erare humanum est