Flat Hill in Sn3

Gestart door usarene, december 21, 2014, 21:07:37

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

De ouderdom komt met gebreken mannen. Hier net zo...
Voorzichtig aan maar, dan breekt het lijntje niet.
Sterkte met jullie rug!
Washtown / Beijville  ::  Mijn webshop

Ja ja Ton, we worden oude mannen ;)

Hallo OUDE MANNEN , en jongere goden ook natuurlijk!!

Eerst de baan gehalveerd en verplaatst voor wat betere verlichting op het werk
De eerste wissel is gebouwd en wat rail gespijkerd, alleen nog de bedrading en, niet onbelangrijk, de bediening aansluiten.
Ik ben nog aan het verzinnen hoe dit te doen, het artikel van Gerard heeft me aan het denken gezet en dat doet best pijn, ook ouderdom misschien ?
Geintje hoor, maar even zonder dollen, het is wel een idee waar ik mee aan het werk ga.
Goed idee om af en toe een foto te maken, dan wordt de rommel ook weer eens opgeruimd !

Groeten van Ren

januari 02, 2015, 21:43:34 #18 Last Edit: januari 02, 2015, 21:48:58 by dutchbuilder
Misschien een idee...
Het lijkt een beetje op wat Gerard doet alleen dan met een servo'tje.
Kosten weinig in China.
Niets moeilijk met elektronica, die heb ik uit de servo gesloopt , maar gewoon met twee 1.5V batterijtjes en het motortje.
Die zijn zo geschakeld dat het ene batterijtje de ene kant op schakelt en de andere de andere kant op.
De standtijd van de batterijtjes is erg lang.
Die van mij zitten er al minstens drie jaar aan vast en doen het nog uitstekend
Onder het kurk zit een gootje waar een messingdraad naar de wissel loopt.

Ton

Erare humanum est

Hallo Ton.

Sorry dat ik niet eerder reageer maar dat met die servo s aan de voorkant kan ik niet gebruiken op een meeneembaan.
Dat van Gerard met die buisjes doe ik al sinds de jaren 80 maar het puntje van de wisselmotor, dat was het.
Ik wil de wissel onderlangs aansturen met de hand, maar moet door een 4 cm dikke plaat heen en ik was bang dat het omhoog gaande draadje te slap was voor zo.n zwaar gaand wissel.
Nu soldeer ik een 2 mm pijpje op een schuif en dat is sterk genoeg om de tongen te verplaatsen.
De rest had ik al een beetje afgekeken bij de Fremo jongens dus de eerste wisselbediening zit er aan te komen met afneembare trekknoppen aan de voorkant.
Als alles naar wens werkt maak ik wel een foto van het geheel.

Groeten van Ren?.


Citaat van: dutchbuilder op januari 02, 2015, 21:43:34
Misschien een idee...
Het lijkt een beetje op wat Gerard doet alleen dan met een servo'tje.
Kosten weinig in China.
Niets moeilijk met elektronica, die heb ik uit de servo gesloopt , maar gewoon met twee 1.5V batterijtjes en het motortje.
Die zijn zo geschakeld dat het ene batterijtje de ene kant op schakelt en de andere de andere kant op.
De standtijd van de batterijtjes is erg lang.
Die van mij zitten er al minstens drie jaar aan vast en doen het nog uitstekend
Onder het kurk zit een gootje waar een messingdraad naar de wissel loopt.

Ton

Even inbreken, goed idee Ton maar hoe regel je de uitslag?

JohnT

Citaat van: JohnT op januari 07, 2015, 19:43:07

Even inbreken, goed idee Ton maar hoe regel je de uitslag?


Je vouwt de staaldraad in een Z-vorm voordat'e in het buisje verdwijnt.
Met enig proberen blijft er aan beide kanten druk uitgeoefend worden op de wisseltongen.
Washtown / Beijville  ::  Mijn webshop

Die druk valt wel mee.
Ik gebruik PECO wissels en die hebben druk van zichzelf.
Het enigste wat het servomotortje doet is omgooien.
Zodra de spanning er van af gaat is de druk op het motortje weg en dus ook op de wissel.
Wat Rene zegt, dat hij deze methode niet kan gebruiken ben ik het niet mee eens.
Je kan het servo'tje ook in de ondergrond laten zakken.
Dekseltje of een gebouwtje er overheen en je ziet het niet meer en je kan er altijd bij.

Ton
Erare humanum est

Citaat van: dutchbuilder op januari 07, 2015, 21:06:12
Wat Rene zegt, dat hij deze methode niet kan gebruiken ben ik het niet mee eens.
Je kan het servo'tje ook in de ondergrond laten zakken.
Dekseltje of een gebouwtje er overheen en je ziet het niet meer en je kan er altijd bij.

Eens.
Washtown / Beijville  ::  Mijn webshop

Wordt een discussie op zich. Want ik heb dan nog de vraag. Het motortje zit recht onder het wissel, staaldraad recht omhoog. Hoe gaat het dan met een Z-vorm?

JohnT

Citaat van: JohnT op januari 08, 2015, 10:23:11
Wordt een discussie op zich. Want ik heb dan nog de vraag. Het motortje zit recht onder het wissel, staaldraad recht omhoog. Hoe gaat het dan met een Z-vorm?

JohnT

Geen discussie , gaat gewoon niet.

Ton
Erare humanum est

januari 08, 2015, 12:11:53 #26 Last Edit: januari 10, 2015, 21:27:07 by Gerard Wassink
Okay, door het verhaal van Ren? was ik in de veronderstelling dat hij ook dit keer met een messing buisje ging werken, dat geeft aan dat er al afstand is, die dan ook kan worden gebruikt om zo'n Z-vorm in te verwerken.

Als het servo er recht onder zit, kun je de lengte van de staaldraad ook gebruiken om druk op de wisseltongen te houden. Dat doen de Tortoises ook...

Een alternatief is een elektronische regeling die de pulsbreedte varieert, maar dat wilden jullie geloof ik voorkomen.
Washtown / Beijville  ::  Mijn webshop

Ton, de oplossing van het verstoppen , daar had ik i.d.d. niet aan gedacht.
Op een meeneembaan wil ik zo weinig mogelijk electra hebben, te veel storingen met wisselmotoren, bedrading en andere problemen bij andere banen gezien.
Zoals jullie op de foto s kunnen zien heb ik een hele simpele en goedkope oplossing gevonden voor mijn ,,probleem,,.
De trekknop kan los gedraaid worden en zo kan een gladde voorkant voor transport gemaakt worden en met de kroonsteentjes kan de zaak simpel en zuiver afgesteld worden.
Alles uit de rommeldoos, alles al ooit betaald dus nu kosten nul.
Nadat ik gereed was met mijn idee en ik nog eens ging kijken bij mijn kelderbaan wissels blijkt dat dit systeem daar ,nog iets simpeler, daar al jaren onder gemonteerd zit !
Zo zie je maar weer , je kunt ook wel eens te moeilijk denken.

Groeten van Ren

Ja de klassieke methode werkt ook prima.
De KISS methode werkt altijd het beste.
Maar in mijn geval met die twee keerlussen die volautomatisch moeten werken is die servo methode erg goed.
Twee Reed kontakten bij de wissel zorgen ervoor dat de lok alles bedient.
Ik moet nog twee drukknopjes ver de Reed kontakten aansluiten dan heb ik manual override.
Is ook redelijk KISS.

Ton

Erare humanum est

Hallo allen.

Het spijkeren zit er weer op, voorzichtig begonnen met water maken in het waterfrontje.
6 gewone en 1 stub wissel gebouwd.
Ook 5 boxen gemaakt waar ik complete treinen in kan keren, stallen en vervoeren.
Een handig tafeltje hoort daar natuurlijk ook bij.
De draaitafel voorzien van ,,afstandsbediening,, gewoon met een slinger, werkt voor mij prima.
Niet stilgezeten dus ondanks alle andere beslommeringen.
Hopelijk zijn de foto,s duidelijk genoeg.
Nu eerst iets voor de verlichting en de achtergrond verzinnen en maken, daarna het leukere werk, het afwerken van de baan.

groeten van Ren