INDIANA HARBOR BELT 0-8-0

Gestart door dutchbuilder, december 18, 2014, 14:04:58

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

januari 15, 2015, 00:01:37 #60 Last Edit: januari 15, 2015, 00:14:15 by dutchbuilder
TNX Jan.

Ik heb net wat zitten experimenteren met een lowpass filter voor de speaker.
Voor de leek een condensator over de twee aansluitingen van de speaker.
Dat maakt hoorbaar niets uit.....ik ben wel digitale reutel kwijt.
Als ik er echt in wil duiken zal ik de scoop eraan moeten gaan hangen om te zien wat er gebeurt.

Ton
Erare humanum est

Je kunt momenteel van die mini spekers kopen die, mits op een goed opervlakte geplaatst/gemonteerd ook goede bas geeft. Nadeel is dat ze 5 volt voeding vragen, doch denk dat de loc groot genoeg is om zo'n ding te plaatsten.

Andere mogelijkheid is een keramische speaker. https://www.conrad.nl/nl/piezo-keramische-miniatuurluidspreker-geluidsontwikkeling-92-db-1-khz-inhoud-1-stuks-491768.html.
Bart
www.flickr.com/photos/bvdoorn

O ja , dat is geinig.
jammer van die 5V maar dat zou je kunnen oplossen door er een opamp achter te zetten waar een TTL spanning uitkomt.
Het audio superponeren op die 5V TTL...

Ton
Erare humanum est

Het is een geval van proberen, jou sterke kant Ton. Ik heb in de consolidation ON30 een Uhlenbrock decoder met een speaker van een oude transistorradio gaat al jaren goed. Ben geen technicus heb alleen naar de  8 Ohm gekeken.

Een ander dingetje is, ik heb een locje waar ik een telefoonspeakertje in heb geplaatst ging ook lange tijd goed maar nu wordt het geluid telkens gesmoord als het volume te hoog is. Andere speaker zelfde resultaat. Andere decoder ook het zelfde resultaat. Ander geluidproject... Ben er nog niet uit probleem blijft.

Maar goed blijven proberen zal wel goed komen. Ik zal is een opname maken misschien herkent iemand het probleem?

JohnT


Citaat van: BvDoorn op januari 15, 2015, 12:36:29
Je kunt momenteel van die mini spekers kopen die, mits op een goed opervlakte geplaatst/gemonteerd ook goede bas geeft. Nadeel is dat ze 5 volt voeding vragen, doch denk dat de loc groot genoeg is om zo'n ding te plaatsten.

Andere mogelijkheid is een keramische speaker. https://www.conrad.nl/nl/piezo-keramische-miniatuurluidspreker-geluidsontwikkeling-92-db-1-khz-inhoud-1-stuks-491768.html.

Ben wel benieuwd naar de frequentie-karakteristiek van die dingen.
Gevoelsmatig denk ik bij keramisch toch aan blikkerig geluid.
Iemand al ervaring?
Washtown / Beijville  ::  Mijn webshop

zie de specs.
300 Hz is niet echt laag.
Maar je moet ook niet te laag gaan want dan lopen je darmen spontaan leeg >:D

Productspecificaties
Breedte:    15 mm
Inhoud:    1 stuks
Hoogte:    1.3 mm
Overdrachtsbereik:    300 - 20000 Hz
Res. frequentie Hz fo~:    1 kHz
Bijzonderheid:    Soldeeraansluiting
Lengte:    30 mm
Geluidsniveau:    92 dB

ton

Erare humanum est


Citaat van: dutchbuilder op januari 15, 2015, 21:20:35
zie de specs.
300 Hz is niet echt laag.
Maar je moet ook niet te laag gaan want dan lopen je darmen spontaan leeg >:D

Productspecificaties
Breedte:    15 mm
Inhoud:    1 stuks
Hoogte:    1.3 mm
Overdrachtsbereik:    300 - 20000 Hz
Res. frequentie Hz fo~:    1 kHz
Bijzonderheid:    Soldeeraansluiting
Lengte:    30 mm
Geluidsniveau:    92 dB

ton

Die specs had ik natuurlijk wel gezien, ik vroeg me alleen af hoe 'recht' de frequentie grafiek zou zijn.
En wat je zegt 300Hz is niet echt laag...
Washtown / Beijville  ::  Mijn webshop

januari 15, 2015, 22:26:47 #68 Last Edit: januari 16, 2015, 00:25:49 by dutchbuilder
Maar je loopt tegen natuurwetten aan als je lage tonen uit een klein speakertje wil halen.
Is precies het zelfde als de lengte van een antenne straler.
Elke freq, of het nu hoogfrequent of laagfrequent is, heeft zijn eigen fysieke grootte wat de lengte van de straler betreft.
Resonantie.
Maar ik vertel jou niets nieuws.
Dus in dit geval de grootte van de conus.

Even over de frequentie karakteristiek.
Ik heb zo'n vermoeden dat het logaritmisch is.
met de top op de resonantie frequentie en aflopende flanken naar 300 Hz en 20 KHz
Lineair zal het zeker niet zijn.

Ton
Erare humanum est

het zijn de dwarsliggers die de trein doen recht rijden

Een kitbash met een hoofdletter.
Fraai apparaat.
Die andere onderaan de pagina ook.

Ton
Erare humanum est

Ik kan mn pet er alleen maar voor afnemen. Ik sloop al een loc als ik hem uit het doosje haal, laat staan het drijfwerk onder handen nemen
Tsja, dat krijg je als je net als ik kolenschoppen van handen hebt  >:(

Top dus man!
Steam out of my ears, diesel in my vains, love those Conrail and Rock Island loco's

Even een update over de 0-8-0.
Het is geen 0-8-0 meer.
Maar een 2-8-0.
De loc staat al een tijdje op de plank en elke keer als ik er langs loop miste ik wat.
Cor liet mij afgelopen week wat foto's zien van omgebouwde Harbour belt locomotieven.
Er word wat afgeknutseld met die Rivarossi bouwdozen.
Even snel een voorloop wieltje gemaakt van wielen van een andere RR bouwdoos.
En ik heb gelijk dat draaistel met de stoombooster vervangen.

Ton
Erare humanum est

Hoi Ton.

Gaaf machientje is het aan worden, zo.n voorloopstel hoort er gewoon aan/bij.
Van deze kits zijn best leuke dingen te maken, dit waren ooit ook 2 van deze kits.

Groeten van René.

Die 0-8-0 in 0-spoor heb ik ook nog liggen.
Ga binnenkort er aan beginnen want samen met een maatje heb ik 14meter 0-module staan.
Is weer eens wat anders als messing SW1500 en mijn GP9 (BAR) van Atlas.
Binnen kort weer een treffen in Duitsland met 0 van de Canadian National en de Canadian Pacific.....pfffff daar zit me toch een mooi materieel bij!!!
Jaap
Now, if you'll excuse me. I'm a busy man.
I have a NG logging railroad to run.