INDIANA HARBOR BELT 0-8-0

Gestart door dutchbuilder, december 18, 2014, 14:04:58

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Citaat van: American op december 29, 2014, 14:00:50
Wat is precies de bedoeling van die aparte koppelstangen op de tender?
zie het verhaal hierboven  Hans tender heeft een booster :-\
assen van die truck worden gekoppeld voor meer trekkracht, net als bij de lok
Cor
het zijn de dwarsliggers die de trein doen recht rijden

december 31, 2014, 10:28:58 #46 Last Edit: december 31, 2014, 10:30:52 by dutchbuilder
Na wat soul searching ben ik samen met Cor tot de conclusie gekomen dat het onzin is om een dure sound decoder in deze lok te zetten.
Zo vaak zal dit model niet rijden en het is daarom zonde om er veel geld aan uit te geven.
De keuze is daarom gevallen op een MRC decoder.
MRC HO Scale DCC 16-Bit Sound Decoder Heavy Steam 8-Pin/9-Pin Plug-in 1618
Sommigen van jullie zullen griezelen maar mijn ervaring tot nu toe is dat die decoders kwa geluid best wel mee vallen.
Programmeren is minder fijn maar als het ding een keer is ingesteld werkt het prima.

Ton
Erare humanum est

Assen van die truck worden gekoppeld voor meer trekkracht, net als bij de lok
Dan rijst er bij mij de vraag op: waarom is dat dan niet vaker toegepast!
Want je ziet dat systeem maar zelden.
Hans, liefhebber On30 + H0

Tja waarom wel, het word als een booster gebruikt, voor even een extra duwtje
als je het wiki leest zal je zien dat eht maar beperkt in snelheid mee gereden kan worden.
het voordeel is dan met rangeren erg groot
het nadeel is extra cilinder set met bijbehorende leidingen etc
zal dus zeker een kosten plaatje mee spelen, en tegen welk voordeel ?
maar het staat er allemaal in in wiki 8)

Cor
het zijn de dwarsliggers die de trein doen recht rijden

In afwachting van de herriegenerator ben ik alvast maar wat gaan vies maken.
Wat roest hier en daar en wat kalkaanslag en daarna een hele lichte waas over de hele lok gespoten met de airbrush.

Ton
Erare humanum est

Dat ziet er mooi uit maar had je niet eerst de belettering erop moeten zetten? Dan had die onder de weathering gekomen.....
Bart
www.flickr.com/photos/bvdoorn

Ja had ik kunnen doen , maar ik weet nog niet of ik die doorwrijflettertjes ga gebruiken.
Is Letraset en geen natte transfers.
En dan nog, als ik ze gebruik kan ik ze alsnog bestuiven met de airbrush.

Ton
Erare humanum est

januari 13, 2015, 21:09:45 #52 Last Edit: januari 13, 2015, 22:14:52 by dutchbuilder
Sound decoder is binnen....
Eerst maar eens even testen in een donor lok.
De 4-6-0 lijkt me wel wat.
Die heeft ruimte genoeg in de tender.

Ton

We zijn al weer een uurtje of zo verder.....
Ik heb de decoder geprogrammeerd en beluisterd.
Het speakertje dat erbij zit levert genoeg herrie.
Maar om nou te zeggen dat het een gut wrenching, earth shattering, kippenvel opwekkend heavy steam geluid is.......
Ik hoor eerlijk gezegd weinig verschil tussen de light en de heavy steam variant.
Er zit ietsje meer lage tonen in maar dat komt waarschijnlijk door dat ingekapselde speakertje.
Conclusie; is niet wat ik wil horen........valt tegen...

Ton

Erare humanum est

januari 14, 2015, 11:42:23 #53 Last Edit: januari 14, 2015, 23:32:13 by Janbouli
Tja..... tis toch zo? ;) die dingen staan gewoon bekend als niet goed..... overal te lezen. Dan kun je er vanuit gaan dat het resultaat niet dat is als van een Soundtraxx of Esu die zich inmiddels meer dan bewezen hebben.


Citaat van: dutchbuilder op januari 13, 2015, 21:09:45
Sound decoder is binnen....
Eerst maar eens even testen in een donor lok.
De 4-6-0 lijkt me wel wat.
Die heeft ruimte genoeg in de tender.

Ton

We zijn al weer een uurtje of zo verder.....
Ik heb de decoder geprogrammeerd en beluisterd.
Het speakertje dat erbij zit levert genoeg herrie.
Maar om nou te zeggen dat het een gut wrenching, earth shattering, kippenvel opwekkend heavy steam geluid is.......
Ik hoor eerlijk gezegd weinig verschil tussen de light en de heavy steam variant.
Er zit ietsje meer lage tonen in maar dat komt waarschijnlijk door dat ingekapselde speakertje.
Conclusie; is niet wat ik wil horen........valt tegen...

Ton


In dit geval is goedkoop, duurkoop.  :(
Ben het met Ronald eens. Met een soudtraxx of esu kan je kwaliteit verwachten.   ;) :)

groeten John LC

www.lostcreek.nl

Met die decoders is hetzelfde als met de stereo. Een hele goede decoder kun je volledig waardeloos maken door een slechte speaker en deze kun je nog slechter maken door geen of slechte accoustieke doos. Bij een slechte decoder is het net andersom. Het MRC speakertje wat er bij geleverd wordt is niet een van de beste dus als je die kan vervangen door een goeie en dan kijken of de accoustiek opgepept kan worden door de speaker doos aan te passen kun je denk ik alleszins redelijk geluid uit die MRC persen. Dus ben het helemaal met Ton eens als je niet eerst zelf probeert kun je eigenlijk er ook niet zo veel van zeggen behalve dan hear say op forums.
Bart
www.flickr.com/photos/bvdoorn

Anders een experiment met een klankkast met bas poort of zoiets?

Erg stoere loc!

Groet,

Coen

Ton ik gebruik potjes van medicijnen als enclosure dat geeft goede resultaten. Diameter van het potje moet wel die van het speakertje zijn. Anders een kokertje van karton.

Zit ook in mijn Cab Forward van BLI (mag wat kosten).

JohnT

Citaat van: JohnT op januari 14, 2015, 16:54:17
Ton ik gebruik potjes van medicijnen als enclosure dat geeft goede resultaten. Diameter van het potje moet wel die van het speakertje zijn. Anders een kokertje van karton.

Zit ook in mijn Cab Forward van BLI (mag wat kosten).

JohnT

John er zit standaard, af fabriek een behuizing om het speakertje heen.
Ik heb nog eens even goed zitten luisteren naar beide decoders en er is wel degelijk een verschil in timbre tussen de light en heavy steam variant.
Alleen komt dat niet erg goed uit de verf door de grootte van de speaker.
Ik heb op het net een filmpje gevonden over het 180 graden uit phase lopen van de voor en achterkant van een speaker en hoe je dat op een simpele manier kan oplossen.
https://www.youtube.com/watch?v=j4kgLeDltxg
aan 1 kant dichte enclosures zorgen ervoor dat je 50% van het volume kwijt ben.

Ton

Erare humanum est

Goh , met zo'n kleine groep krijgen we het voor elkaar om nog ruzie te maken ook , ik zou zeggen heren ( en daar bedoel ik niemand persoonlijk mee ) , bedenk dat het geschreven woord op veel meer manieren uit te leggen is als het gesproken woord , omdat nu eenmaal de intonaties en articulaties ontbreken , en daarbij ook nog eens de gezichtsuitdrukkingen. Die bij mij is op dit moment na het lezen van dit topic erg teleurgesteld.

Ik ga alle posts die niet specifiek in deze topic horen  er uit halen , en ik verwacht eigenlijk dat wij als volwassen mensen er wel uit gaan komen.
3 van de 2 studenten kunnen niet rekenen.

Ik spoor in N