Hulp bij Tomix

Gestart door ger deguelle, november 09, 2014, 09:56:54

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Citaat van: Gerard Wassink op november 09, 2014, 12:47:10
Okay Ger, helder.

Sluit alvast een stukje spoor aan op de "PRG A" en "PRG B" contacten.

In een volgend bericht verder...

Dat heb ik al met Jan gedaan .
M.v.g. Van  Ger uit Landgraaf


We gaan nu de DT400 gebruiken om je Tomix een adres te geven:

1. Zet je Tomix op het programmeer-spoor.

2. Druk op "PROG" om in de programmeermodus te komen. Het display laat nu "Program" zien. Druk zo vaak op "PROG" totdat je midden onder in het display "P6" ziet staan (Pagina modus - gelijk weer vergeten wat het betekent ;-) ). Het kan zijn dat sommige decoders deze Pg modus niet snappen, dan kun je hier ook kiezen voor PH of Pd.

3. Na een paar seconden laat het display de laatste CV zien (Links) en de laatste CV waarde (Rechts) die je geprogrammeerd hebt. Als het display niet "Ad2=???" laat zien, draai dan aan de Linker knop tegen de klok in totdat je "Ad2" aan de linkerkant van het display ziet staan. Dit geldt voor een 2 digit (kort) adres.

4. Wil je een 4 digit (lang) adres programmeren, druk dan ??n keer op de Rechter draaiknop. Het display verandert dan in "Ad4=???". Door te drukken op de Rechter draaiknop kun je wisselen tussen 2 digit (kort) of 4 digit (lang) adres. NB: korte adressen lopen van 1 tot 255, lange adressen van 256 tot ongeveer 9999.

5. In 2 digit modus (het display geeft "Ad2=???" aan) kun je adressen invoeren van 1 tot 255 door ze op de DT400 in te typen, en dan op de "ENTER" knop te drukken. Het aan of uit zetten van de kort-adres modus in CV29 gebeurt door de DT400 automatisch.

6. In 4 digit modus (het display geeft "Ad4=???" aan) kun je adressen invoeren van 256 tot 9999 door ze op de DT400 in te typen, en dan op de "ENTER" knop te drukken.

7. Als je op "ENTER" hebt gedrukt dan zie je in het display kort "Ad2=0wr" of "Ad4=0wr", gevolgd door een knipperend blokje, om aan te geven dat er geprogrammeerd wordt.

8. Na het programmeren van een 4 digit (lang) adres volgt nog ??n stap: de Throttle laat zien "Ad4on?=y". Druk dan op de "Y / +" toets om in CV29 lang adres te laten aanzetten.

9. Je kunt nu op de "EXIT" knop drukken om het programmeren te be?indigen en terug te komen in de normale operations mode.

Washtown / Beijville  ::  Mijn webshop

Citaat van: ger deguelle op november 09, 2014, 12:49:56
Citaat van: Gerard Wassink op november 09, 2014, 12:47:10
Okay Ger, helder.

Sluit alvast een stukje spoor aan op de "PRG A" en "PRG B" contacten.

In een volgend bericht verder...

Dat heb ik al met Jan gedaan .

Uhm, dan was het zeker een ouwe foto, want ik zie daar geen draden...  ;)
Washtown / Beijville  ::  Mijn webshop

Citaat van: Gerard Wassink op november 09, 2014, 13:14:15
Citaat van: ger deguelle op november 09, 2014, 12:49:56
Citaat van: Gerard Wassink op november 09, 2014, 12:47:10
Okay Ger, helder.

Sluit alvast een stukje spoor aan op de "PRG A" en "PRG B" contacten.

In een volgend bericht verder...

Dat heb ik al met Jan gedaan .

Uhm, dan was het zeker een ouwe foto, want ik zie daar geen draden...  ;)

Zo heeft jan mijn treinbaan aangesloten
M.v.g. Van  Ger uit Landgraaf

Ger,

Jouw centrale heeft de volgende aansluitingen:

Power A
Power B
PROG A
GROUND
PROG B
RAIL B
RAIL A


Op de "RAIL" (A en B) is jouw baan aangesloten.

Op "POWER" (A en B) is jouw externe voeding aangesloten.

Er zijn twee aansluitingen, "PROG" (A en B). Daar is op dit moment volgens jouw foto niets op aangesloten. Die bedoelde ik, daar moet je voor de handleiding die ik in mijn vorige bericht gaf een stukje rails op aansluiten. Dat is dan je programmeer-spoor.
Washtown / Beijville  ::  Mijn webshop

gerard ik begreep het ff niet maar nu heb ik gedaan wat je vroeg :

Foto 1 is de aansluiting op de centrale :



Foto 2 is de aansluiting op de test track :



En nu verder volgens de handleiding wat je eerder schreef ,mits ik daar uit kom  :o
M.v.g. Van  Ger uit Landgraaf

Aan de uitleg kan het niet liggen heb gedaan wat er stond en het verscheen ook wat je schreef maar hij doet het nog niet ,dus laat maar rusten ik kijk er wel eens heen als Jan nog eens hier is .

Thx Gerard voor het helpen  ;)
M.v.g. Van  Ger uit Landgraaf


Citaat van: ger deguelle op november 09, 2014, 14:48:15
Aan de uitleg kan het niet liggen heb gedaan wat er stond en het verscheen ook wat je schreef maar hij doet het nog niet ,dus laat maar rusten ik kijk er wel eens heen als Jan nog eens hier is .

Thx Gerard voor het helpen  ;)

Graag gedaan Ger.
Washtown / Beijville  ::  Mijn webshop

Trouwens, Ger, had je in stap 2. deze regel ook gezien?

"Het kan zijn dat sommige decoders deze Pg modus niet snappen, dan kun je hier ook kiezen voor PH of Pd."
Washtown / Beijville  ::  Mijn webshop

Citaat van: Gerard Wassink op november 09, 2014, 22:41:20
Trouwens, Ger, had je in stap 2. deze regel ook gezien?

"Het kan zijn dat sommige decoders deze Pg modus niet snappen, dan kun je hier ook kiezen voor PH of Pd."


Ik zaal deze ook eens proberen  ;)
M.v.g. Van  Ger uit Landgraaf


Citaat van: JohnT op november 10, 2014, 10:49:56
En anders de decoder resetten of is dat al gebeurt.

JohnT

Had ik inderdaad ook aan gedacht John, maar ik heb echt geen idee wat voor decoder in zo'n Tomix zit.
Hoogstwaarschijnlijk een of andere el cheepo OEM decoder.

Ger, zit er een decoder beschrijving bij die Tomix?
Zo ja, welk merk en type is het?
Washtown / Beijville  ::  Mijn webshop

Ger,

Weet je wel dat de Tomix analoog is.. er zit nl. geen decoder in maar de digitale spanning wordt gelijkgericht.
Kijk maar in je beschrijving, althans als je de 6421 hebt.
Bekend probleem is dat het schakelaartje problemen kan veroorzaken.

Met de duidelijke uitleg van Gerard heb je in ieder geval meer inzicht in het programmeren van de DCS :-)
Jaap
Now, if you'll excuse me. I'm a busy man.
I have a NG logging railroad to run.

Citaat van: easthouselumber op november 10, 2014, 11:12:55
Ger,

Weet je wel dat de Tomix analoog is.. er zit nl. geen decoder in maar de digitale spanning wordt gelijkgericht.
Kijk maar in je beschrijving, althans als je de 6421 hebt.
Bekend probleem is dat het schakelaartje problemen kan veroorzaken.

Met de duidelijke uitleg van Gerard heb je in ieder geval meer inzicht in het programmeren van de DCS :-)
Jaap

Die van mij is digitaal heb hem laten ombouwen Bij kato hier in landgraaf
M.v.g. Van  Ger uit Landgraaf