JMRI: WiFi Throttle en Digitraxx

Gestart door JohnT, augustus 01, 2012, 10:43:14

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

augustus 01, 2012, 10:43:14 Last Edit: augustus 01, 2012, 10:48:22 by JohnT
Ik heb met het programmaatje WiFi Throttle van JMRI in combinatie met de pc en Digitraxx een draadloze bediening voor het rijden met mijn treinen tot stand gebracht. Hieronder een kort filmpje.

WiFi Throttle

JohnT


En kun je er ook mee bellen ;)

Nee alle gekheid op een stokje. Cool. Misschien moet ik toch maar overgaan op Digitraxx. Ik heb de Prodigy Advanced van MRC. Werkt erg goed, maar MRC wil absoluut niet delen met JMRI  ::) Ik heb een tweede systeem nodig. dus misschien het instap model kopen van Digitraxx
Bart
www.flickr.com/photos/bvdoorn

Ik kan je in dat geval van harte de DCS51 aanbevelen, met een of twee Radio-throttles en een UR92 paneeltje. (heb je glijk geen telefoon en JMRI meer nodig...  ;D 8) :P

Gerard
Washtown / Beijville  ::  Mijn webshop


Waarom zou je radio-throttles kopen als je en al een PC hebt en al een smart phone. Als de rest dan ook zijn smart phone mee neemt heeft toch iedereen zijn eigen "radio-throttle" zonder de investering te doen. Ik vraag me alleen af hoe het werkt als je gebeld wordt en het einde van de track is in zicht :-\
Bart
www.flickr.com/photos/bvdoorn

Citaat van: JohnT op augustus 01, 2012, 10:43:14
Ik heb met het programmaatje WiFi Throttle van JMRI in combinatie met de pc en Digitraxx een draadloze bediening voor het rijden met mijn treinen tot stand gebracht. Hieronder een kort filmpje.


John, begrijp ik. Vertel mij eens precies welke hardware je nu hebt en hoe e.e.a. (bv door een schema) aan elkaar geknupt zit. Ben met JMRI aan het stoeien en vind dit een interessante optie.

augustus 01, 2012, 20:46:51 #7 Last Edit: augustus 01, 2012, 20:58:09 by JohnT
Nou ik heb van het hele gebeuren ook niet zoveel kaas gegeten en ben op ontdekkingsreis.

Ik heb de Digitrax Zephyr Xtra en de PR3 gekoppeld volgens de gebruiksaanwijzing (dus niets bijzonders) via een USB kabel aan een oude pc die voor het besturen van de baan nog prima is. Om het geheel nog spannender te maken heb ik op die pc een Linux distributie (Ubuntu) ge?nstalleerd met daar op Decoderpro en Panelpro van JMRI ge?nstalleerd. Werkt ook allemaal zonder problemen en volgens de handleiding op de site van JMRI.

Nadat ik in het bezit ben gekomen van een smartphone (abonnement was verlopen dus moet je wat anders :P) heb ik het throttle programma kunnen installeren en gebruiken.

Daar dit alles volgens de gebruiksaanwijzing aan elkaar is geknoopt is het niet al te moeilijk dus wil ik voor een schematische opstelling verwijzen naar die gebruiksaanwijzingen. Verder komt er nog bij dat ik niet handig ben om iets dergelijks te tekenen.

De werking, in Decoderpro kun je in de instellingen een server aanzetten. Deze server bied alles aan wat je met de throttle van Decoderpro ook kunt. De software op mijn telefoon maakt verbinding via mijn draadloze router naar de server van Decoderpro. Na dat deze verbinding is gemaakt staan er op de telefoon twee throttles tot mijn beschikking. In deze throttles kan ik het adres van een loc selecteren uit een lijst die in Decoderpro beschikbaar is of ik kan direct het adres van een loc intypen.

De verbindende link is een ip-adres welke door de server van Decoderpro wordt gegenereerd en in beeld gebracht bij het opstarten. Dit ip-adres type je in in de software op de telefoon en de verbinding is gemaakt.

Valkuilen:
Een klein hinderlijk detail is dat de Zephyr in eerste instantie zich het adres van een loc toeeigend en je dit eerst uit de Zypher  moet verwijderen voordat je het op de pc of de telefoon kunt gebruiken. Gelukkig hoeft dit maar ??n keer tijdens een sessie maar is toch hinderlijk. Dit verklaard ook de tekst FULL op het display van de Zephyr.

Een spelbreker in dit verhaal kan de router zijn omdat deze normaal gesproken aanvragen van buitenaf blokkeert. Als je dit gebeurt kun je de router zo instellen dat aanvragen voor het inmiddels bekende ip-adres wel toegestaan moeten worden. Verder is de verbinding veilig opdat het een 192.186.?.?:???? ip-adres is en niet over het internet getransporteerd wordt. De vraagtekens staan voor getallen die ik nu niet uit mijn hoofd weet. De vier vraagtekens achter de : punt is het poortnummer wat gebruikt wordt. 

En als laatste addertje onder het gras vind je de instelling van de PR3, als deze in programmer modus staat rijd er niets, tenminste niet via de pc. Maar ook dit kun je heel lux vanuit Decoderpro verhelpen door hem vanuit deze software op interface modus te zetten.

Het lijkt nu al veel moeilijker dan het is maar het werkt echt makkelijk, ik was eigenlijk best wel verbaast dat het direct in ??n keer werkte.

Decoderpro, kortom JMRI ga ik steeds meer waarderen.

Het voordeel van deze constructie vind ik voor mijzelf dat ik geen extra regelaars hoef te kopen en toch draadloos de treinen kan besturen en is wat verder van de controler kan lopen dan het snoertje lang is. Ook handig als je is onder de baan een trein moet regelen bij een storing.

btw de loc is er een met Tsunami decoder die ik gewoon kan programmeren met Decoderpro. Uitlezen van cv's lukt niet maar als ik die toch wil aanpassen waarom zou ik dan de waarde willen weten?

JohnT

Citaat van: BvDoorn op augustus 01, 2012, 16:17:28
Waarom zou je radio-throttles kopen als je en al een PC hebt en al een smart phone. Als de rest dan ook zijn smart phone mee neemt heeft toch iedereen zijn eigen "radio-throttle" zonder de investering te doen. Ik vraag me alleen af hoe het werkt als je gebeld wordt en het einde van de track is in zicht :-\

:) Er zit een noodstop op.

JohnT

John, dank je!

Citaat van: JohnT op augustus 01, 2012, 20:46:51
Daar dit alles volgens de gebruiksaanwijzing aan elkaar is geknoopt is het niet al te moeilijk dus wil ik voor een schematische opstelling verwijzen naar die gebruiksaanwijzingen. Verder komt er nog bij dat ik niet handig ben om iets dergelijks te tekenen.


Ik vond deze beschrijving:

- http://www.conrail1285.com/news.asp?storyid=75

Ik begrijp ook dat de PR3 zowel een wifi modem is als een interface? Ik vraag dit nl omdat ik geen Digitrax maar Lenz rijder ben.

John,

Als jou telefoon gaat, omdat iemand jou belt, dan zal de betreffende locomotief abrupt stoppen.
Dit is al twee jaar geleden gedemonsteerd, in Bathmen, door Bart Bakker van de USA groep. Op zich niet zo erg, maar kan wel hinderlijk zijn.

Joop.

augustus 01, 2012, 21:44:33 #11 Last Edit: augustus 01, 2012, 21:58:21 by JohnT
Citaat van: usronald op augustus 01, 2012, 21:21:34
John, dank je!

Citaat van: JohnT op augustus 01, 2012, 20:46:51
Daar dit alles volgens de gebruiksaanwijzing aan elkaar is geknoopt is het niet al te moeilijk dus wil ik voor een schematische opstelling verwijzen naar die gebruiksaanwijzingen. Verder komt er nog bij dat ik niet handig ben om iets dergelijks te tekenen.


Ik vond deze beschrijving:

- http://www.conrail1285.com/news.asp?storyid=75

Ik begrijp ook dat de PR3 zowel een wifi modem is als een interface? Ik vraag dit nl omdat ik geen Digitrax maar Lenz rijder ben.

De PR3 werkt als interface tussen pc en loconet --->command station.

Ik heb toch nog een schemaatje in elkaar geknutseld.
Hoop dat het zo duidelijk is.

JohnT



Citaat van: dash408c op augustus 01, 2012, 21:28:42
John,

Als jou telefoon gaat, omdat iemand jou belt, dan zal de betreffende locomotief abrupt stoppen.
Dit is al twee jaar geleden gedemonsteerd, in Bathmen, door Bart Bakker van de USA groep. Op zich niet zo erg, maar kan wel hinderlijk zijn.

Joop.

Ik ben het probleem nog niet tegengekomen zal het is uitproberen.

JohnT

Citaat van: dash408c op augustus 01, 2012, 21:28:42
John,

Als jou telefoon gaat, omdat iemand jou belt, dan zal de betreffende locomotief abrupt stoppen.
Dit is al twee jaar geleden gedemonsteerd, in Bathmen, door Bart Bakker van de USA groep. Op zich niet zo erg, maar kan wel hinderlijk zijn.

Joop.

Ik heb het uitgeprobeerd. Tijdens een middag rijden en uitproberen is de trein slechts ??n keer tot stilstand gekomen zoals hierboven beschreven. Hier kan ik wel mee leven.

Wat ik niet kan is tijdens het gesprek is ff terug naar het benieningsscherm om indien nodig de trein zelf te stoppen.

JohnT


Met een android kun je uiteraard altijd in het "snel instellen" menu op je voorblad het mobiele netwerk afvinken.... dan kun je simpelweg niet meer gebeld worden.