Schaduwstation, detectie sporen, how?

Gestart door Dude, oktober 01, 2014, 20:35:42

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Ik realiseer me nu pas, nadat ik mijn KATO onderdelen voor 75% bij elkaar heb, dat er een probleem onstaat bij het schaduwstation.
Omdat ik het niet kan zien is de kans groot dat een trein voorbij het punt rijdt waarbij (in geval van twee treinen) ze elkaar bij de wissels raken

Het mooiste zou zijn dat er een lampje op het bedieningspaneel gaat branden als ze het veilige punt naderen (de gele balk) Hier stoppen levert geen gevaar voor de trein op het andere spooor op. Maar hoe regel je zo iets? Is er een module (stand alone ) voor te koop dit dit signaal afgeeft, of moet je toch zelf iets fabricereb, door b.v iets van een reedcontact ofzo?

Wie weet raad?
Steam out of my ears, diesel in my vains, love those Conrail and Rock Island loco's

Heb je ?berhaupt al detectie op je baan?
Washtown / Beijville  ::  Mijn webshop

Hallo "what ever your name" een lichtsluis over de hele breedte van de 4 sporen aan beide kanten.
Of twee cctv camera's

Ton
Erare humanum est

Heb het vroeger wel met een lichtsluis gedaan maar dan boven elk spoor ??n. Dan kunnen treinen elkaar afwisselen. Maar als je van plan bent digitaal te gaan rijden dan lijken mij melders een betere optie. Verder doe ik het op het moment heel simpel en visueel, ik bekijk de sporen met een webcam.

JohnT

Gerard, nee ik heb geen detectie op mijn baan.
Het is alleen nodig in het schaduw station omdat ik dat niet kan zien

Lichtsluis?? waar vind ik zoiets? Enne...ik rij digitaal met een Zephyr
Steam out of my ears, diesel in my vains, love those Conrail and Rock Island loco's

een lichtsluis is een lichtbron en een foto gevoelige cel.
Meestal word een infrarood led gebruikt.
Zodra de lichtbundel word onderbroken ziet de foto gevoelige cel de led niet meer en kan daar iets mee geschakeld worden doordat het signaal wegvalt.

Ton
.
Erare humanum est

Thanks dutchbuidler, ik ga op zoek  8)
Steam out of my ears, diesel in my vains, love those Conrail and Rock Island loco's