LIJMSOORT VOOR GRAS

Gestart door Narrowon, juni 23, 2014, 07:26:37

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Hallo mannen,

Ik heb even een vraag over wat de beste lijmsoort is die gebruikt kan worden voor het maken van gras met de rts-Greenkeeper op de modelbaan.
Ik had ergens gelezen, maar kan dat artikel niet meer vinden, dat het gebruik van gewoon houtlijm niet goed werkt, omdat dat te snel droogt en al vlug een voor vezels ondoordringbare bovenlaag gaat vormen.
Ik dacht ook iets gelezen te hebben over houtlijm vermengd met een of ander voorstrijkmiddel, maar ik weet niet in welke verhouding dat dan gemengd wordt en of dat wel echt goed werkt.
Wie van jullie met ervaring op dat gebied kan mij adviseren?

Mvg, Poul.
Poul Hofland.
Liefhebber 0n30

Ik gebruik gewoon verdunde houtlijm, verdund met water. Het verdunnen doe ik alleen omdat het dan makkelijker uit te smeren is met een kwast.

JohnT

Komen de vezels dan wel goed genoeg in de lijmlaag vast te zitten John? Ik heb daar eerder, zoals ik als vermelde, minder goede berichten over gelezen: dat er zich snel een vlies op de lijmlaag zou vormen en daardoor de vezels minder goed zouden hechten. Ze hechten dus wel, maar kwalitatief minder goed.

Mvg, Poul..
Poul Hofland.
Liefhebber 0n30

Alabastine voorstrijk geconcentreerd puur gebruiken of een 1/3 deel met 2/3 houtlijm D2 vermengen, die van de aktion niet want dat is een D3...

Bedankt Martin. Dat lijkt me een goed recept om te gaan uitproberen. :)
Poul Hofland.
Liefhebber 0n30

Citaat van: Narrowon op juni 23, 2014, 10:27:07
Komen de vezels dan wel goed genoeg in de lijmlaag vast te zitten John? Ik heb daar eerder, zoals ik als vermelde, minder goede berichten over gelezen: dat er zich snel een vlies op de lijmlaag zou vormen en daardoor de vezels minder goed zouden hechten. Ze hechten dus wel, maar kwalitatief minder goed.

Mvg, Poul..

Door de verdunning heb ik geen last van een vlies, weet niet hoe het met lange vezels is zoals Martin die gebruikt maar de standaard vezel gaat prima.

JohnT

Citaat van: milocomarty op juni 23, 2014, 12:12:20
Alabastine voorstrijk geconcentreerd puur gebruiken of een 1/3 deel met 2/3 houtlijm D2 vermengen, die van de aktion niet want dat is een D3...

Nieuwsgierig, wat is 2D en 3D?

JohnT


Ik kan het alle twee weleens op een proefstukje proberen, of eigenlijk alle drie de mogelijkheden: alleen met voorstrijk, verdunde houtlijm en voorstrijk gemengd met houtlijm. Een kijken wat het doet.

Mvg, Poul.
Poul Hofland.
Liefhebber 0n30

Poul, gebruik zelf de laatste tijd een acrylbinder, grondstof om verf mee te maken. Bv van Gersteacker..

Ok?, nog een mogelijkheid dus. Werkt die Acrylbinder dan nog beter? Ik heb gisteren net een blik voorstrijk gekocht. Er waren verschillende soorten. Ik heb voorstrijk xtra fixeer van Allabastine gekocht. Dat leek me de beste.

Mvg, Poul.
Poul Hofland.
Liefhebber 0n30

Plakt allemaal Poul, voorstrijk zorgt voor een langere open tijd, dwz geen of weinig vliesvorming..

Juist Martin en dat ik wat ik nodig heb. :) :)
Poul Hofland.
Liefhebber 0n30

Ik gebruik acrylverf zelf.
3 van de 2 studenten kunnen niet rekenen.

Ik spoor in N

juni 27, 2014, 16:26:01 #14 Last Edit: juni 27, 2014, 16:34:56 by Narrowon
Ja, ik zie dat er verschillende middelen te gebruiken zijn. Belangrijk is dat er zich niet te snel een oppervlaktevlies gaat vormen, die voor de vezels dan ondoordringbaar wordt.

Martin, ik merkte dat dat het mengen van de houtlijm en de voorstrijk niet zo goed ging. Het had de neiging wat kolderig te worden en de voorstrijk werd niet goed opgenomen. Toen zag ik op de bus staan dat het gereedschap dat je gebruikt hebt met terpentine moet worden schoongemaakt. Dus is dat spul op terpentine basis. Klopt dat dan eigenlijk wel, want houtlijm is op waterbasis. ??? ???  Of had ik voorstrijk op waterbasis moeten hebben?

Mvg, Poul. 
Poul Hofland.
Liefhebber 0n30