module onderbouw

Gestart door robboxxx, mei 04, 2014, 08:15:08

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Nu mijn baanplan grotendeels klaar is, het volgende: Een "poot" van mijn baan wil ik als twee modules bouwen (gebaseerd op twee styrodur schuimplaten van elk 125x50) de reden is dat ik dit gedeelte makkelijk wil kunnen uitnemen en er mee naar shows of zo wil gaan. Nu ben ik op zoek naar tekeningen/voorbeelden van een onderbouw die ik kan toepassen. Hij moet ligt maar stabiel zijn. En "opbouwbaar" in mijn eentje (de poten). Iemand een idee of voorbeeld?

Zelf gebruik ik een constructie waarmee ik de poten eerst opzet en dan de bakken er op.

De poten zijn simpel twee stuks bijeengehouden met twee plaatjes multiplex. Voor elke zijde van een bak heb je zo'n poot nodig. Onderling zijn de poten verbonden met een bedplanken. Ik noem dit zo omdat het planken zijn met bedhaken. Deze planken zorgen voor stabiliteit tussen de twee poten, en als je er een plank opleg kun je er ook je spulletjes op kwijt. Als je deze constructie hebt staan, de twee poten verbonden met de planken dan kun je de modulebak er zo overheen laten zakken.

JohnT

p.s Zal een tekening opzoeken en plaatsen. 

Hi Rob,

Ken  je deze beschrijving van FREMO modules? Staat op de website van Gino. Dit is de manier waarop FREMO modules worden gebouwd zodat ze op rij-dagen kunnen worden gekoppeld. Ik kom daarop omdat jouw modules ook 50cm breed worden.

HTH,
Gerard
Washtown / Beijville  ::  Mijn webshop

John: Bedankt voor je uitleg. Ik ben z?ker benieuwd naar je tekening.

Gerard: deze kende ik nog niet. Een interessant stukje literatuur.

Uiteraard kan ikzelf ook wel iets bedenken dat werkt maar het is goed om te zien hoe anderen het doen, vandaar. Ik probeer een zo goed mogelijk beeld te hebben van wat ik moet bouwen.

Nadeel van Fremo vind ik dat je een poot met twee bakken deelt. Spaart wel hout maar is lastig op te zetten als je alleen bent.

Daarom heeft bij mij elke bak zijn eigen poten.

JohnT

Ja, dat was me ook al opgevallen. Ik zou sowieso voor twee poten per module gaan.


Zou iets korter gaan als de 125cm, maakt het hanteerbaarder, moet de link naar m'n potensysteem effe zoeken..


Die Martin is van ALLE markten thuis!
Hans, liefhebber On30 + H0

mei 05, 2014, 09:49:08 #9 Last Edit: mei 05, 2014, 09:51:33 by JohnT
De Milo poot is ongeveer hetzelfde als ik gebruik. Heb alleen een plaat multiplex als dwars verbinding in plaats van balkjes. In de lengte zijn de twee sets poten dan weer verbonden met bedplanken. En aan de bovenkant is de poot opgesloten tussen klossen zoals bij de Milo poot.

Aan de onderkant van de poten komt een stuk hoekijzer met een gat waar en stelbout door kan. De moer wordt op het hoekijzer gelast. Je kunt dan makkelijk aan de zijkant van de poot het geheel stellen.

Vandaag de foto proberen te plaatsen. Ik heb gisteren de tekening gemaakt ben het origineel kwijt.

JohnT

mei 05, 2014, 10:16:43 #10 Last Edit: mei 05, 2014, 10:21:11 by JohnT
Zo plaatje is klaar stelt niet zoveel voor maar laat het principe zien. Zoals al eerder vermeld kun je op de planken in de lengte dus nog een plank leggen om je spulletjes op te leggen.

Met de bedhaken worden de lange planken tussen de poten bevestigd, waarmee de poten op zichzelf kunnen staan en je de bak zo over de poten schuift.

JohnT

Bedankt allemaal. Dat bedhaken idee vind ik interessant. Ik ben al een stuk verder.