Pliobond alternatief

Gestart door robboxxx, mei 01, 2014, 22:30:34

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Weet iemand een europees adres voor deze lijm? Of een alternatief.

Pliobond wordt door onze Amerikaanse vrienden gebruikt om rail aan bielzen te lijmen.

Pliobond is een lijm oorspronkelijk ontwikkeld door Dunlop en wordt vaak gebruikt voor pakkingen in motoren te lijmen.

Het bijzondere eigenschap van deze lijm is dat je hem op de rail aanbrengt en dan laat drogen. Vervolgens leg je de rail op de bielzen en door met je soldeerbout de rail te verhitten wordt de lijm weer vloeibaar/kleverig en na afkoelen weer hard. Zo kan je je rail precies plaatsen en eventueel weer corrigeren.

Kent iemand een soortelijke lijm?


Rob, ik gebruik gewoon secondelijm.
Werkt ook uitstekend.
Hans, liefhebber On30 + H0


het zijn de dwarsliggers die de trein doen recht rijden

Wel 'n aparte eigenschap van die lijm.
Nog nooit van gehoord!
Hans, liefhebber On30 + H0

Hans

Deze lijm valt onder de categorie "thermische eigenschappen". Daar zijn er wel meer van.

Cor: bedankt voor de link. Ik ga er eens neuzen

Rob
ik ben ook wel geintereseert, misschien een mooie oplossing om straks mijn rail te lijmen op Red Hook.
en een keer met wissels beginnen te bouwen lijkt mij ook wel fun
Cor
het zijn de dwarsliggers die de trein doen recht rijden

Ik hou jullie op de hoogte. De door Cor opgegeven url geeft aam dat het product niet voordring is en besteld moet worden. Ik zal eens informeren hoe lang dat duurt.

Fasttrax heeft hem ook. Misschiend dat ik bij de volgende bestelling gewoon een paar tubes mee bestel.

lijkt me die uit de DE interesant is ,verzenden is denk ik goedkoper (tenzij je het kan combineren) en de prijs is ook netjes.
misschien dat uit de DE een minimum heeft voor bestellingen(ik wil er wel een 2 of 3,grote rails groot verbruik >:D).
Cor
het zijn de dwarsliggers die de trein doen recht rijden

Nou mensen, ik ben eruit.

Ik heb eens goed naar de eigenschappen van de lijm gekeken en voor welke materialen hij wordt gebruikt. Toen heb ik in mijn lijm assortiment naar lijm gekeken die dezelfde materialen aan kan. Vervolgens verschillende stukjes rail ingesmeerd met verschillende lijmen en laten drogen....... Een werkte perfect...... Geloof het of niet: de goede ouwe BISONKIT werkt precies hetzelfde!!!!!!




Ik ken maar ??n Bison kit. Ik heb de rail ingesmeerd en vervolgens een paar uurtjes laten drogen. Daarna op een houten plankje gelegd. en er met een soldeerbout overheen gestreken zodat de rail goed warm werd. Na afkoelen zat de rail goed vast. Niet muurvast, maar vast genoeg.

Werkt prima dus.

Ik zit dit topic voor het eerst te lezen.
dat je bisonkit, eigenlijk BisonTix opnieuw kan lijmen door het materiaal waar de lijm op zit te verwarmen met een strijkbout was mij bekend.
Ik heb deze methode toegepast om fineerstrips op de kopse kant van tafelbladen te lijmen.
Beide vlakken insmeren en helemaal laten drogen tot dat het op de hand niet meer plikt.
Dan kan je de band opstrijken zoals gekochte kant en klare opstrijkband.
BisonTix heeft de eigenschap dat het niet draad tijdens het aanbrengen in tegenstelling tot BisonKit.

Ton
Erare humanum est