Rusty Pile Railroad in Sn3.

Gestart door usarene, januari 25, 2014, 22:27:31

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Hallo.

Hans, er is inderdaad dual gauge op de baan.
De rede hiervan is dat ik in een Model Railroader een tekening en een soort foto tegenkwam van een Seagull Railbus maar op standaard spoor.
Ik vond het zo apart dat ik besloot hem na te bouwen in S.
Het origineel was met stalen? platen met klinknagels maar omdat er nog geen vellen met nep nagels waren en ik het niet zag zitten om ze met de hand er op te maken besloot ik om er een houten model van te maken, lekker makkelijk.
Maar zo werkt het niet bij mij, de,, latjes,, van styreen van 1,5 mm zijn er ??n voor ??n op gelijmd en ook de rest is eigen pruts, met maar een paar messing castings.
De motor voorin is opgebouwd uit stukjes styreen, ik werkte toen veel met1:1  R E O en Mack motoren dus voorbeelden genoeg.
Ik had er ook een oliepeilstok in gemaakt met aan de onderkant wat zwarte verf en regelmatig haalde ik dat ding er met een pincet uit om z.g.n. de olie te peilen voor de rit.
Komt er een vraag uit het publiek of er nou echt motorolie in zat, dat was wel lachen, later dan natuurlijk!
Aangezien de baan als smalspoor was ontworpen had ik dus een probleem er bij, de bus moest wel ergens kunnen rijden !
Na wat denkwerk en meten kwam ik er achter dat de 3e railstaaf, nee, het is geen Marklin, precies op de scheiding van de bielzen kwam te liggen en dus niet zichtbaar zou zijn.
Nou ,scenery weghalen, bielzen verlengen, railstaaf er op spijkeren, beetje afwerken en klaar !
De foto toont de railbus die in 1988 bij een N.M.R.A.conventie in Engeland voor het eerst in 43 jaar daar het hoogst mogelijke aantal punten scoorde,125, dus niet zo n slecht resultaat.
Robin, een paar posten hoger staat dat de baan 488 x 61 cm is en er aan het einde een draaitafel van 135 cm is.
Hierop kan een complete trein gedraaid worden en gelijk dient de tafel als opstelspoor voor 3 treinen en de toegang naar het achter opstelspoor.
Tot zo ver maar weer, vragen beantwoord ik graag.

Groeten van Ren

Hallo.

Ik vergeet nog een andere foto van de bus op de hoek bak die niet meer bestaat.
Links komt het smalspoor er gewoon bij, een gedwongen uitloop zal ik het maar noemen.

Groeten van Ren

Hallo.

Zit een beetje te suffen, hier de 2e foto, sorry!
Groeten van Ren;e.

'n Ontzettend mooi Loco.
Heel leuk gemaakt, compliment.
Trouwens, heel de baan is fantastisch!!!
Hans, liefhebber On30 + H0

Erg mooi die railbus Ren?. De detail en overzicht foto's zijn inspirerend en wekken idee?n op.

Mvg, Poul.
Poul Hofland.
Liefhebber 0n30

Hallo.

Hier een foto van de eerste locomotief en het eerste bouwsel van de R.P.R., de draaischijf.
De draaischijf draait op een axiaal lager uit een automaat bak uit een auto, zijn lekker dun.
Het draaien gaat zoals in het groot, dus met de hand.
Het ompolen gaat via sleepcontacten onder de baan.
De locomotief is een omgebouwde/aangepaste HO Mantua Mallet kit en is een jaar onderweg geweest naar Nederland.
De frames zijn aan weerskanten 1 mm afgevijld, de rest, zoals de cabine, is of zelfbouw of zijn messing castings.
Let op de oude R.P.R decals, later zijn de decals met de vogel gekomen.
De gebouwtjes op de voorgrond zijn van Styreen gemaakt, alleen het zand huis is vanaf een tekening gemaakt maar dan ook weer aangepast, de rest is fantasie.
Het kolen bunkertje met kraantje is van Faller HO en de draden tussen de palen zijn 0.3 mm staaldraad.
De auto,s zijn weer 1 a 2 euro projecten en dat is leuk werk om te doen.
Ik heb nog een filmpje van deze baan, kan of mag ik dat hier plaatsen of moet dat ergens anders?

Groeten van Ren

Dat filmpje heeft direkt te maken met het onderwerp hier...dus ik zie niet waarom dat niet zou mogen.....
Als ik bewegende beelden heb van iets dat ik aan hetbouwen ben dat zet ik die ook in mijn topic.

Ton
Erare humanum est

Ja zeker mag dat Rene, filmpjes die bij het onderwerp horen mogen daar natuurlijk bij.
3 van de 2 studenten kunnen niet rekenen.

Ik spoor in N

Wat een vreemde schijf. Hoe wordt zo'n ding gestabiliseerd.? Ik zie geen hulprail.

Citaat van: CSX 6400 op februari 05, 2014, 07:23:14
Wat een vreemde schijf. Hoe wordt zo'n ding gestabiliseerd.? Ik zie geen hulprail.

ja vreemd gezicht.
Je verwacht een pitt , maar nu lijkt het net alsof die brug op een vijver vol met kroos drijft.

Ton
Erare humanum est

Een mooie draaischijf Ren?, maar inderdaad wat apart. Ik heb ze eigenlijk nooit ergens zo gezien. Zijn er in werkelijkheid ook zulke geweest? Dus vlak boven de grond zonder een pitt?

Mvg, Poul.
Poul Hofland.
Liefhebber 0n30

Heren.

Deze turntables hebben wel zeker in het echt bestaan.
De naam is Gallows Turntable.
In het midden is een 8 puntig kruis gemaakt met aan de uiteinden een soort lagers die over een platte ronde vloer rollen.
Daar op lag de brug en het geheel werd in het midden verankerd, zodat alles alleen maar in het rond kon draaien.
Daar waar de aansluitrails op hield, werd een soort lager of steun balk in de grond gegraven en als de locomotief de schijf op moest rijden diende deze balk als steunpunt zodat hij niet naar beneden kon zakken.
Nu was het de kunde van de machinist om zijn locomotief precies in balans op de draaitafel te rijden, zodat het draaien voor  de mensen niet te zwaar ging.
Kijk even op internet naar On30 annual, Scratchbuild a Gallows Turntable.
Daar staat een heel duidelijke foto, ik zie geen kans om dat door te linken maar jullie vinden het vast wel.

Groeten van Ren


Weer wat geleerd, interessante schijf. Lijkt me wel een hel om zo'n machine een beetje goed te positioneren.

Groet,
Paul

Hallo Martin.

Angels Camp is inderdaad een hele bekende plaats, ik kon echter niet meer op de naam komen.
Bedankt voor de hulp met de foto.
Juist omdat deze draaischijven niet zo vaak in model gebouwd worden heb ik daar voor gekozen, vind ik wel leuk om te doen.
Hier nog een C16 op de draaitafel, een messing model van Pacific Fast Mail.

Groeten van Ren