weerstand solderen met een potlood??

Gestart door Robin87, januari 24, 2014, 12:44:15

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Hallo,

Ik heb al eens gelezen over weerstand solderen met een potlood / timmermanspotlood.
Kan iemand mij uitleggen hoe je dat doet.?
En hoe dat werkt/ of dat ding maken moet??

Bvd! !
Grtz Robin.


Okay, leuk experiment!
Maar wat is de toepassing boven een 'gewone' soldeerbout, vraag ik me af?

Gerard
Washtown / Beijville  ::  Mijn webshop

Vroeger stond dit bekend als termische lans en is speciaal ontwikkeld voor het snijden van staal. Aage M heeft er een 40 jaar geleden een spectaculaire kraak mee gezet, het heeft hem toen een aantal jaren cel opgeleverd en geld.
Bart
www.flickr.com/photos/bvdoorn

Thanx Bart,

als ik me goed kan herinneren kun je dunne messing delen zo op elkaar laten vloeien(wel eerst vertinnen) door aan beide zijdes van het messing dus een punt te laten rusten (1x plus/1x minus) dan kun je dus heel plaats gericht solderen.
Dit kan ook met een gewone soldeerbout geloof ik, (heb nooit iets gebouwd van messing en wil dat gaan doen)maar in dat artikeltje stond volgens mij dat dat beter ging.

(Als iemand een goede site weet met een hoop info erover mag je deze ook wel even melden 8) ::) :) )
Grtz Robin.

Ik heb het zelf gedaan en het is een mooie methode voor moeilijke soldeerwerktjes,denk hierbij aan het bouwen in messing.

Probleem hierbij is dat als je met een soldeerbout een plekje opstookt om te solderen dat dan teveel van het messing heet wordt en eerder aangebrachte soldeerverbindingen weer los gaan.

Hoe het werkt.

Je vertint de te solderen plaatsen. Neem vervolgens een acculader en sluit ??n pool aan op je werkstuk. De andere pool gaat op de grafietstaaf aan het uiteinde van het timmermanspotlood, hiervoor een deel van het hout verwijderen. Hou je nu de punt van het potlood op de te solderen plaats dan wordt het alleen daar heet en smelt het eerder aangebrachte soldeer waarmee de soldeerverbinding een feit is.

Let wel op potlood wordt best wel warm!

JohnT

Kijk dat bedoelde ik dus, bedankt voor de uitleg.
Ik ga wat spulletjes verzamelen en het eens proberen.


Nogmaals dank John!
Grtz Robin.

Hi Robin,

ik heb zo een apparaat staan. Kan je wel even bekijken bij mij hoe het werkt.
Heb er ook wel bouwtekeningen voor om zo een ding te maken
groeten John LC

www.lostcreek.nl


Is dus een heel stuk goedkoper dan die van Micromark :-)
Zie http://www.micromark.com/250w-120v-complete-resistance-soldering-outfit-with-tweezer-handpiece,7499.html

Gr. Jaap
Now, if you'll excuse me. I'm a busy man.
I have a NG logging railroad to run.

Citaat van: milocomarty op januari 24, 2014, 23:25:54
Weerstand solderen dus  ::) ???


Precies, werkt perfect. Heb dat ding al jaren. ik soldeer er zelfs mijn wissels mee.
Zelf gemaakt en niet met een potlood met een accuoplader maar met een trafo 10 A  10 volt met een regelbare weerstand ervoor
groeten John LC

www.lostcreek.nl

januari 25, 2014, 10:42:38 #11 Last Edit: januari 25, 2014, 10:44:17 by robboxxx
Ik heb niet zoveel toe te voegen aan het voorgaande. Weerstandsolderen is niet nieuw maar met dat potlood vind ik briljant! Een grafiet staaf geleid super, dat ik er zelf niet opgekomen ben.

met een thermische lans heeft dit echter niet te maken, daar is Bart toch ?cht abuis.
Ik heb meerdere keren gebruik gemaakt van een thermische lans dus ik weet waar ik het over heb.

Volgens wikipedia werkt zo'n lans als volgt: Een thermische lans is een holle ijzeren buis, gevuld met staven ijzer, eventueel ook gemengd met staven magnesium of aluminium, waardoorheen zuurstof aangevoerd wordt, die het ijzer en magnesium of aluminium aan het uiteinde verbrandt. De lans wordt hierbij verbruikt. Voor het ontsteken kan een acetyleenvlam worden gebruikt. De vlam is zeer heet zodat men ermee door metalen en vrijwel ieder ander materiaal, zoals beton, heen kan smelten. Thermische lansen kunnen zelfs onder water worden gebruikt en ze kunnen wel 3.500 graden heet worden.

Dat is toch heel wat anders dan solderen.

Oeps, heb ik de zooi toch door elkaar gegooid :-[
Bart
www.flickr.com/photos/bvdoorn

Citaat van: johnlostcreek op januari 24, 2014, 20:34:58
Hi Robin,

ik heb zo een apparaat staan. Kan je wel even bekijken bij mij hoe het werkt.
Heb er ook wel bouwtekeningen voor om zo een ding te maken
Thanx John, zal m morgen even uitvoerig bekijken ;)

Citaat van: easthouselumber op januari 24, 2014, 23:42:05
Is dus een heel stuk goedkoper dan die van Micromark :-)
Zie http://www.micromark.com/250w-120v-complete-resistance-soldering-outfit-with-tweezer-handpiece,7499.html

Gr. Jaap

Wow! wat een geld zeg ;D ja das zeker een stuk goedkopen dan!
Citaat van: robboxxx op januari 25, 2014, 10:42:38
Ik heb niet zoveel toe te voegen aan het voorgaande. Weerstandsolderen is niet nieuw maar met dat potlood vind ik briljant! Een grafiet staaf geleid super, dat ik er zelf niet opgekomen ben.


Heb het ook maar ergens gelezen   8) ;)
Grtz Robin.