afstand tussen de sporen, hart op hart

Gestart door Opa-Bullcat, januari 18, 2014, 14:13:49

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Hallo, ik zit eens te kijken in anyrail, en vroeg me af welke afstand jullie aanhouden tussen de sporen, als ik het met wissels doe  dan kom ik aan 6 sporen op 40 cm.

dan ook voor de bochten wat houden jullie aan, ik wil Big Boy gaan rijden zonder dat in het zicht alles over de rand van het spoor heen hangt

Oja belangrijk, het is H0


Ligt eraan of je nog wat tussen de sporen heb liggen , bv een platform.....
Ik zou zeggen gewoon proberen.
Bij rechte stukken heb je minder ruimte nodig dan bij bochten.

Ton
Erare humanum est

Citaat van: Opa-Bullcat op januari 18, 2014, 14:13:49

dan ook voor de bochten wat houden jullie aan, ik wil Big Boy gaan rijden zonder dat in het zicht alles over de rand van het spoor heen hangt


Big Boy? Als het er een beetje fatsoenlijk uit wil laten zien zul je naar minimaal 60cm radius moeten, dat is een boog van 1 meter en 20 cm. Kleiner is eigenlijk uit den boze. 55 zou gaan maar is voor de BB's eigenlijk af te raden. Je hebt sowieso probleemkinderen gekocht in de vorm van Rivarossi's. Dat zijn gewoon geen beste "runners" en alleen voor die gasten zul je weinig concessie's kunnen doen.

Hart op hart ligt vaak een beetje aan je railsysteem, 't zal bij H0 ergens tussen 5 en 6 cm liggen. Ligt een beetje aan mainline, yard, etc.

Laat de probleem kinderen maar aan mij over, dat kom ik later wel tegen, dan is er altijd nog marktplaats of iBay.

Dan zit ik eens met een stuk te kijken welke bocht, pak ik fleischman dan kom ik met de 6036 rails uit op een straal van 170 cm, daar een een kwart van in de hoeken van de baan lijkt me dan een nette oplossing , ik wil uiteraard flex gaan gebruiken maar buigen die ook netjes in de bochten ? of hoe leggen jullie die uit als je een bocht maakt, op gevoel of anders?

Voor flexen in de bocht teken ik eerst de hartlijn uit (spijker en stukje touw) dan leg ik de ondergrond in 2 delen en lijm die tegen de hartlijn aan. Eerst de binnenbocht en daarna de buitenbocht. Dan de rails fixiren. Ik klop gewoon wat spijkertjes. Als je het helemaal goed wil doen moet je ook een overgangsboog maken tusen het rechte gedeelte en de boog zelf.
Bart
www.flickr.com/photos/bvdoorn

Citaat van: BvDoorn op januari 18, 2014, 16:20:01
Als je het helemaal goed wil doen moet je ook een overgangsboog maken tusen het rechte gedeelte en de boog zelf.

Deze snap ik even niet :(

Verder kun je de rails in de bocht fixeren met een druppeltje secondenlijm op de railschoenen. Maar dit alleen als je zeker bent dat het spul goed ligt en je er een vast stuk van wilt maken. Niet als je het steeds moet opbreken bedoel ik.

JohnT

Citaat van: Opa-Bullcat op januari 18, 2014, 17:11:48
Citaat van: BvDoorn op januari 18, 2014, 16:20:01
Als je het helemaal goed wil doen moet je ook een overgangsboog maken tusen het rechte gedeelte en de boog zelf.

Deze snap ik even niet :(

Je begint met een flauwe boog en laat deze op de juiste radius uitkomen. Dit doe je aan het begin en einde van de boog.

JohnT

Citaat van: Opa-Bullcat op januari 18, 2014, 15:46:56
Laat de probleem kinderen maar aan mij over, dat kom ik later wel tegen, dan is er altijd nog marktplaats of iBay.


Leg mij nou eens uit wat je wilt.... je koopt een serie BB's, daar wil je mee rijden. Je vraagt advies, dat krijg je. Als bv ik je wijs op evt problemen die je kunt gaan verwachten gaan de hakken in het zand en schuif je dat probleem aan de kant onder het motto "ik zie wel, anders verkoop ik ze".

Denk je dat het advies uit m'n duim gezogen is??? Denk je dat dit advies niet op praktijkervaring gegeven is?? Ik wil graag helpen maar bij elke reactie weet je het zelf weer veel beter. Dus de vraag is;

- Wil je advies of niet? Zo niet, kun je beter ergens anders je ding gaan doen. Want alles wat we voor je doen gebeurd ook gewoon in mijn en onze vrije tijd.

My 2 cents!!

ik vroeg advies over de rail afstand volgens mij, niet van welk merk die Big Boy moet zijn, wat je telkens in andere postings al geventileerd hebt!

Nee, je vroeg de boogstraal waarna ik een advies geef dat gebaseerd is op Rivarossi locs met hetzelfde formaat en probleem dan die van jou. En die komen uit mijn eigen verzameling.

En ik was niet de enigste die jou attendeerde op de problemen met de Rivarossi BB's. Voor de rest zoek je het maar lekker uit ;)



John, je ziet toch wel wat hier gebeurd?? De topicstarter vraagt, krijgt een advies gegeven uit ervaring en verwerpt het en wordt ook nog eens boos?

Ik denk dat de verhoudingen hier een beetje krom komen te liggen.... en er mag wel eens wat harder tegen opgetreden worden. Niet tegen hen die uit goedwil willen helpen.

januari 19, 2014, 12:08:05 #13 Last Edit: januari 19, 2014, 12:12:34 by JohnT
Ik zie wat er gebeurt en treed niet tegen jou op maar tegen jullie allebei. Probeer het gezellig te houden op dit forum.

Ronald je hebt je advies gegeven, Hans gaat daar anders mee om als dat jij verwacht, dit betekent niet dat je jou advies uit je duim zuigt zeker niet en jou advies wordt ook zeker gewaardeerd. Echter betekent dit niet dat jou advies ook wordt opgevolgd en kan iemand er een andere mening op na houden.

JohnT