Eigenbouw rollend materiaal

Gestart door usarene, december 28, 2013, 20:29:54

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Hallo.

Op het forum zie ik heel veel mooie eigenbouw gebouwen maar eigenbouw rollend materiaal vind ik een beetje een vergeten deel.
Daarom wil ik ??n van mijn creatie s laten zien.
Het is een 50ft unit train rotary coal car en door mij gebouwd in 1998 in 1:48 en standaard O. 
Het origineel is een houten kit van Quality Craft Models met een heel goede tekening er bij.
Ik besloot om de wagon van styreen na te bouwen aan de hand van de tekening.
Het enige wat behalve het styreen er bij gekocht is zijn de koppelingen al zijn deze eigenlijk verkeerd, het rem huis en rem wiel, truckstellen, kolen, remschoenen, wat messing draad, een stukje ketting en de decals.
Aangezien het een wedstrijdmodel moest worden leek het mij leuk om de wagon van een echt werkend remsysteem te voorzien, zodat de wagon op een helling bleef staan.
Dat was een heel gedoe maar uiteindelijk lukte me dat en stond de wagon op een helling vast nadat ik het handremwiel vast had gezet.
Het spuitwerk is gedaan met rode primer van Motip en de decals zijn eigen ontwerp.
Met olieverf is de boel wat vervuild.
In de praktijk beviel het werkende remsysteem niet, de wagon liep vast in de bochten, dus zijn de remschoenen er weer af gehaald.
De rem cylinder en stangen bewegen nog steeds als je het rem wiel bediend.

Ren?.

Klinkt en ziet er uit als een puik stukje werk Ren?!
Heb je ook wat opnames van de kopse kanten en van de remwielen en -cylinders?

Gerard
Washtown / Beijville  ::  Mijn webshop

Hoi Gerard.

Helaas is dit de enige opname van dit model maar ik zal zien of er iemand een paar mooie foto,s kan en wil maken.
Zodra die er zijn zal ik ze direct plaatsen maar dat kan wel even duren.

Ren

Kijk maar eens wat Ton gebouwd heeft!!!
Hans, liefhebber On30 + H0


Hoi John.

Tijdens een van mijn bezoeken aan een N.M.R.A. conventie in Engeland, het jaar weet ik niet precies meer, eind 80 ? maar wel dat toen ook de naam Rusty Pile Railroad verzonnen werd, was daar een man met iets nieuws, een computer met een grote kast met een heel klein beeldscherm.
Bij hem kon je decals laten ontwerpen of als je zelf iets had , kon hij ze afdrukken op een soort decal papier.
Nou, ik had ooit een vrachtwagen gezien met een schildering van een adelaar op de auto, die in zijn klauwen de naam van het bedrijf beet had.
Dat wilde ik ook voor mijn maatschappij en samen met die man zijn we net zo lang aan het veranderen geweest totdat de huidige afbeelding er stond.
Hij had een soort tekenprogramma waarmee je alles kon veranderen, de adelaar begon als raaf op een tak en gaande weg maakte hij precies wat ik wilde.
Ik weet nog dat hij vertelde ,, Ren?,vanaf nu is alles mogelijk,, en hij had toen al gelijk.
Aangezien we met 5 man waren en we allemaal wel onze eigen decals wilden, konden we met passen en meten 100 vellen kopen met al onze eigen decals er op.
De prijs werd natuurlijk gelijk een stuk gunstiger en ik gebruik deze decals nog steeds, moet wel goede kwaliteit materiaal geweest zijn.
Als ik de decals gebruik, snij ik de rommel er omheen zo veel mogelijk weg en met Microscale sol en set plaats ik de decals.
Na het drogen afdekken met een dun laagje matte vernis, wel of niet vervuilen en dat is het.
Ik maak de decals dus niet zelf al is het ontwerp wel geheel in overleg met mij gemaakt.
Op de eigenbouw passagierswagon is de naam en het logo wel te zien.

Ren?.



Hallo,

Hier een foto van een ander project van mij, een Garratt lokomotief van de Angolan Railways.
Dat is inderdaad meter spoor maar een kniesoor die daar op let, het staat prima als std O lok. op normaal spoor.
Het begon allemaal met een kleine foto, zo schuin van vooraf genomen, in een boek over Garratt lokomotieven in de wereld.
Gebouwd in 1952 door Krupp, met een aparte lijn van de olie en water bunkers.
De twee door mij gebruikte onderstellen zijn van Rivarossie, 0-4-0 , alleen heel erg aangepast met 2 motoren uit auto radio s met een cassette deck.
Het model is gebouwd met als belangrijkste materiaal styreen maar ook P.V.C. pijp en verder alles wat bruikbaar was.
Deze foto is gemaakt tijdens de eerste proefrit van de lok, nog anoloog met een maximaal verbruik van 0,8 amp. en als dat goed gaat kun je verder bouwen!
Meer foto,s volgen nog.

Ren

er wordt nog wel meer materiaal gebouwd O0
voor mijn shay een flat car  8)
en nog wat drop bottem gondolas in aanbouw
en nog wat nederlands materiaal in messing, maar hier zal ik niet te veel foto's van plaatsen C:-)
Cor
het zijn de dwarsliggers die de trein doen recht rijden

Hoi Cor.

Lekker bezig met je modellen.
Dat messing model is i d d erg mooi aan het worden en zeker weer eens wat anders om te doen.
Die gondola s, zijn dat gietstukken?, ziet er wel zo uit, heel anders dan de houtbouw flat.

Ren

Hier nog wat plaatjes van de Garratt lok.

De zwarte stukjes zijn delen van de kit, rest meestal van styreen.
Spuiten met rode primer van Motip, alles af monteren vuil maken en rijden maar.
De achtergronden zijn wat valse fronten van mijn std O baan.

Ren

Ziet er mooi uit
M.v.g. Van  Ger uit Landgraaf

januari 06, 2014, 13:10:10 #12 Last Edit: januari 06, 2014, 13:36:56 by moonlicht
de flat car is trouwens LGB afmeting
die plastic bakjes zijn kits van Grand line, de drop bottem gondola's.
ik heb hier ooit een stuk of 8 kitjes van gekocht, nu nog af bouwen.
Cor
het zijn de dwarsliggers die de trein doen recht rijden

Hallo.

Hier een paar foto s van een ander project, een 6 cylinder 8 assig aangedreven Garratt Paul Shay in HO.
Geen prototype van, geen tekeningen, alleen een dikke duim om de boel uit te zuigen.
Gebouwd half jaren 80 met de middelen die er toen waren.
Inmiddels voorzien van een andere motor en een simpele rijdecoder.

Ren