American Civil War Layout

Gestart door usronald, juni 13, 2012, 12:47:52

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

juni 13, 2012, 12:47:52 Last Edit: augustus 13, 2012, 15:01:45 by usronald
Luitjes,

Ik start hier ook een draadje over de bouw van mijn nieuwe baan. Daar was al wel een heel verhaal aan vooraf gegaan, voor de liefhebber staat dat op Beneluxspoor.net: http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,31899.0.html  Daar loopt het al vanaf November 2010 (1,5 jaar dus) met ruim 47000 hits tot nu toe. En ik heb nog niks concreets gebouwd.......... ;D ;D ;)

Na een winter / voorjaarsdip in zake modelbouw, maar ook veel geregel en gedoe in de gezinssituatie pak ik de draad weer op met de civil war baan. Dat moet ook wel want er ligt nog steeds een uitnodiging voor de tentoonstelling in het NSM volgend jaar (de zomer TT) maar ook OntraXS komt er aan. Dat zou een mooie gelegenheid zijn deze baan als primeur voor mij en de organisatie neer te kunnen en mogen zetten ;)

Veel heb ik er wel over nagedacht. De bak die ik gemaakt heb, het thema, ofwel van alles. Wat wil ik precies uitbeelden? Een situatie precies nagebouwd of een vrije doch accurate impressie? Ik denk dat ik voor het laatste ga. In alles wat ik ge- en bedacht heb trekt het thema water. Dat is eigenlijk logisch omdat men van dat fenomeen rijkelijk gebruik heeft gemaakt en daarmee samen met de spoorwegen een dankbaar onderwerp zou maken.

Dus; bakjes. Ooit had ik (zoals vrienden van mij wel weten) een idee om een WWII baan te maken onder de naam Navy Yard. Daar had ik al 3 kale bakken voor geproduceerd en die lagen netjes in het dak van de garage te wachten op betere tijden. Nadenkend over het ACW thema bedacht ik ineens dat deze 3 bakjes prima als uitgangspunt zouden kunnen dienen voor een modelbaan naar dat thema. Dus heb ik die vanmorgen maar eens tevoorschijn getoverd om te kijken wat mogelijk is.
De bakjes zelf zijn 115 bij 61. Die maat is zo gekomen omdat ik van een toenmalig mede-clublid een aantal modulebakken overnam die die breedte maat hadden. Aan elkaar gelegd ziet dat er zo uit:



Ik had hier specifiek een kleiner stuk water gepland waar dan in het Navy Yard concept wat PT boten konden liggen. Als ik dat nu eens door zou trekken zou ik een mooie haven krijgen voor wat grotere zeilschepen:



Het eindstuk eigenlijk hetzelfde verhaal. Dat was gemaakt voor een groot Walthers gebouw. Ook hier zou ik dat aan kunnen passen zodat ik meer water oppervlak zou kunnen krijgen. Nu:



En wat zou kunnen:



Ik ga dit even in laten werken maar zie wel degelijk  opties om deze 3 bakjes te gaan gebruiken. De middelste zou dan wat woonhuizen kunnen laten zien. Op de vlakke 3e bak zou ik dan wat lagere bebouwing en begroening kunnen plannen met wat artiller "redoubts" (kijk hier maar eens).
Bak 1 wordt dan hoofdzakelijk haven waar de diverse goederen en miltaire zaken aan land komen.

De bakken wil ik per 3 op een groot onderstel gaan zetten dat op 2 stel poten gedragen wordt. Moet ik gaan bekijken hoe en wat. Er komt dan een fiddel aan de vlakke bak zodat er wat heen en weer gereden kan worden.
Baanplan moet dan ook uitgewerkt gaan worden, ook dat zal de komende dagen gaan gebeuren. Volgende week heb ik wat vrije dagen waar het mogelijk moet zijn e.e.a. op de rail ( ;D) te gaan zetten.

Later meer!

Grtz, Ronald.

Hey Ronald,

Ben benieuwd kerel, naar wat voor moois je ons gaat laten zien hier!

Gerard
Washtown / Beijville  ::  Mijn webshop



Dan ken je vast ook wel de baan van Bernard Kempinski: http://usmrr.blogspot.nl/

Benieuwd naar jouw interpretatie van dit onderwerp, leuk, eens wat anders  :)
Lars-NYC-Erik

Fan of lightning stripes and noodles

Ronald,

noteer even : november  2013,  Spoor Groep Zuid in Sittard. (de exacte datum hoor je nog)

Uiteraard ben ik natuurlijk zeer benieuwd naar wat vanuit de Achterhoek tot ons komt.
Doe je best.

Fredy Coenen
The Espee      -     The Friendly Southern  Pacific


Tof thema!
Lijkt me zeer interessant om de bouw te volgen.
Ik kan het niet laten om deze link naar een klassieker te plaatsen van Buster Keaton.
The General
(overigens niet de originele soundtrack)

Dank mannen. Aangezien het forum weer lekker loopt heb ik besloten ook hier de voortgang te laten zien!

@JohnT; valt mee. Ben al aardig aan het verzamelen, het zal een mix worden van 1:72 en 1:87 van diverse fabrikaten.

@Lars-Erik: Ja, ken ik en is een grote inspiratiebron. Heb ook al even contact met hem gehad.

@Fredy; prima! En uit de achterhoek komt alleen maar goeds......... ;)

@Coen; hij blijft leuk, nietwaar? :)

Citaat van: usronald op juni 13, 2012, 22:51:13

@Fredy; prima! En uit de achterhoek komt alleen maar goeds......... ;)


Kleine correctie, vriend. Er kwamen drie wijzen uit het Oosten, maar daar is het bij gebleven!  ;D ;D 8)

Gerard
Washtown / Beijville  ::  Mijn webshop

juni 14, 2012, 09:22:48 #10 Last Edit: juni 14, 2012, 09:25:09 by usronald
Shit...... je wist het ;) Oh ja Gerard, ik heb net een officiele waarschuwing gehad op BNLS. Ze hebben daar nu een "eeuwig durend ooftopic draadje" waar gistermorgen uit verveling door anderen en mij wat oubollig gereageerd werd. Ik had geschreven: "Aaah... even lekker gepoept" nav iemand anders die had geschreven dat hij geplast had. Dat leverde eerst veegacties op en vanmorgen dit:

Hallo Ronald,

Vanmorgen vroeg heb je ondanks eerdere waarschuwingen in het topic, berichten refererend aan ontlasting, geplaatst in ?Het eeuwig durende off-topic draadje?.

Hiervoor krijg je een offici?le waarschuwing. Deze blijft drie maanden gelden. Drie waarschuwingen leiden tot een tijdelijke ban.

Met vriendelijke groet,

BNLS moderatoren.


Verschrikkelijk toch?

Eerder gewoon zielig, die mensen snappen als obersturmbahnfuhrers helemaal niets van zelfregulering op fora...

Niet echt nee... jammer maar helaas. Wat ze ermee bereiken is dat we ons fysiek gezien gewoon minder of niet meer in gaan zetten voor dat forum op beurzen en tentoonstellingen.

Leuk thema, wat gaat de totale lengte van de baan worden?

Hi Ronald,
Buiten alle comentaar op de "toilet" gewoontes  :P is het een mooie topic om te kiezen. Waarschijnlijke een open deur maar B.T.S. heeft zowel in O als in hO rollend materiaal uit die periode. Ik ben benieuwd! 
Bart
www.flickr.com/photos/bvdoorn