American Civil War Layout

Gestart door usronald, juni 13, 2012, 12:47:52

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Ton, de Shay was alleen voor het proberen omdat die het dichtstbij stond..... ;)

We gaan een wissel bouwen! Dat kost over de dag genomen een goeie middag. Ik begin met de doorgaande lengte en het eerste deel van het puntstuk. Die slijp ik spits zodat de andere kant er straks mooi op aansluit. Ook bepaal ik waar de punt komt te liggen:



Dan neem ik de 2e helft van het puntstuk, plaats die, spijker het vast en soldeer dan het puntstuk netjes tot 1 geheel. Daarna leg ik de afbuigende buitenste staaf:



Dan volgen de binnenste staven, hier is aandacht vereist om het puntstuk de juiste ruimte voor de flenzen te geven. Tevens moet het geheel pas gemaakt worden bij de "tongen":



En van de andere kant:



Nu missen alleen de zgn "guardrails" nog. Die zijn eenvoudig te maken en in te passen maar wat lastiger te spijkeren. Ik zet ze eerst vast met superlijm en probeer daar waar mogelijk na te spijkeren. Als die op hun plek liggen ziet het wissel er zo uit en is op de bediening na klaar!:



Nog even uitgebreid getest met een 0N30 draaistel en alles functioneert prima. Nu alleen nog een gat boren en de stelstaven (=tongen) vast zetten op de stelbalk.

Later!

pfff ik moet er niet aan denken wat een werk ,maar wel mooi  ;)
M.v.g. Van  Ger uit Landgraaf

Valt best mee, Ger. Maar ik vind het de moeite waard vanwege het uitzien en omdat ze lastig te krijgen zijn. Ook niet onbelangrijk; ze kosten bijna niks...... :) ;)

Ja het lijkt me wel een uitdaging om dat te doen  ::)
M.v.g. Van  Ger uit Landgraaf

Citaat van: usronald op november 26, 2012, 18:18:12
Valt best mee, Ger. Maar ik vind het de moeite waard vanwege het uitzien en omdat ze lastig te krijgen zijn. Ook niet onbelangrijk; ze kosten bijna niks...... :) ;)

Mooi werk en duidelijke handleiding Ronald!  :)

Gerard
Washtown / Beijville  ::  Mijn webshop

Geen woorden voor Ronald.
Kan hier alleen maar van dromen om zoiets te maken.
Gr. Klaas

Door omstandigheden kan ik helaas eerst geen amerikaan kopen

Nou zoals jij het voor doet Ronald , komt het niet zo moeilijk over, dank je .
3 van de 2 studenten kunnen niet rekenen.

Ik spoor in N

Graag gedaan ;)

En de bewegingstest. Recht:



Afbuigend:



En afbuigend met een draaistel:



Proef geslaagd! :)

Heel andere wissels dan de kant en klare, vraag me af of dit ook zou werken bij kleinere schalen, gezien die hoek tussen de tong en de rails die afbuigen.
3 van de 2 studenten kunnen niet rekenen.

Ik spoor in N

Zeker zou dat kunnen. Kijk maar eens bij Proto bouwers in 1:87 maar ook in 1:160. "Amazing" wat die allemaal kunnen :) ;)

Mooie uitleg Ronald maar je doet dus alles vanuit de eerste rechte rail? Ik zie geen tekening namelijk.

Jan vergeet niet dat dit speciaal smalspoorwissels zijn bij normaalspoor (wat is normaal spoor  :P) komen deze wissels niet voor.

Deze wissels werden gebruikt omdat ze makkelijk te maken en te verhuizen zijn. In de houtkapindustrie werd het spoor regelmatig opgebroken en op een andere locatie weer gelegd.

JohnT

John, de tekening zit op de baan onder de bielzen geplakt, maar door de beits kun je die niet zo goed meer zien. Ikzelf gelukkig wel al moet ik daar wel moeite voor doen.

Wat betreft de wissels; die kwamen in die tijd ook voor bij normaalspoor. Later werden ze bij het normaalspoor gebruikt in mijn- en bosbouw waar de normaalspoor maatschappijen al normale wissels met tongen gebruikten.

wouw
erg mooi  super goed uit gelegt ook

gr rien

Dank je Rien.

Nog een kleine update vanavond; ik heb een begin gemaakt met het platform voor de voorraden en de gewonden:





En op de plek waar hij moet komen te staan. Pasproef met een flatcar:



En als overzicht met de tenten er naast:



Ook moet deze overkapt worden, daarvoor 5 setjes gemaakt en aan elkaar gekoppel:



Kijk, zo wordt dat:



Wanda kreeg de schoorsteen voor het hotel niet voor elkaar met hardschuim. Toen ik opperde om 't ding uit gips te gieten en later in te krassen heeft ze dan ook prompt een mal gemaakt van karton en een exemplaar gegoten met modelgips van Knauf uit de bouwmarkt. Handig als je een pak hebt staan ;):



En na een half uurtje uit de mal getrokken om verder te drogen:



Ook heeft ze een begin met de dakshingles gemaakt:



U ziet, wij blijven bezig. Later! :)