gebouwtje maken

Gestart door johnlostcreek, november 03, 2013, 02:45:39

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Hier een topic hoe ik mijn gebouwen maak.

Tegenwoordig is het in om laserkits te kopen. Makkelijk in elkaar te zetten en snel.
Het probleem kan zijn dat jou kit ook op de baan van een ander te zien is.
Hetzelfde kom je tegen met andere wat meer moeilijke kits. Deze moet je ook helemaal zelf opbouwen latje voor latje maar
deze kits zijn toch weer terug te zien op andere banen.

Ik leg de lat altijd wat hoger.

Ik ben iemand die graag iets heeft wat een ander niet heeft. Dus dan kom je snel terecht op scratshbuilding van een compleet gebouw.
Geeft wel wat meer werk maar dan heb je iets wat een ander niet heeft.

Zo wil ik op mijn aankomende baantje een gas station hebben.
Ik heb op internet een foto gevonden van de gas station die ik wil maken.



Ik heb de maat van de deur overgenomen van een grandt-line deur en het bleek dat ik het gebouw op de foto 1.5 x moest vergroten om
een tekening te kunnen maken in 1 :48



Dan is het eerst belangrijk om een proefmodel te maken van het gebouw.
Ik maak altijd 3 copy-s van de tekening . Eentje om later de balken laag in te kunnen tekenen
en de andere voor in mijn archief,

Ik kleur de tekening altijd in dat maakt het gebouw in karton toch altijd weer wat leuker.
De tekening plak ik op dun karton met een pritstift (met houtlijm trekt de hele boel krom)

Hier de wanden om in elkaar geplakt te worden








groeten John LC

www.lostcreek.nl

Slaap jij wel?
Leuk project.
Ik blijf het met belangstelling volgen.
Succes, John!
Hans, liefhebber On30 + H0



John
kits versus zelf bouw , ik denk dat om te beginnen een kit leuk is, laat je kennis maken met het zelf bouwen.
het andere voordeel van een kit vind ik dat je een specifiek gebouw kan maken zonder te veel research te hoeven doen
ik heb bijvoorbeeld de kolen toren van raggs, is een behoorlijk ding als je die scatch moet maken, daarvoor gebruik ik graag een kit ;D
ander voordeel  (vind ik) is dat je alle onderdelen en materialen in een keer thuis hebt.

het zelf ontwerpen van een gebouw is daarentegen ook erg leuk, ik vind het lastig om leuke voorbeelden te vinden.
de shoe shop is een eigen verzinsel wat voort komt uit een probeersel (en een beetje naar downtown deco gekeken).
de bedoeling is zeker een leuk voorbeeld te vinden en proberen na te maken.

ik zal deze bouw zeker blijven volgen, ben benieuwt naar het eindresultaat

Cor
het zijn de dwarsliggers die de trein doen recht rijden

Mooi John, scratchbuilden is idd mooi om een unique gebouw te maken. Ik heb er ook een paar op mn baan, enig nadeel in vergelijking met kits is de tijd die je er mee kwijt bent, als je echt veel gebouwen op je layout wilt zoals ik is het niet te doen alles te scratchbuilden.
3 van de 2 studenten kunnen niet rekenen.

Ik spoor in N

Het ligt er natuurlijk aan Jan, hoeveel tijd je eraan wil besteden?
Hans, liefhebber On30 + H0

november 03, 2013, 13:52:12 #7 Last Edit: november 03, 2013, 14:12:54 by johnlostcreek
Citaat van: moonlicht op november 03, 2013, 10:56:52
John
kits versus zelf bouw , ik denk dat om te beginnen een kit leuk is, laat je kennis maken met het zelf bouwen.
het andere voordeel van een kit vind ik dat je een specifiek gebouw kan maken zonder te veel research te hoeven doen
ik heb bijvoorbeeld de kolen toren van raggs, is een behoorlijk ding als je die scatch moet maken, daarvoor gebruik ik graag een kit ;D
ander voordeel  (vind ik) is dat je alle onderdelen en materialen in een keer thuis hebt.

het zelf ontwerpen van een gebouw is daarentegen ook erg leuk, ik vind het lastig om leuke voorbeelden te vinden.
de shoe shop is een eigen verzinsel wat voort komt uit een probeersel (en een beetje naar downtown deco gekeken).
de bedoeling is zeker een leuk voorbeeld te vinden en proberen na te maken.

ik zal deze bouw zeker blijven volgen, ben benieuwt naar het eindresultaat

Cor


Inderdaad Cor een kit kan een mooie aanloop zijn tot het zelf bouwen van een eigen gebouw
Als je iets na bouwt is het inderdaad handig om bestaande kits te kopen. Dat scheelt een hoop werk.
Wat jij doet met je shoe shob is ook heel leuk.
Een eigen ontwerp is altijd leuk om te maken als het maar in verhouding is met de werkelijkheid

Gr John LC
groeten John LC

www.lostcreek.nl

Trouwens: Als ik het stuk tussen het dak en de grote deuren vergelijk met dat op je tekening: Is de front van je gasstation niet iets te hoog?

Groet,
Paul


Hi Paul,

Je hebt helemaal gelijk.
Bij het nagemeten bleek dit stuk veel te hoog te zijn. Bedankt voor de tip.
Zo zie je maar weer hoe goed het forum werkt. ;)

Hier de lager gemaakte  voorkant.







groeten John LC

www.lostcreek.nl

Citaat van: American op november 03, 2013, 13:13:20
Het ligt er natuurlijk aan Jan, hoeveel tijd je eraan wil besteden?

Ik denk dat je beter kunt zeggen: welk resultaat wil ik bereiken. ::)

John LC
groeten John LC

www.lostcreek.nl

ook voor een kit kan je de nodige tijd nodig hebben. ::)
de kit van imagin laser gemaakt (switching tower)en daar gaat ook de nodige tijd in zitten
ook de nodige kits van Ragg's nog liggen voor mijn vaste baan, die bouw je ook niet 1,2,3 even.

ik denk dat kit of zelfbouw neem je tijd om het te bouwen, het resultaat zal er naar zijn ;)
Cor
het zijn de dwarsliggers die de trein doen recht rijden

Heb al heel veel kits gebouwd en ook wat scratchbuilds , alleen al in de research gaat meer tijd zitten dan in de bouw van een kit, als je gelijkwaardige gebouwen vergelijkt.

Ik wil al een paar jaar dit gebouw

scratchen, alleen al het vezamelen van foto's en maten heeft al zoveel tijd in gezeten, als het een kit was geweest was het al lang klaar geweest.
Als uiteindelijk het gebouw op mijn layout staat is natuurlijk de voldoening des te groter als het schratchbuilt is.
3 van de 2 studenten kunnen niet rekenen.

Ik spoor in N

Ik heb nog een foto gevonden van het gebouw.
Deze foto is uit een later stadium. er is een nieuw schuurtje voor gezet.
Het lijkt alsof de zijkant van golfplaat is.



groeten John LC

www.lostcreek.nl

Aan de auto, de wegbelijning en de pomp te zien is deze foto ouder. Is het schuurtje misschien juist afgebroken?

Gerard
Washtown / Beijville  ::  Mijn webshop