Lostcreek RR in On30

Gestart door johnlostcreek, augustus 05, 2013, 01:16:47

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Het is toch 'n kwestie van goed kijken en veel, heel veel vijlen.
Maar dit ziet er toch al best goed uit Ton.
Het is ook, je moet er mee aan de gang gaan, durven!
Hans, liefhebber On30 + H0

Citaat van: American op maart 20, 2014, 09:58:06
Het is toch 'n kwestie van goed kijken en veel, heel veel vijlen.
Maar dit ziet er toch al best goed uit Ton.
Het is ook, je moet er mee aan de gang gaan, durven!

TJAKKAAAAAAA!!!!
Erare humanum est

Hans,

Ik bouw eerst het punstuk met de wisseltongen in elkaar.
Dan maak ik het pas op de baan En spijker ik het geheel erop.
Ik ga de wisseltongen er nog afknippen zodat ik die kan laten scharnieren.


Ton,

Goed bezig. Ziet er goed uit.

John T

Inderdaad een stukje messing onder de rail is wel een aanrader om zo ??n geheel te krijgen.


groeten John LC

www.lostcreek.nl

John, ga je echte scharnieren maken of ga je de tongen zo afvijlen dat ze uit zich zelf veren?

Ton
Erare humanum est

Leerzaam om te zien hoe je dat doet John, ziet er ook netje uit. Ik hoop nog wat foto's van je te zien in de verdere stappen van de opbouw.

Mvg, Poul.
Poul Hofland.
Liefhebber 0n30

Citaat van: dutchbuilder op maart 20, 2014, 10:40:46
John, ga je echte scharnieren maken of ga je de tongen zo afvijlen dat ze uit zich zelf veren?

Ton

Hi Ton.

Ik ga de wisseltongen los maken van het puntstuk.
Deze worden dan voorzien van een messing staaf onder de rail gesoldeert die door de biels heen gaat
Zo kunnen de wisseltongen vrij bewegen.

Dit is nodig om de korte wissels die ik maak goed te laten werken.
Met een wissel die jij maakt kan je de wisseltongen vast aan het puntstuk laten zitten. Met een lange wissel heeft dat voldoende bewegings vrijheid.

Van het weekend weer verder met de wissel.
Dan zal de constructie wat duidelijker worden.
groeten John LC

www.lostcreek.nl

Erger nog , die ik aan het bouwen ben is een stub-wissel, tongen zitten vast en de rails beweegd!

Ton
Erare humanum est

Citaat van: dutchbuilder op maart 21, 2014, 09:23:17
Erger nog , die ik aan het bouwen ben is een stub-wissel, tongen zitten vast en de rails beweegd!

Ton


Dat is makkelijker dan een wissel met wisseltongen.
Zal even zoeken . Volgens mij heb ik hier nog een handleiding van om die te maken
groeten John LC

www.lostcreek.nl

Ik ben al een aardig eind, kijk maar op mijn R&W topic in layout.

Ton
Erare humanum est

Hoi John en Ton.

Ik wil me er niet te veel mee bemoeien maar het is altijd verstandig om de wisseltongen vlak bij het hartstuk te gappen.
Het voordeel hiervan is nl dat je nooit sluiting via de wielen bij de tongen kunt maken.
Omdat je dan een voedingsdraad aan de tongen moet solderen om deze te voeden staat op de tong rail altijd dezelfde spanning als op de doorgaande rail en is sluiting dus niet mogelijk.
ook ben je dan niet afhankelijk van het contact tussen de twee rails
Bij het maken van stub wissels moet je erg houden bij het afbuigende spoor.
Eerst het rechte spoor met de bewegende staven, dan het afbuigende spoor aansluiten op het omgezette deel.
Zaag in de rails een sleufje waar een haaks omgezet plaatje messing in past, dit begrenst de slag van het wissel en zorgt er voor dat de boel niet op en neer gaat bewegen.
Door een rail las onder de bewegende rails te plaatsen heb je een mooi punt om de bediening stang vast te solderen maar blijft de boel toch lekker flexibel en makkelijk af te stellen.
Ton, nog een extra uitdaging is een drieweg stub zoals te zien is op de foto van Rusty Pile Railroad in Sn3.
Ik beweer niet dat dit de enige manier is maar het bevalt mij het beste zo.

Groeten van Ren

Hoi Ton.

Nog even gezocht naar een foto van een stub om duidelijk te maken wat ik met die haakse plaatjes bedoel.
Een klein stukje links van het yard office bordje kun je de plaatjes zien zitten.
De rails kan niet te ver naar links of recht, kwestie van afstellen en ook niet omhoog of omlaag, afgeslepen zaag blad gebruiken om een zo dun mogelijke zaagsnede te krijgen.
Succes met de bouw en als je wat wil vragen hoor of lees ik het wel.
Heb er pas zo.n 25 gemaakt in alle maten, van HO tot O.

Groeten van Ren

Dankje rene , je kan het volgen in mijn Rozeburg & Waterway topic

Ton
Erare humanum est

Weer even verder met de bouw van de wissel Puntstuk ingekort en op de baan gepast





Nu de buitenrail aangebracht.





Deze is voorzien van een draad aan de onderkant en rechts is een stuk rail aan de binnenkant van de rail weg gevijld zodat daar de wisseltong tegenaan kan vallen.






En hier de wisseltong. Deze word scharnierend aangebracht voor een licht verloop.
Ik heb een buisje in de biels gemaakt waar de pen in gaat scharnieren





En hier de wisseltong op zijn plek.





Andere wisseltong ook aangebracht.






En de andere buitenste rail pas gemaakt,






Oeps de strijkrails vergeten.  :-[  Even wat spijkertjes losmaken en
de strijkrails bevestigd





En de complete wissel vastgespijkerd




Stelbiels aangebracht met 2 schroefjes voor een goed bewegend geheel.








Onderkant van de wissel. Schroefdraad M1.6 aan de pennen van de wisseltong gemaakt. Daar een moertje op. Dan een plaatje voor de stroomtoevoer en dan weer een moertje. Zo zijn de wisseltongen te alle tijden van stroom voorzien.





De wissel is heel klein geworden maar mijn Porter past er net op.



Op naar de volgende wissel (s)
groeten John LC

www.lostcreek.nl

John , dat vastzetten van het soldeerwerk met een nietpistool vind ik een hele mooie simpele oplossing.
KISS!!
Hoe haal je de komplete wissel van je werkplaat af als hij klaar is?
Hoe zitten de bielzen nu vast op die plaat, of is dit de uiteindelijke positie?

Ton
Erare humanum est

hi Ton.

Ik heb de plekken waar de wissels komen zo gemaakt dat ze uitneembaar zijn.
Is dus een plankje geworden op steunen die ik op mijn werkbank kan zetten en daar de wissels op bouw
Als de wissels klaar en werkend zijn, plaats ik ze terug op de baan zodat ik de railaansluitingen van de rails naar de wissels kan maken.





groeten John LC

www.lostcreek.nl