Bachmann Spectrum Modern 4-4-0 met opstartproblemen

Gestart door CSX 6400, juni 21, 2013, 17:38:12

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Hallo Medeforummers

Zoals jullie misschien weten heb ik nu een tijdje een Bachmann Spectrum Modern 4-4-0. Hij is heel erg mooi en past erg goed op mijn baantje.  Echter heeft hij een probleem. Kijk en vooral luister maar eens naar dit filmpje.

LDC&NW No.3 (4-4-0)

Zoals je hoort, hoor je al een knerpend geluid voordat de wielen in beweging komen. Als je gas geeft hoor je dus wel wat maar de lokomotief komt nog niet in beweging. Als je meer gas geeft veranderd het geluid maar gebeurd er nog steeds niets. Als je de lok dan voorzichtig met de hand voortbeweegt draaien de wielen wel al is het schokkerig. Geef je nog meer gas: Op een gegeven moment komt de lok ineens in beweging. De snelheid die hij dan heeft kun je nou niet bepaald kruipen noemen. Nu lees ik op het internet dat deze lok sowieso niet bekent staat om zijn goede kruipeigenschappen maar ik vind toch wel meerdere filmpjes waarin de lok te zien is met een lagere snelheid dan mijn exemplaar kan.

De lok wordt aangedreven via een v-belt. Dit was dus mijn eerste verdachte.  Na wat onderzoek op het internet kwam ik erachter dat deze (bij Bachmann Spectrum) zo goed als nooit voor problemen zorgt. Bovendien blijkt na openmaken van de lok dat deze riem gewoon goed om de poelies zit.

De volgende verdachten waren de tandwielen (en in dit geval dus poelies). Bachmann tandwielen hebben nogaleens de neiging om te splijten. Na het openmaken van de lok blijken er echter geen (opvallend) gespleten tand-/worm-/poeliewielen tussen te zitten. Ik heb aan alle tandwielen wat gewrikt om te kijken of ze meegaven. Nee hoor, die zitten allemaal muurvast.

Misschien loopt hij gewoon ergens aan. Nee, ook dit lijkt niet het geval te zijn, de wielen draaien na verwijderen van de motor gewoon vrij.

Heel vreemd allemaal, bij mij blijft als enige verdachte de decoder over. Dat zou opzich niet zo'n ramp zijn. Ik wil de Bachmann decoder toch al vervangen door een Tsunami-sounddecoder (krijg er als het goed is een voor mijn verjaardag  :D ) Overigens vertoont de lok in DC bedrijf precies dezelfde mankementen alleen blijft het knerpende geluid dan weg. Hij weigert dan nog steeds de dienst in de eerste rijstappen. Ik heb de decoder nu al meerdere malen gereset en de startspanning cv-s aangepast. Het wil allemaal niet baten.

Weet iemand misschien nog iets waar het aan kan liggen? of nog beter, hoe het is op te lossen?

Groet,
Paul

Paul, zie BNLS. Verder in analoog eens goed in laten lopen, het blijft een Bachmann. Deze H0 modern 4-4-0 zijn wat weerbarstig in het langzaam lopen. Goeie klont kwaliteitsvet er in, en en diverse snelheden en rijrichtingen zijn rondjes laten draaien op een testovaal. Weet zeker dat na een uur of 2 dat gedaan te hebben je locje veel beter rijdt. Daarna een fatsoenlijke decoder er in met een goeie motorregeling.

Daar moet je het mee doen ;)

Heel erg bedankt voor je reactie,

Zodra ik hem weer in elkaar heb gekregen zal ik hem aan zijn "queeste"  laten beginnen. Ik ga zeer waarschijnlijk voor de Tsunami decoder. Deze zijn (iig voor mijn begrip)zeer duur, maar ik wil deze lok zo betrouwbaar mogelijk hebben. Bovendien is het geluid van die dingen, tsja hoe zal ik het zeggen ... heerlijk! Dat vind ik het bedrag wel waard, bovendien heb ik mijn Europese spul nu voor een groot deel verkocht. Dat lag toch te verstoffen hier in de kast. Dan is een luidruchtige lokomotief toch veel leuker?!


Citaat van: JohnT op juni 21, 2013, 19:34:05
Aan het geluid te horen is het een mechanisch probleem en los je dit niet op met een decoder.

JohnT
Dan zou het knerpende geluid ook bij DC modus aanwezig moeten zijn toch? Klinkt alsof je een DC loc op een DCC baan hebt staan... Dus verdachte zou dan de decoder zijn... Heb je geen andere decoder, die je er ff in kan zetten?
Jeroen

John, het geluid ontstaat terwijl de loc nog stilstaat..... hoe kan het dan mechanisch zijn?

Die "snerp" ontstaat door een frequentie uit de decoder waar de motor niet tegen kan. Weet niet wat er precies in ligt maar de kwaliteit van Bachmann motoren is zeker niet de allerbeste.

juni 21, 2013, 20:31:57 #6 Last Edit: juni 21, 2013, 20:45:20 by dutchbuilder
Ik hoor 50Hz!

Wat voor regelaar gebruik jij Paul?
Een echte ouderwetse trafo met een regelknop.
Een pulsbreedte sturing of een afgevlakte voeding, zoeentje die voor een bakkie of radio nodig heb?

Zo te horen heb ik zo'n vermoeden.......

Ton
Erare humanum est

Citaat van: Nuffield10/60 op juni 21, 2013, 19:56:07
Citaat van: JohnT op juni 21, 2013, 19:34:05
Aan het geluid te horen is het een mechanisch probleem en los je dit niet op met een decoder.

JohnT
Dan zou het knerpende geluid ook bij DC modus aanwezig moeten zijn toch? Klinkt alsof je een DC loc op een DCC baan hebt staan... Dus verdachte zou dan de decoder zijn... Heb je geen andere decoder, die je er ff in kan zetten?

Als ik DC rij dat is het geluid niet aanwezig. Ik weet 100% zeker dat mijn baan DCC is en ik weet 100% zeker dat de lok is uitgerust met een decoder hiervoor. Het filmpje is gemaakt op DCC. Helaas heb ik geen decoder die in deze lok past om uit te wisselen.

Citaat van: usronald op juni 21, 2013, 20:18:46
John, het geluid ontstaat terwijl de loc nog stilstaat..... hoe kan het dan mechanisch zijn?

Die "snerp" ontstaat door een frequentie uit de decoder waar de motor niet tegen kan. Weet niet wat er precies in ligt maar de kwaliteit van Bachmann motoren is zeker niet de allerbeste.
De snerp is niet te horen als de regelaar in de 0-stand staat, zodra je ook maar een beetje naar rechts of links gaat begint hij te snerpen/knorren/knerpen. Het geluid is dus alleen te horen als de lok in beweging zou moeten zijn. Dat is opzich wel logisch aangezien een decoder ook alleen maar stroom naar de motor stuurt als de lok in beweging zou moeten zijn.

Citaat van: dutchbuilder op juni 21, 2013, 20:31:57
Ik hoor 50Hz!

Wat voor regelaar gebruik jij Paul?
Een echte ouderwetse trafo met een regelknop.
Een pulsbreedte sturing of een afgevlakte voeding, zoeentje die voor een bakkie of radio nodig heb?

Zo te horen heb ik zo'n vermoeden.......

Ton


De lok is digitaal en kan in principe (afgezien van de eerder opgenoemde problemen) prima functioneren op mijn Multimaus van Roco. Alle functies doen het dan gewoon. Voor DCC bedrijf gebruik ik de Multimaus van Roco.
Voor analoog gewoon een doodsimpele Fleischmann 6720 (eigenlijk slechts een regelaar) .
Het filmpje is opgenomen met de Multimaus.

Groet,
Paul

Baggermann decoders...

Kwaliteitsdecoder er in en goed afstellen. my $0.02
Washtown / Beijville  ::  Mijn webshop

wat je hoort op het filmpje zijn de blokgolven van de puls sturing.
Het zijn spikes van zeg ff 14V.
Hoe sneller de trein gaat rijden des te breder worden deze en vullen de ruimte tussen de pulzen steeds meer op.
Het hoorbare effect is dat je bij lage snelheden of voor dat je door de startweerstand van de motor heen bent, de frequentie van de pulzen beter hoort dan als de trein sneller rijd.
Het is ook afhankelijk van het fabrikaat motor.

Ton
Erare humanum est

CitaatDC bedrijf precies dezelfde mankementen alleen blijft het knerpende geluid dan weg.

Hier heb ik overheen gelezen, dan zou je inderdaad zeggen dat de decoder het probleem is.

JohnT

De conclusie is dus als ik het goed begrijp:
- Een nieuw stel hersens
- Inlopen
- Invetten

Dat moet denk ik allemaal wel lukken. Heel erg bedankt voor jullie hulp.

Groet,
Paul


Ik heb trouwens ergens gelezen dat je het inlopen kunt versnellen met tandpolisher. Uurtje laten rijden daarna reinigen en nieuw vet er in. Gebruik op eigen risico :P

JohnT

Dat vind ik nogal louche klinken, "lets not do that" Ik vind het niet erg 2 uur naar een rondjesrijdend lokomotiefje te kijken.  ;)

Groet,
Paul

Paul, zo louche klinkt dat niet hoor.... het werd met de oudere Athearn BlueBox modellen veel gedaan. Die tandwielen waren van kunststof en zo slecht afgewerkt dat op die manier (meestal met ouderwetse tandpasta) het inlopen beter en sneller verliep. Nu, met de ietwat modernere locs, zou ik dat niet adviseren. Gewoon in laten lopen, en ook daar zijn de meningen verdeeld over. Maar uit ervaring weet ik dat het geen kwaad kan en je loc zeker "losser" zal maken  ;)