Lake Fall Lumber co. ON3 "The beginning"

Gestart door Robin87, juni 15, 2013, 17:54:08

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

juni 15, 2013, 17:54:08 Last Edit: augustus 04, 2015, 15:31:11 by Robin87
Hallo Allemaal,

Na een hoop gepuzzel heb ik de laatste weken een mooi plan weten te maken voor mijn mill. Deze is gebaseerd op Geoffe Knotte's Red Stag Lumber mill. Ik heb wat tekeningen en schetsen gevonden en heb alles berekend. Maandag al een hoop hout besteld, nog niet alles....eerst maar ff kijken hoe dit gaat misschien neem ik wel ander hout voor de vloer.
De maten zijn 675mm bij 475mm en de hoogte ben ik nog niet helemaal over uit. Ik had voor de palen waar alles opstaat 8x8 besteld, maar had nog rond 10 liggen en dat vond ik toch wel veel mooier....nadeel is wel dat ik nu wat tekort kom :o...mja bijbestellen dus.
Ik heb nog niets geweatherd, omdat ik nog niet bij de goede kleur in de buurt kan komen die ik wil als iemand tips heeft zijn ze welkom!!!
Ik zoek ook nog iets om boutkopjes van te maken, die komen op de verbindingen, maar dit pas na het weatheren natuurlijk...

Gisteravond ben ik begonnen met het zagen van en bundel hout, en vandaag heb ik al het een en ander in elkaar gelijmd, hier het resultaat....




Gr, Robin.
Grtz Robin.

Ik heb ff gegoogled op de Knott's Red Stag mill... Behoorlijk project! Ik ben benieuwd naar je vorderingen.
Succes!
Jeroen

Jammer genoeg is Geoff een paar dagen geleden na een slopende ziekte overleden, z'n Red Stagg is een van zijn top projecten..

http://www.modvid.com.au/html/body_red_stag_on3.html

en z'n laatste..

http://www.modvid.com.au/html/body_smugglers_cove.html

Ik behandel al het hout , voordat ik ga bouwen met een staalwol in azijn oplossing.
Dan krijgt het hout, afhankelijk van het soort, een geweatherde kleur.
Grenen kleurt niet direkt grijs, maar na een week of zo ziet het er prima uit.
Het voordeel van deze methode is dat je niet verder hoeft te kliederen met verf en poedertjes en het is erg natuurlijk.
Als je dan toch het hout een kleurtje wil geven kan je het kleuren met verdunde verf of beits.

Ton
Erare humanum est

Ben benieuwd , maak er iets moois van.
3 van de 2 studenten kunnen niet rekenen.

Ik spoor in N

juni 15, 2013, 23:49:06 #5 Last Edit: augustus 04, 2015, 15:42:09 by Robin87
Zo, heb even lekker door geknutseld, ben alleen thuis dit weekend dus kon/kan lekker mn gang gaan :)
Ben er zeer tevreden mee, er moeten dus nog 3 rijen pilaren onder maar dat komt goed. Houd het voor gezien vandaag...morgen maar is kijken of ik een goede kleur kan maken. Heb nog verschillende soorten lak staan voor mijn boten, daar zit misschien nog wel wat tussen, sinds gister staat er ook nog een bakkie azijn te "rijpen"   :D maar daar zit nog niet veel kleur aan dus nog ff geduld....

gr robin.
Grtz Robin.

wat at azijn betreft , die zal niet kleuren totdat je er zuurstof bij laat.
Maar dat wil niet zeggen dat het hout niet wil kleuren.
De mate van kleuring hangt af van de hoeveelheid pectine in het hout.

Ton
Erare humanum est

Interessant en groot project, ga ik zeker volgen.

Groet,
Paul


juni 29, 2013, 22:22:33 #9 Last Edit: augustus 04, 2015, 15:51:25 by Robin87
Zo, even lekker aan de knutsel geweest weer...drukdruk maar ik heb toch nog wat kunnen doen deze week!
Heb 9 spanten gezaagd en gelijmd, en inmiddels ook op de bovenbouw gelijmd. de bovenbouw zal altijd los blijven staan op de onderbouw, zo kan ik er een stuk makkelijker bij met bouwen en in de toekomst aankleden enz.....
Ik ben nu bezig met verstevigingen en schoren aanbrengen, en ben wat aan het uitproberen met "fishplates" en NBW's....maar dat wil nog niet zoals ik dat in gedachte had.
aankomende week wil ik mij gaan verdiepen in een aantal sets voor op de zaagvloer, het machinepark dus. een aantal hiervan moeten er al op omdat er verstevigingen en uitsparingen in de vloer moeten komen.

(Ton, ik heb wat dingetjes uitgeprobeert, klopt helemaal wat je zegt, ik had een mooi resultaat, alleen nu heb het even gestaan in een potje maar nu roest het zeg maar een beetje door....het word steeds bruiner, heb toch zeker een luchtdicht groente potje....of heb het net te lang open gestaan vd week? )


Hier wat foto's van de vorderingen...


Grtz, Robin.
Grtz Robin.

juni 30, 2013, 21:55:13 #10 Last Edit: augustus 04, 2015, 15:52:30 by Robin87
En vandaag een paar andere spanten gemaakt voor de rechter zijde....hier zit straks een blacksmith e.d. (er komen aan die zijde nog wat gebouwtjes bij aan maar dat is van latere zorg) Het hout voor de rest van de palen is ook binnen dus die kan ik er ook onder lijmen, en nog een stukje dakconstructie aan de linkerzijde moet ik ook nog uitdenken/vervaardigen....  ???

grtz Robin.
Grtz Robin.


Dankje Martin!
En over smaak valt niet te twisten...laten we het daar maar op houden ;D 8)
Grtz Robin.

Super Robin, vind het altijd mooi om te zien hoe iets bijna hetzelfde gebouwd word als in het echie.
3 van de 2 studenten kunnen niet rekenen.

Ik spoor in N

Petje af
M.v.g. Van  Ger uit Landgraaf