vraagje over on3/ on30

Gestart door Robin87, juni 08, 2013, 16:51:19

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Hey allemaal,

Even de zon ontvlucht, maar zeker fijn dit weer hoor!
Kan iemand mij vertellen wat de mooiste railstaaf is om te gebruiken? Verder wat gebruikt word voor de bielzen, welke maat, of is dat niet zo van belang bij een smalspoorlijntje in de bossen. Kan me voorstellen dat ze er in het echt ook niet heeel erg nauwkeurig naar keken vroeger of wel?
Heb namelijk wel rondgesnuffeld, maar of hier staat niets van op een verslag, of het varieerd nogal...

Mvg Robin.

(Ps, het is erg rustig hier de laatste tijd joh ;) )
Grtz Robin.

Yep, erg rustig, maar het is eindelijk lente/zomer!

Verschil On30 en On3 is dat On3 overeen komt met het 3 voets spoor van onder andere D&RGW. Buiten dat het smalspoor was, werd het geexploiteerd als een main line. 3 voet spoor kom je ook tegen in logging en mining maar is de opbouw heel anders. On30 is door Bachmann geintroduceerd en komt overeen met 2.5 voet spoor (wat eigenlijk nergens was :-)). Dit heeft ook een effect op je rails opbouw. Logging en mining is hele lichte rails en als je op google gaat zoeken zie je dat ze code 80 gebruiken als rails.

Peco heeft een redelijk smalspoor uitvoering voor On30, al zijn de bielsen wat kort voor USA standaards.

Bij Handlaytracks (http://www.handlaidtrack.com) kun je sjabloons downloaden van zowel On30 als On3 wissels. Dit geeft een goed beeld van biels lengte, afstand en de te gebruiken rails.
Bart
www.flickr.com/photos/bvdoorn

Ik gebruik code 83 van Tillig dit zijn losse railstaven die ik op houten biels spijker met railspijkertjes van MicroMarkt.

De railstaven en hout voor de bielzen koop ik bij Conrad.

JohnT

Een leuk filmpje dat een heel goed beeld geeft van biels maat en biels afstand op een 2 voet museum lijn (Crpple Creek). Ook nog een leuk ide voor een oude draaibrug. En 2 duitse stoomloks op Amerikaans spoor plus nog een heleboel andere voorbeelden van landscap, rotspartijen, gebouwen, etc.

A Corvair Trip & Cripple Creek and Victor Narrow Gauge Railroad
Bart
www.flickr.com/photos/bvdoorn

Heel mooi filmpje weer veel idee?n gezien vooral het stadje en de bergen  ;)
M.v.g. Van  Ger uit Landgraaf

Bedankt voor de info John/Bart! Het is helemaal nieuw terrein voor mij deze schaal, dus een beetje hulp is zeker wel makkelijk ;) Ben best an het googlen geweest , maarja als je een bepaald dingetje zoekt dan kun je het vaak moeilijk vinden, terwijl je het al eens tegen ben gekomen, je snap vast wat ik bedoel ;D
Erg leuk filmpje ook btw, best interessant om te zien, die oude draaibrug vind ik ook erg grappig zo! Geeft me zeker wel een indruk hoe het geweest is vroeger....
Enig idee wat de beste railspijkers zijn, of zit er weinig verschil in?
Wat zou de beste railstaaf zijn, die van ME?? ivm met stof erop enz....is dit exact hetzelfde profiel als de kleinere schalen?? ook dus bij de andere merken?

gr robin.
Grtz Robin.

ME, de beste railstaaf waarvan ik gehoord heb, Peco laat je verder ook niet in de steek maar die staven van ME.........................

Hey,

kan iemand mij vertellen wat een minimale radius is van On3/On30?  K lees zelfs tot iets van 22 inch? lijkt me nogal krap maar kan het ook fout hebben.... snap dat het afhankelijk is van welke locs je gebruikt maar...

Wil evt wel zo krap mogelijk maar wat is veilig??

Grtz Robin.

Forneys hebben minimaal 24 inch nodig, meeste andere Bmann spul rijdt door krappere bochten..

Ik doe het heel extreem op de mexikaanse baan.
Bochten met een radius van 37,5 cm.
De 4-4-0 en de 2-4-4-2 gaan er zonder problemen door.
Zelfs de 2-8-0 neemt de bocht prima, is alleen te breed en loopt vast tegen de scenery.
De 2-6-6-2, na wat kleine aanpassingen, kan ook nog net de bocht door.
Op de andere twee banen heb ik minimaal 18" (45,72cm).

Ton
Erare humanum est

Maar met de Sjees en de Climaks gaat dat niet lukken!
Hans, liefhebber On30 + H0

Ok, thanks!!!!

kwam dit nu nog tegen op het net:

http://www.npcrr.net/On30/On30Loco_n_Car_Radius_pics.pdf

Denk dus wel op jullie reacties gebaseerd dat dit ook nog steeds erg krap is.

Misschien heb iemand er nog wat aan...
Grtz Robin.

Documenten van de Prof. zijn altijd ok, al ben ik van mening dat ie bij de forney een relatief krappe radius aanhoudt. Hij wil door 22 maar 24 vindt ie toch echt lekkerder  ;)

45cm gaat voor de 0N30 Shays en Climaxes, maar 50 is denk ik beter, zeker als je er wat achter hangt. De kans bij kleinere radius bestaat dat de zaak anders uit de rails wordt gedrukt.

Thanks Martin en Ronald!!!

Zou echt zonde zijn als het weer opnieuw moet he  ;D ;)
Kan ik weer ff achter de tekentafel....
Grtz Robin.