Auteur Topic: Maten schuifschakelaars  (gelezen 1416 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline CSX 6400

  • Pacific Doet volop mee
  • ****
  • Berichten: 654
Hallo Medeforummers

Op mijn baan heb ik wissels die ik wil voorzien van een schakelbaar puntstuk. Aangezien al mijn wissels zo goed als haaks op de zijkant van de baan staan leek mij een constructie met een schuifschakelaar de juiste:

Dit heb ik dus toegepast en het werkt ook. Het puntstuk wordt keurig omgeschakeld en mijn Heisler kan weer keurig over de wissel kruipen. Ik had echter een probleempje. De schakelaars die ik gebruikt hebben een net te korte uitslag. Ik heb 5mm nodig om de wissel netjes van de ene naar de andere kant te schakelen en mijn schakelaar gaat maar tot 4mm. Conclusie nieuwe schakelaars kopen. Opzich geen probleem maar ik heb geen idee waar ik naar moet kijken. Op bijna alle sites (o.a. Conrad, EOO) kan ik niet vinden, hoe groot de uitslag is en bij de schaarse schakelaars waar het wel bij staat zijn deze vaak niet groter dan 3,5/4mm. Ik wil SPDT's gebruiken, ik kom wel schakelaars met meer "throws" tegen die wel een grotere schuif hebben maar dat lijkt me een beetje overkill aangezien ik maar twee "throws" nodig heb. Hoe heet deze "uitslag" in elektronicataal? Misschien kijk ik er steeds overeen. En zijn er nog meer dingen waar ik op moet letten bij de aankoop van schakelaars? Nog adresjes?

Alvast bedankt,
Paul
Al is de stoomlok nog zo snel, de diesel achterhaald hem wel.
Helaas

Offline dutchbuilder

  • Big Boy Held van het forum
  • **********
  • Berichten: 5812
Wat dacht je hier van?
lost je probleem op.

Ton
Erare humanum est

Offline CSX 6400

  • Pacific Doet volop mee
  • ****
  • Berichten: 654
Zeker een oplossing, maar aangezien er dan meer beweegt, kan er ook meer verkeerd gaan. Zeker als ik het bouw :P. En ook hiervoor zal ik het nodige in huis moeten halen dus dan zou ik net zo goed nieuwe schakelaars kunnen kopen.

Groet,
Paul
Al is de stoomlok nog zo snel, de diesel achterhaald hem wel.
Helaas

Offline milocomarty

  • Challenger Super poster
  • ******
  • Berichten: 2668
  • Komt vandaag nie dan wa morgen

Offline CSX 6400

  • Pacific Doet volop mee
  • ****
  • Berichten: 654
Die Blue Points zijn mooie dingen, ik had ze al weleens eerder voorbij zien komen: alleen vind ik 13 dollar nogal duur voor " a bend in the operating wire and a dpdt slide switch"  ;D Dan ga ik liever zelf wat in elkaar flansen. Bovendien zijn mijn bakjes te laag om ze eronder te kunnen monteren. Tenslotte moet een wisselbesturing (van de meest rechtse) gemakkelijk te demonteren zijn aangezien deze door de overlapping van de twee "modules" gaat.

Groet,
Paul
Al is de stoomlok nog zo snel, de diesel achterhaald hem wel.
Helaas

Offline milocomarty

  • Challenger Super poster
  • ******
  • Berichten: 2668
  • Komt vandaag nie dan wa morgen
Had het niet over de blue points maar die homemade dingsies wat lager op de pagina.. ;)

Offline JohnT

  • Administrator
  • Challenger Super poster
  • *****
  • Berichten: 4166
    • Amerikaans modelspoor
Monteer je schakelaars lager zodat er een langere stelstang gebruikt kan worden hiermee krijg je een langere beweging en vering op de wisseltongen.

JohnT
Modelspoor, het gaat niet om de eindbestemming, maar om de reis er naar toe.

Offline dutchbuilder

  • Big Boy Held van het forum
  • **********
  • Berichten: 5812
Zeker een oplossing, maar aangezien er dan meer beweegt, kan er ook meer verkeerd gaan. Zeker als ik het bouw :P. En ook hiervoor zal ik het nodige in huis moeten halen dus dan zou ik net zo goed nieuwe schakelaars kunnen kopen.

Groet,
Paul

Kopen is een vies woord Paul......
Doe eens een poging om het zelf te maken....proefstuk!
Als je het een paar keer heb gedaan gaat het steeds beter.
Je moet je zelf dwingen om steeds nauwkeuriger te gaan werken.
Schuifmaat erbij en op een tiende mm proberen te werken.
Heb ik op jouw leeftijd ook gedaan.

Ton
Erare humanum est

Offline CSX 6400

  • Pacific Doet volop mee
  • ****
  • Berichten: 654
@ Martin
O ...  ::) :-[

@ John
Ik ben bang dat er niet veel meer ruimte onder mijn bakjes zijn, hoogstens 6 cm. Volgens mij zou dat ook horizontaal moeten werken.

@ Ton
Ja, ... misschien maar wel doen, al is het maar om wat ervaring op te doen. De schuifmaat idd maar een keer afstoffen :P


Het gaat maar om een millimeter, maak de gaatjes van de schroefjes een millimeter te groot, monteer ze met borg moer een zorg ervoor dat de behuizing van de schakelaar tegen de bevestiging aan komt zodat hij goed schakelt ;)

Op BNLS kreeg ik nog dit als advies, leek me ook wel een goede oplossing. De wisseltongen worden dan weliswaar niet vastgehouden tegen de rails maar dat maakt toch niet al te veel uit. Voordat ik erachter kwam dat ik de wisseltongen moest polariseren zat er helemaal geen schakelaar in het systeem en toen reed alles (natuurlijk met uitzondering van de Heisler) er prima overeen en werkte hij zich niet open. Deze optie lijkt me wat minder werk met zich meebrengen.

Ik ga deze "speling" optie dus naast de "hefboom" optie uitvoeren. Ik wil ze in ieder geval beide in werking zien, dan besluit ik naderhand welke  ik de beste vind.

Groet,
Paul

Al is de stoomlok nog zo snel, de diesel achterhaald hem wel.
Helaas

Offline BvDoorn

  • Hudson Ervaren rot
  • *****
  • Berichten: 1732
Het hoeft allemaal niet zo ingewikkeld te zijn. Ik ben het wel met Ton eens, als je niet hoeft te kopen moet je het vermijden maar niet alles is zelf te maken.

Als ik naar je tekening kijk plaats je de schakelaar direct onder de baan. Ik heb het niet uitgerekend (3 hoeks verhouding) maar als je een klosje tussen je schakelaar en de bodemplaat zet (zodat de afstand wat groter wordt) van 1 cm kom je denk ik al aardig in de richting van de 5 mm komt die je wilt hebben. Een stukje papier en alles even uittekenen op 1:1 formaat zal je helpen in dit geval.

Noot: onze hobbie is, vooral als je er mee begint, vallen en opstaan. Ik heb, toen ik 11 was, mijn eerste trafo doorgebrand. Ik had niet door dat je het zwakstroom gedeelte op 220 V kon zetten. Brandplek in het tapijt :-), moeders boos en mijn vader een hle diepe zucht. Recentelijk (nou ja een half jaartje terug) een decoder opgeblazen (au). Dus het blijft proberen...... en neit bang zijn.