Gietmallen voor muurdelen schaal 0

Gestart door dutchbuilder, mei 07, 2013, 14:33:58

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Ik heb al diverse sites gevonden waar je gegoten muurdelen kan kopen.
Leuke handel voor die gene die ze giet en verkoopt.
Ik wil muren van modelleer gips zelf gaan gieten.
Ik kan zelf wel die mallen gaan maken, maar waarom het wiel opnieuw uitvinden.
Weet iemand waar die te koop zijn?

Ton
Erare humanum est





Citaat van: milocomarty op mei 07, 2013, 16:45:25
Denk dat Ton kant en klare mallen bedoeld bv die van Eddy..http://www.anitadecor.nl/c-548222-2/gietmallen/

Ja dat bedoel ik Ger, Martin, John.
En ook weer nee , want dat zijn dus retaining walls.
Ik wil muren voor gebouwen hebben.....
Als die er niet zijn , word het een optie om ze zelf dan maar te gaan maken.
Heb ik eigenlijk helemaal geen zin in ,maar als het niet anders kan...............

Ton
Erare humanum est

Heb wel wat gezien voor losse bakstenen in 1:48, effe zoeken......moej wel metselen  ;)

Ja die ken ik......hardstikke leuk , kan je het ook met luciferhoutjes doen!
Lijkt me niet een goed plan.
Ik moet gewoon een paar muurplaten op de kop tikken en een paar gietmallen maken dan kan ik de muren per strekkende meter maken.
Ton
Erare humanum est

Ton volgens mij hoef je geen hele muur te maken een stukje dat je als puzzel in elkaar kunt zetten om een muur te krijgen is voldoende. Zo'n stukje is wel te maken met Hydrocal is sterker dan gips en geeft een betere afdruk. Hydrocal kun je dan ook goed gebruiken om verdere elementen te gieten.

JohnT

Heren,

misschien enigszins off-topic maar ik zie regelmatig de naam Hydrocal voorbij komen en ik weet niet wat ik me daarbij moet voorstellen. Is het een soort gips? Is er in Nederland een vergelijkbaar product? Voor welke toepassingen wordt het gebruikt buiten de modelbouwerij ?
Onder welke naam en waar is het hier te lande te koop?   Heeft er iemand ervaring mee?
The Espee      -     The Friendly Southern  Pacific

Hydrocal lijkt op gips je maakt het ook op dezelfde manier klaar zei het wat dunner om te kunnen gieten. Het is sterker dan gips en geeft betere afdrukken. Ik gebruik het dan ook voor afdrukken van muren wandjes met ramen. Het is verkrijgbaar bij zaken die materiaal voor het gieten van modellen verkopen als je zoekt op hydrocal in Nederland zijn er diverse online webshops die het spul leveren.

JohnT 

augustus 24, 2013, 15:16:49 #11 Last Edit: augustus 24, 2013, 15:29:03 by dutchbuilder
Ik heb een stuk plastik muurplaat gepakt en daar een mal van gemaakt.
Ik kan hem niet laten zien omdat ik de mal heb verziekt.
Helaas.
De manier om latex aan te brengen is laag voor laag.
De eerste laag laat ik in de lucht drogen om luchtbellen te voorkomen.
Daarna na elke laag in de oven, 50 graden voor 30 minuten.
Een laag of 10 later heb je een goed bruikbare mal.
De eerste mal heb ik voorzien van een gipsen steunmal en de latere mal verstevigd met verbandgaas.
Dat gaat ook prima en je heb die steunmal niet nodig.
Het eindresultaat van de eerste mal viel wat tegen.
Gebubbeld en het profiel is een beetje aan de lage kant.
Die bubbel heb ik laten zitten en ik heb een afgietsel, na het goed te laten drogen, ingekrast met een kraspen.
Dat ziet er gelijk al een stuk beter uit.
Deze muur heb ik voorzien van een raamgat en er weer een mal van gemaakt.
Het eind resultaat is zeer goed te gebruiken.
Wat mij wel verbaasd is dat de tweede mal en het eindprodukt een steenlaag is gekrompen t.o.v. het origineel!
Ton

Erare humanum est

wat voor materiaal heb je gebruikt om te gieten? gewoon gips?
cor
het zijn de dwarsliggers die de trein doen recht rijden

augustus 24, 2013, 17:14:57 #13 Last Edit: augustus 24, 2013, 17:18:03 by dutchbuilder
Modelleer gips.
Maar ik denk dat het niet uitmaakt wat voor materiaal je gebruikt.
Gips, Hydrocal, cement, polyester.......
Die mal kan het wel hebben.

Ton
Erare humanum est

ik denk dat er wel verschil kan zijn in de krimp van diverse materialen.
ik heb siliconen gietrubber gebruikt om een mal te maken van een paar muren.
als ik het nazoek op het internet krijg ik de indruk dat latex meer krimp dan siliconen.

ik heb nu een paar muurtjes met de mal gegoten ,en deze zijn nauwelijks kleiner dan het origineel.
het gietmateriaal wat ik gebruik is aluminium cement versterkt met glasvezel, is denk ik sterker dan hydrocall

Cor
het zijn de dwarsliggers die de trein doen recht rijden