SD40-2 decoder multispan

Gestart door Conrail6104, april 25, 2013, 11:55:29

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Vrienden en vriendinnen,

Ik heb een hele rits 3-bay hoppers (HO voor de duidelijkheid) klaar staan om over de baan getrokken te worden. Daarvoor heb ik drie SD40-2's uitgekozen die alle drie uit de "goeie ouwe blauwe dozen tijd" van Athearn zijn. De bedoeling is dat deze drie er gezamenlijk voor gaan zorgen dat de ruim 40 hoppers op reis kunnen.
Nu schijnt het zo te zijn dat er ook in decoders verschil zit qua kracht en zo. Is dat zo en kan ik met een gerust hart de locs gaan voorzien van ESU 52690 decoders?
Voor een tweede kolentrein heb ik twee SD40-s en een dummy SD45 klaar staan, maar met minder hoppers (ongeveer 30). Heb ik daar een probleem?
Bij voorbaat dank.

Gert

Ik heb hier ook nog een paar van die beesten staan.
Hou er rekening mee dat die motoren aardig wat stroom trekken.
Uit het hoofd iets van 750 mA stuk.
Dus je decoder moet dat ruim aankunnen.
Ik weet nog van vroeger dat ik met twee van die jongens in voorspan de koppelingen kapot trok als de handel ergens achter bleef hangen!

Ton
Erare humanum est

Als je van de decoder de speedtable gebruikt kun je ze heel precies afstellen, wel optrek en afremvertraging uitzetten.

JohnT

Hi Gert, ik zou de locs eerst gewoon op gelijkspanning wat rondjes laten hobbelen en dan kijken wat ze aan Ampre trekken (belast en onbelast). Dan bij het kiezen van decoders even opletten op het max. Ampere (de meesten hebben wel 1 Amp, maar er zijn er ook met 1.3 Amp). Verder 2 dezelfde decoders nemen. dat scheeld een heel eind in het afregelen.

Als je toch bezig bent ook kijken naar hulpmiddelen zoals JMRI (zie hun website). De gratis software maakt het afstellen van de decoders een stuk gemakkelijker en ook inprogrameren van gekoppeld rijden goed uitvoerbaar (lead lock, welke lichten voeren etc).

Bart
www.flickr.com/photos/bvdoorn