Risico bij bestellen in de States

Gestart door BvDoorn, maart 26, 2013, 21:42:39

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Onlangs bij Micromark wat ground throws besteld en nog wat klein spul. Inclusief verzendkosten $50 dollar. Afijn het normale riedeltje via de douane. Het pakje werd aangeboden door onze vrienden van TNT maar moest Euro 35 heffingen betalen. Oeps wel een beetje veel voor een paar plastic onderdeeltjes. Ik had op niet meer dan Euro 18/20 gerekend (BTW plus de heffing)

Bij nader onderzoek bleek dat Micromark een foutje had gemaakt en de verkeerde pakbon op het pakje had geplakt. De bon liet de bestelling zien van een andere klant voor het bedrag van $ 100. Op die waarde was het pakje dus ingeklaard.

Nu kom ik niet om van de honger door die extra Euro 14/16 maar toch. Je kan het pakje weigeren, dan gaat hij weer terug naar de leverancier, maar als je met PayPal hebt betaald (zoals ik) neemt PayPal een commissie op de retour betaling. Bij kleine bedragen zoals dit maakt dat dan lood om oud ijzer maar bij grote bedragen kan het een redelijke dure grap worden.

BTW, ik heb bij Micromark al een week of 2 geleden mijn beklag gedaan doch blijft het erg stil aan de overkant.
Bart
www.flickr.com/photos/bvdoorn

Modelbouw spul hoort vrij te zijn van invoerrechten. Hooguit dien je de BTW en adminsitratiekosten te betalen. Ik heb zelf een collega die regelmatig naar de US gaat en spullen meeneemt. Verder heb je www.usa2you.nl  De kans is groot indien je het naar een particulieradres laat sturen dat het door de douane zeilt.

Citaat van: P. Bender op maart 26, 2013, 22:29:08
Modelbouw spul hoort vrij te zijn van invoerrechten.

Paul, heb net een 0 loc binnen gekregen en daar betaal je alle 3 voor; inklaring, btw en invoerrechten. Lees:

- http://www.postnlpakketten.nl/klantenservice/pakket-ontvangen/buitenland/

De regelgeving is eigenlijk heel simpel en werkt 100% Het is al jaren zo dat bij prive postpakketten de transporteur verantwoordelijk is voor de aangifte, dus niet de ontvanger. Vandaar dat alle post diensten zoals DHL, TNT, UPS alle post zelf scannen en aan de type en waarde die op de pakbon staan zelf de aangifte opstellen en doorgeven aan de douane (net als de winkelier de BTW afdraagt). Alleen de handelingskosten wil verschillen tussen de diverse tantes post. Pakkans naar wat ik zie is nagenoeg 100%.

Het is dus zaak dat de leverancier wel de juiste info op de pakbon zet. Als bij controle blijkt (en dat doen ze bijna nooit) dat de waarde van de goederen niet met de pakbon overeenstemmen dan krijgt de leverancier een boete. Tussen de US en Europa is het innen van die boete geregeld in een handels overeenkomst. Dus geen ontsnapping mogelijk.

BTW, in de States wordt dat als fraude gezien en riskeer je naast de boete ook gevangenisstraf. Lekker :-(
Bart
www.flickr.com/photos/bvdoorn

Modelbouwspulletjes zijn gewoon net als alle andere normale spulletjes onderhavig aan invoerrechten en BTW. Tot een bepaalde (relatief kleine) waarde is het wel vrij, dat varieert een beetje per goederensoort. Is wel na te kijken op de site van de douane.
Let ook op de verzendkosten van een boek, vorige week dacht ik een leuk Conrailboek in de voorverkoop te kopen voor 30 dollar, meldt de uitgever dat hij het wel verstuurd, maar alleen expres en dan komt het op 60 dollar verzendkosten. Kan ik het bijna zelf gaan halen..
Ben ik nog blij dat ie het meldt..
Ook bij ebay zendingen eerst even de verzendkosten opvragen!! Wordt nog wel eens mee geklooid. Wel blijven genieten!

Citaat van: P. Bender op maart 26, 2013, 22:29:08
Modelbouw spul hoort vrij te zijn van invoerrechten. Hooguit dien je de BTW en adminsitratiekosten te betalen. Ik heb zelf een collega die regelmatig naar de US gaat en spullen meeneemt.

Ook voor modelbouw spul moet je invoerrechten betalen!!

Ik ben zelf ook al met spullen uit de US in mijn koffer naar NL gekomen. Meestal heb je geluk dat ze het op de US luchthavens te druk hebben met controleren op illegale objecten en veiligheid. Bovendien is het voor hun niet interessant wat er het land uitgaat wat betreft commerciele goederen.
Op de Europese luchthavens ben ik tot nu toe nog nooit gecontroleerd. Geluk??? Dus dan glip je er in principe tussendoor. Al ben je natuurlijk verplicht aangifte te doen. ::)
Jeroen

"foei !" [zwaait met vingertje]  ;) 8)
Washtown / Beijville  ::  Mijn webshop


Onderdelen zijn altijd vrij van belasting.
Waar ik mijn spullen bestelde bv Colorando scale models en Keith wiseman zetten altijd modeltrainparts op het pakketje.

Complete Locs , cars etc zijn wel belast
groeten John LC

www.lostcreek.nl

maart 27, 2013, 11:10:05 #9 Last Edit: maart 27, 2013, 12:24:06 by Nuffield10/60
Citaat van: johnlostcreek op maart 27, 2013, 10:40:07
Onderdelen zijn altijd vrij van belasting.
Waar ik mijn spullen bestelde bv Colorando scale models en Keith wiseman zetten altijd modeltrainparts op het pakketje.

Complete Locs , cars etc zijn wel belast

Dat is niet helemaal waar.
De kosten die je moet betalen, bestaan uit verschillende delen:
- invoerrechten, tussen de 0-12% afhankelijk van product.
- BTW 6-21%
- evt accijns
- en last but not least: inklaringskosten, dit is het bedrag dat je de koerier mag betalen voor het aangifte doen.

Bij sommige koeriers wordt er steeksproefgewijs een pakket tussen uit gehaald en heb je vaker geluk. Bij andere gaan alle pakketten van buiten de EU via de douane afdeling.

e.e.a. is afhankelijk van de waarde van de goederen.
</ 22 euro geen extra kosten
22-150 euro BTW
>/ 150 euro, invoerrechten + BTW over het totaalbedrag.

Als het pakket als gift wordt aangemerkt, dan geldt dat de waarde niet meer mag zijn dan 45 euro.
>/45 -700 euro, Douanerecht van 2,5%, BTW en evt accijns
>/700 euro normale tarieven Douanerecht, BTW en evt accijns.
Jeroen


En dit is hoe Micomark het oplost;

Berichtje wat ik vandaag kreeg ten aanzien van mijn klacht;

Quote
Thank you for your order and email.  So sorry you had a problem with the customs duties on the order.  My shipping department as researched it, and found that our carrier that handles our packages somehow put the customs information on your package that was meant for a different customer.  Thus, the amount you were charged was incorrect.

We apologize for the problem and are putting a refund in the mail for you.

Thank you for your interest in our products.
Carol Cline
Micro-Mark Customer Service Manager
unquote

Geen fuss, gewoon excuses en een refund.
Bart
www.flickr.com/photos/bvdoorn


Yep, heel netjes. Moraal van het verhaal. Niet kniezen maar gewoon bij de leverancier melden en ze de kans geven om het te herstellen.
Bart
www.flickr.com/photos/bvdoorn

Naar deze was ik op zoek, maar heb ik inmiddels dankzij wat spitwerk in m'n mail gevonden:

http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,12025.0.html