Ronald gaat Finescale in spoor 0!

Gestart door usronald, maart 15, 2013, 22:05:15

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Ik begrijp Ronald wel, one two testing.
Maar dat is geen spoorbaan/module maar meer een displaycase/testbed.

Ton
Erare humanum est

Hallo luitjes,

Zie, daar was ik weer..... na lange tijd. Er is veel gebeurd in de familiesfeer waardoor ik geen tijd meer heb gehad om ook maar iets aan treintjes te doen. Rustig aan krijgen we weer lucht en begint het weer te kriebelen.

Ik ga binnenkort dit project weer oppakken. Er was nog wel een idee om een H0 baan te gaan bouwen maar dat staat echt in de vrieskist nu, daar ga ik geen tijd voor krijgen. Buiten gezin, werk, OntraXS en spoor heb ik er een nieuw project bij in de vorm van een oude Amerikaanse auto. Daar ben ik samen met mijn zoon rustig bezig om die keuringsklaar te krijgen. Da's best nog een klus maar daar doen we rustig mee aan.

Binnenkort dus meer, dan ga ik het railplannetje uitzetten op het bakje en kan de bouw beginnen. Het wordt echt een testbakkie, mocht dat goed gaan bestel ik voor het oorspronkelijke plan. In April ben ik in de States dus was het plan de spullen dan direct mee te nemen indien mogelijk.

Back on track again!  ;)


Dank je John :)

Oke, geveld door buikgriep en weer wat aan het opknappen heb ik vanmiddag als tijdverdrijf even een stukje Peco 0 bewerkt. Ik ga eerst dit materiaal opmaken, de uiteindelijke baan zal gelegd worden met ME (Micro Engineering) railstaaf in code 83, 100 en evt 124.

Dit is de standaard "look" van Peco code 124:



Daar slijp ik de verbindingsstukjes tussenuit:



En dan kun je de bielzen wat mooier bij elkaar leggen, meer zoals het in de States hoort:



Ja, ik weet dat de railstoelen niet correct zijn, maar het gaat puur om een proefstukje om diverse technieken in 0 te gaan proberen.

Laterz! ;)

Hi Ronald,

Mooi dat je de draad weer hebt opgepakt met je O schaal project.
Ben heel benieuwd hoe je proefbaantje eruit gaat zien.
Je begint in ieder geval al goed om op schaal te werken.
groeten John LC

www.lostcreek.nl

Dat bedoelde ik nou, die Loco GP9 van Ronald.
Die is toch prachtig?
Hans, liefhebber On30 + H0

Oke mannen, we gaan verder. Wat een voorjaar met een goeie vakantie en afstand nemen al niet brengen kan. Na een lange tijd nagedacht te hebben over wat te gaan doen ben ik er nu wel uit. Ik heb afgelopen jaar veel gezocht naar voorbeelden van zowel werkelijkheid als model. Onder het motto "beter goed gejat dan slecht verzonnen" en omdat een modelbaan als dat al langer in mijn hoofd zweefde als idee ga ik het volgende doen.

Het voorbeeld wat ik tegenkwam bevindt zich op rmweb in Engeland: http://www.rmweb.co.uk/community/index.php?/topic/28688-schiller-point-soo-line/  Het heet Schiller Point en is gebaseerd op Chicago en de SOO. Maar het grote verschil in idee is dat je een modelbaan niet van opzij maar "op de kop" bekijkt. Dat wil zeggen de diepte in, niet ondersteboven ;) :



Dat idee intrigeerde mij al zo lang dat ik het nu maar eens tot uitvoer ga brengen maar dan met een thema dat mij aanspreekt; het Westen. Daarvoor vanmiddag maar eens een mockup gemaakt van een rol behang, een tekening en wat flexen. Daarmee kwam ik al snel tot een ontwerp wat zich goed na laat bouwen.

Tekening, zoals gewend van mij op een kladblaadje en binnen 10 minuten gefabriceerd ;) :



Voorlopige werktitel is "LA yard"en zal wss nog wijzigen.
Uitgelegd op een stuk papier met de basismaten 100 bij 70 ziet dat er zo uit:



De rechterkant in een iets schuine kant, en de linkerkant zal afgerond worden. De ronde achterkant zal op de fiddlemodule komen.
Van een iets vlakker standpunt uit gezien:



En met een loc in 0 er op:



De maten; die zijn zo gekozen dat de voorste zichtmodule precies achter in mijn Mazda 5 kan, en de fiddle er bovenop kan liggen. Zo kunnen de achterbanken op hun plaats blijven zodat je evt met 2 of 3 man naar een TT kunt en ook nog wat bagage mee kunt nemen.

Wat wil ik hiermee bewijzen? Dat je op dit kleine oppervlak echt serieus iets kunt doen in een grotere schaal. Uiteraard komt er een gelijke-maat fiddle achter om te rangeren met wat wagons en locs. Ik hoor te vaak dat 0 niet op een klein oppervlak zou kunnen en ik ga jullie laten zien dat het wel kan ;)

We gaan weer serieus beginnen!!

Greetz, Ronald.

Hi Ronald,

Leuk idee. nog niet eerder gezien.
groeten John LC

www.lostcreek.nl

Nou jongen, veel succes en we gaan je zeker weer volgen.
Apropos: die Ja-knikker heb ik ook ooit eens gehad en verkocht.
Dat was jij toch niet die dat ding van mij gekocht hebt.
Ongeveer 4 jaar geleden!
Hans, liefhebber On30 + H0

Nope, nieuw voor goed 9 euro hier in Nederland bij een internetshop die ermee gaat stoppen :)

Hee Ronald ook weer actief.
het is een beetje crema mode (dooieboel) op het forum.
Zeker zomer-reces?!
Leuk idee zo frontaal.
Ben benieuwd.

Ton

Erare humanum est

Ja Ton, het is rustig. Och, ik ben natuurlijk veel met die auto bezig, mijn zoon heeft er ook een gekocht (Dodge Dat '65) en ik rij wat gala's momenteel. Dat is erg leuk om te doen, en buiten dat hebben we nog wat meetings en andere ritten komende tijd. Zaterdag een BBQ met een rit samen met wat andere V8 liefhebbers, en volgende week zondag een liefdadigheidsrit met ouderen in Borculo GLD. U ziet, een drukke tijd. Maar het levert ons en mij erg veel plezier en voldoening op, en daar gaat 't uiteindelijk om., toch?

Modelbouw begint idd weer te kriebelen en langzaam wil ik toch weer gaan bouwen. Het bloed kruipt immers waar het niet gaan kan? ;)

Offtopic; onze zomeractiviteit:







:) ;)

Hoi Ronald,


Mooi wagentje voor woon-werk verkeer.
Ik vraag me af of Cattle-Bay erin zou passen, zo ja... kunnen we hem dan een keer lenen ?


Groetjes, Wim.

Antwoord op je vraag; ja en nee ;)

Ronald, welke internetshop was dat?
Weet je dat nog?
'n Beetje spijt heb ik er wel van moet ik zeggen!
Hans, liefhebber On30 + H0