Ronald gaat Finescale in spoor 0!

Gestart door usronald, maart 15, 2013, 22:05:15

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Alles door elkaar, Jeffrey ;) Doe ik altijd. Schijnbaar is dat de manier die voor mij goed werkt ;)

Oke, daar gaan we weer.... een tijdje niet veel gedaan aan modelbouw. Na een bezoek aan een treinenshow zoals gisteren Eurospoor loop ik altijd vol met idee?n. Er stond een Amerikaanse 0 baan en na het zien daarvan kreeg ik vannacht (jawel ;) ) allerlei ingevingen over rondlopende banen. Maar vanmorgen, na alles toch eens goed overdacht en bekeken te hebben is de ingeslagen weg tot nu toe goed en ga ik door met wat ik aan het bouwen ben. Ik denk dat het behoorlijk anders is als wat er normaal gebouwd wordt en is. Het U'tje van mij is tot nu toe al veelvuldig gekopieerd, voor mij wordt het tijd voor een nieuwe aanpak.

Dus; vanmiddag maar weer wat spul bij elkaar gezocht, decoupeerzaag aangeslingerd en aan de slag gegaan. Vooraf toch even de bak opgezet en wat planning gedan met de printbare wisselsjablonen van Peco:



Plan 1, 2,5 wissel op 1 meter bak. Mmmmm......:



Plan 2, 1,5 wissel, beter (later zou het nog een keer wijzigen ;) ):



Het hout wat over was de vorige keer:



Werd een bak van 39 bij 98:



Met die lengte bak kom ik niet uit. Wilde eerst een sectorplate gaan gebruiken, maar ik kies nu voor een schuifsysteem. Daarvoor de delen gemaakt voor een bakje van 70 cm lang waarin een 60 cm lange schuif komt:



En klaar:



De schuif, deze zal 2 sporen breed worden (hart op hart 9 cm, totaal 18 breed bij 60 lang):



Later zal dat een geleidesysteem krijgen d.m.v. 2 sleuven en een pen.
Resultaat van een middagje timmeren:



En dan het moment-supr?me; past het? Ja, het past! (let op, bakje is iets gezakt door de klem die gebruikt is):



Denk alleen dat ik voor deze variant ga met een wissel er in. De linkse 2 lopen dan door tot aan de fiddle, en helemaal rechts vanaf de fiddle komt een kort locspoor:



En van voren gezien, "gelegd" met wat los Peco flex:



En als laatste het front gemaakt, net als het gekozen voorbeeld:



Ik wil proberen een echt kijkdoos effect te krijgen waarbij je gedwongen wordt in de bak te kijken. Het zichtbare deel krijgt een afgeronde achtergrond, en daarvoor een brug. Achter de achtergrond, het schaduwstation dus, zal ik de stagingsporen gewoon van ballast en scenery voorzien zodat je denkt dat achter de brug de baan gewoon doorloopt. Dat deel zal ook afgedekt worden en voorzien worden van verlichting.

Zover zijn we nog niet, nu eerst een bak welverdiende koffie. Laters!

Dat schuifsysteem is slim bedacht....moet ik onthouden....scheelt een hoop wissels en ruimte bij het moduul dat ik aan het maken ben.

Ton
Erare humanum est

Niet zelf bedacht hoor, weer gezien bij vriendjes van me ;) Beter goed gejat dan slecht verzonnen toch :)

Oke, vanmiddag nog wat tijd gevonden, dus weer plaatmateriaal gehaald plus wat lijstwerk en schroeven. Onertussen het spul buiten gezet omdat we binnen even wat huiselijk onderhoud moesten doen ;) :



Begonnen met de achterwand. Die is 5 mm en vrij slap. Ter versteviging een strip opgelijmd en geschroefd van 12 x 56 mm:



Daarna de rechterwand op maat gezaagd en met 3 schroeven vast gezet:



Daar weer een 18 x 18 opgelijmd en geschroefd zodat ik straks materiaal heb om dat vast te zetten:



Dan op beide zijden een 12 x 56 gezet:



En dat ziet er zo uit:



De linkerwand provisorisch vastgezet:



En vastgezet ziet dat er zo uit. Linksachter en rechtsvoor zijn nog niet gekoppeld (moet eerst drogen):





Ik ben tevreden! Ondanks de niet-afgeronde hoeken stoort mij dat niet en ziet het er als een echte kijkdoos uit. Als straks het gat er in zit en het viaduct op zijn plaats staat denk ik dat ik het wel goed ingeschat heb (en natuurlijk goed gekopieerd!)

Laters!

Na het eten toch nog maar even een gat afgetekend en gezaagd in de achterste plaat:



Gezien vanaf de achterkant van de baan:



Als de achterste module er aan staat ziet dat er nu zo uit. Ik heb 2 zijschotten gemaakt en daar een soort dakje op gelegd:





En gezien vanaf de voorzijde, hopelijk is het idee nu duidelijker:



Het is toch weer meer werk dan dat ik dacht ;)

Laters!


Citaat van: usronald op oktober 28, 2014, 19:13:41

Het is toch weer meer werk dan dat ik dacht ;)

Laters!

Ja, Ronald, in mijn projecten noemde ik dat de eerste wet van Gerard:

"Het duurt altijd langer dan je denkt, zelfs als je rekening houdt met de eerste wet van Gerard"

:D :D
Washtown / Beijville  ::  Mijn webshop

Mooie kiekkast  ;)
groeten John LC

www.lostcreek.nl

Dank u!

Ik had een Roco z21 gekocht zoals misschien al gezien  ;) daarmee kan ik draadloos rijden :)

Vanmiddag getest met spoor 0. De gebruikte loc heeft een normale Esu V4 sounddecoder aan boord.
De opstelling:





En het eerste filmpje met 1 loc:

- http://youtu.be/5FVPdxxzz8A

Het 2e met de "regelaar":

- http://youtu.be/1AlKdo8fQWw

En de 3e met 2 locs, de groene GP9 met sound en de Santa Fe met een Lenz XL decoder:

- http://youtu.be/P0T8xEc8Nrw

Later meer, dit was uiterst succesvol!

ziet er heel mooi uit
M.v.g. Van  Ger uit Landgraaf

Dank je, mooi moet 't nog gaan worden hoop ik :)

ik denk dat dat wel goed komt
M.v.g. Van  Ger uit Landgraaf


Klinkt goed en rijd goed Ronald.
3 van de 2 studenten kunnen niet rekenen.

Ik spoor in N