Hulp gevraagd

Gestart door ger deguelle, maart 03, 2013, 12:17:24

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.


Hoi allemaal
Ik heb dat dingetje onder in mijn gereedschapskist liggen maar nooit mee gewerkt ,heb er ook geen beschrijving van niet of dat mij helpt  :-\
Omdat ik nu zo veel problemen met mijn baan heb wil ik de baan gaan uitmeten of de stroom over al goed is .
Op welk symbool moet ik die schijf zetten en wat moet die aangeven ?


Gr. Ger
M.v.g. Van  Ger uit Landgraaf

maart 03, 2013, 12:22:25 #1 Last Edit: maart 03, 2013, 12:30:23 by P. Bender
V=   ;)  Uitgaande  van de gedachte dat de bulk van de mens met analoog DC rijdt. Anders V~ voor Marklin en DCC

Kortom hij staat waarschijnlijk al goed


  • V=: meten gelijkspanning
  • V~: meten wisselspanning
  • symbool 1 (Ohm): weerstand meten
  • symbool 2 (PIEP): doorgang meting of te wel of twee punten direct zeer laagohmig met elkaar in verbinding staan (kortsluiting - doorverbinding)
  • symbool 3 (diode): diode tester, gebruik ik nooit, weet feitelijk niet wat die precies doet  :-[
  • A=: gelijkstroom stroommeting, zo te zien max. 0,4 A, anders gaat de meter (of zekering) defect
  • A~: wisselstroom stroommeting, zie opm. hier boven


DEUVM

Gelijkspanning zoals op je baan meet je met V=
Wisselspanning zoals de 230volt huisspanning met V~
Met de klok mee heb je dan nog over op je multimeter:
het Ohm teken, om weerstand te kunnen meten.
Een signaalteken om een draad of onderdeel te kunnen doorpiepen, hiermee zend je een stroompje van de rode naar de zwarte pen en kun je kijken of er geen breuk is tussen de twee meetpunten.
De Volgende is de diode meetstand, hiermee kun je zien of diodes nog blokkeren, rood is de voedende kant, door deze per meetpunt te wisselen, kun je zien welke kant gesperd is.
De volgende twee A= en A~ zijn om de opgenomen stroom van een onderdeel te meten, het zogenaamde Amperage.  = is gelijkspanning ~ is wisselspanning.
Jeroen

maart 03, 2013, 12:36:44 #3 Last Edit: maart 03, 2013, 12:46:11 by Nuffield10/60
Nou gelijk met P.Bender een zelfde soort uitleg...

Let op!!! DCC is een soort van wisselspanning, echter is deze niet zomaar te meten. Wil je kijken of de spanningdoorvoer op jouw baan ok is, sluit dan even een normale dc voeding aan. Dus niet digitaal rijden.

Wat je ook kan doen om te zien of je geen al te grote overgangsweerstanden hebt naar je wissels, is om de meter op piepen te zetten, met de meetstiften tegen elkaar, heb je een perfecte verbinding, hij geeft dan 1L aan in het display (althans dat denk ik bij jouw meter)
Nu kun je de ene meetstift ergens op de rails houden en dan aan diezelfde kant van de rails de baan volgen. Bij 1L is alles perfect, wordt er echter een waarde aangegeven, dan heb je weerstand.
Jeroen

DCC is inderdaad een soort van wisselspanning en die meten we dus op de stand met de V en het golfje: V~

Dat levert niet per s? een juiste waarde op - afhankelijk van je meter - maar dat geeft niet, het gaat in dit geval om het meten van verschillen en niet zozeer om een juiste waarde...

Gerard
Washtown / Beijville  ::  Mijn webshop

Citaat van: Gerard Wassink op maart 03, 2013, 14:35:41
DCC is inderdaad een soort van wisselspanning en die meten we dus op de stand met de V en het golfje: V~

Dat levert niet per s? een juiste waarde op - afhankelijk van je meter - maar dat geeft niet, het gaat in dit geval om het meten van verschillen en niet zozeer om een juiste waarde...

Gerard
Is het niet zo dat met de goedkopere meters zoals Ger heeft, de waarde waarschijnlijk 0 volt zal zijn? Dit omdat de negatieve en positieve puls elkaar opheffen?
Jeroen

Ja, Jeroen, dat klopt, als je op het gelijkspanningsbereik meet, dan vallen de positieve pulsen tegen de negatieve weg en is het resultaat totaal nul volt gelijkspanning.

Maar als je hem op het wisselspanningsbereik zet, dan 'denkt' de meter op zijn hoogst iets van "hey, wat een rare vierkante wisselstroom is dit", gewend als hij is aan een mooie sinusvormige wisselspanning. En DCC is een vierkante blokgolf, maar wel zodanig vormgegeven dat de positieve en negatieve pulsen in evenwicht zijn.

Een mogelijk probleem wordt gevormd door de frequentie, maar dat hangt inderdaad van de meter af.

Nou, nu zit ik wel bijna aan de grenzen van mijn elektronische weten.

Kom d'r maar in Ton!

CQ PE2TR
CQ PE2TR

;D

Gerard
Washtown / Beijville  ::  Mijn webshop

In wat ik online vond over deze meter kon ik het frequentiebereik niet vinden.

Gerard
Washtown / Beijville  ::  Mijn webshop

Hoi Gerard,
Nou juist door die vierkante afvlakking van de sinus dacht ik dat de goedkopere, lees: non-Fluke meters, deze "wisselspanning" ook niet op de wisselspanning stand kunnen verwerken. De inkomende gegevens zijn op elke stand bij dit soort multimeters hetzelfde, alleen de verwerking en berekening veranderd door de draaiknop...
Jeroen

Dan kan ik het inderdaad waarschijnlijk niet goed beoordelen, want ik heb een Fluke multimeter. Inmiddels 30 jaar oud, maar functioneert nog perfect. Zelfs als hij op de stand 'weerstand meten' staat kun je er gerust 220V op zetten, daar wordt'ie niet warm of koud van.

Laten we maar even afwachten wat Ger zelf meet...

Gerard
Washtown / Beijville  ::  Mijn webshop

Nou ik weet niet of ik het goed heb maar ik meet 3 v en 4 v en op de stand V~
M.v.g. Van  Ger uit Landgraaf

Dat zijn of zeer slechte waardes, maar eerder dat jouw meter geen juiste vertaling van de meting kan geven Ger.
Jeroen

Op deze pagina van Klaas Zondervan kun je informatie vinden over het goed meten van DCC spanning.

Gerard
Washtown / Beijville  ::  Mijn webshop

Citaat van: Gerard Wassink op maart 03, 2013, 20:10:45
Op deze pagina van Klaas Zondervan kun je informatie vinden over het goed meten van DCC spanning.

Gerard

Thx ik laat hem wel eens naar meten die er wel verstand van heeft  ;D
M.v.g. Van  Ger uit Landgraaf

Wat Klaas zegt ,de beste manier die je kan gebruiken om dcc, of te wel puls breedte modulatie, te meten is met een oscilloscoop.
Laat ik nou voor de andere hobby een scoop hebben.
Die dingen worden in de radio amateur wereld regelmatig voor een prikkie aangeboden.
Ik heb er pas nog ??ntje weggegeven.
Ton
Erare humanum est