Stefan: Rocky Mountains in Nn3

Gestart door Stefan Nn3, februari 01, 2013, 18:07:36

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Hallo,

Mijn naam is Stefan, ik ben dertig jaar en woon in Den Haag. Al sinds mijn twaalfde is mijn grootste hobby modelbouwen in schaal N. Het merendeel van die jaren bouwde ik naar het Duitse voorbeeld. Maar ik raakte meer en meer ge?nteresseerd in Amerikaanse spoorwegen in het algemeen, en de 3 voet smalspoorlijnen in onder andere de Rocky Mountains in het bijzonder. Ik wilde erg graag Amerikaanse smalspoorlokomotieven gaan bouwen.

Zo'n vijf jaar geleden ben ik daarom begonnen met het bouwen van Amerikaanse smalspoorlokomotieven en -wagons in schaal N op een spoorbreedte van 6,5mm, ook wel bekend als Nn3. Dit is voor mij de ideale schaal/spoorbreedte verhouding: ik kan voor de bouw van lokomotieven gebruik maken van Marklin schaal Z onderstellen, en zelf een bovenbouw maken. Omdat ik niet een aparte kamer heb om een treinbaan in op te bouwen, is het ook de ideale grootte om aan de eetkamertafel te modelbouwen!

Jammer genoeg is schaal Nn3 niet zo bekend bij het grote publiek. De meeste ge?nteresseerden van deze schaal bevinden zich in de Verenigde Staten zelf.

Aangezien schaal Nn3 in Nederland niet zo bekend is, ben ik enige tijd geleden begonnen met het bouwen van een kofferbaantje. Daarmee zou ik graag in de toekomst op wat beurzen willen staan om Nn3 te promoten.

Hierbij wil ik ook meteen proberen om een foto te uploaden. Mocht het lukken, dan maak ik een dezer dagen ook wel een thread aan in "Mijn layout", om wat meer foto's te laten zien.
Hieronder voeg ik toe een foto van een 2-6-0  smalspoorlokomotief (Mogul) van de Denver, South Park & Pacific Railroad Railroad (DSP&PRR) met boxcar en flatcar, staande op een trestle brug op het demo-kofferbaantje. De lokomotief heb ik gemaakt van een N-spoor Atlas Mogul bovenkant met een Marklin 2-6-0 chassis en Micro-Trains trucks. De boxcar en flatcar zijn RTR Nn3 modellen van Micro-Trains. De trestle heb ik gebouwd van hout en messing, met daarover spoor Z/Nn3 rails van Peco.

Groeten Stefan


Hoi Stefan.

Welkom op het forum ik ben zeer benieuwd naar de foto's .

Mvg Ger
M.v.g. Van  Ger uit Landgraaf


Welkom Stefan, N- spoorders hebben we wel wat hier maar 'n Nn3 dacht ik nog niet, de niche in de niche markt zeg maar.

We kijken graag uit naar je layout draad en foto's. Ik heb wel een verzoekje dan , of je de foto's die je upload maximaal 1200 pixels breed wilt maken , zelfs op mijn 24 inch monitor moest ik nu scrollen toen ik de thumbnail aangeklikt had. Alvast bedankt.
3 van de 2 studenten kunnen niet rekenen.

Ik spoor in N

Welkom Stefan,
Je moet wel een paar heeele goeie ogen hebben om in die schaal te werken.
Bart
www.flickr.com/photos/bvdoorn

Leuk zeg! Kan ik een modelbaan op mijn modelbaan maken ;D
Respect!!!

Ton
Erare humanum est

Hoi Stefan,

Ziet er goed uit, en weer een N-schaler erbij ;D ;D ;D
Misschien is dit iets voor jou (ik kan/wil het niet betalen)

http://aspenmodel.de//index.php/cat/c62_Steam-Locomotives-Gauge-Nn3.html/XTCsid/u5vboc5vu7o8ckuj1vov27vjg0

Maar sowieso leuk om naar te kijken.
Veel succes.

Groetjes, Wim.

Welkom Stefan en leuk om deze aparte schaal te zien, ik ben benieuwd naar je layout thread.
Jeroen

Hallo allemaal,

Bedankt voor de positieve reacties. Daarom wil ik zeker wel wat meer foto's plaatsen.

JanBouli, vanwege jouw verzoek heb ik even geprobeerd om een foto van mijn dichtgeklapte baan te verkleinen naar 1024x768p.
Zouden jullie kunnen aangeven of dit foto formaat beter is? Zo ja, dan begin ik vanavond/morgen wel een thread in "Mijn layout".

Over de foto: Mijn baan is een koffer die ik helemaal zelf heb gemaakt, waarvan de rand van de onderste en bovenste helft in elkaar vallen. Met een handvat en sluitingen is dan een mooi koffertje te maken.

Gr. Stefan

Volgens mij is dat wel goed zo  ;)
M.v.g. Van  Ger uit Landgraaf

Het formaat is zo helemaal goed Stefan.

Wow over niche in een niche gesproken , die locs bij Aspen.de zijn duurder dan G-schaal
3 van de 2 studenten kunnen niet rekenen.

Ik spoor in N

Hoi JanBouli,

RTR modellen van lokomotieven in schaal Nn3 zijn heel erg duur. Zelfs kits kunnen erg duur zijn, zeker van Aspen Models.

Daarom bouw ik de lokomotieven zelf op Marklin Z-spoor chassis. Goederenwagons zijn RTR onder andere verkrijgbaar van Micro-Trains, welke zo'n twee keer per jaar een nieuwe goederenwagon uit brengt. Deze zijn heel erg betaalbaar.

Mocht iemand interesse hebben om te beginnen in schaal Nn3, dan zou ik willen adviseren om eens de websites te bekijken die zijn gelinkt op www.nn3.org.

Groeten Stefan



Hi Stefan, Welkom bij de groep.

Ben benieuwd naar een foto van de hele koffer open.
groeten John LC

www.lostcreek.nl