Even voorstellen

Gestart door wagtem, februari 01, 2013, 17:48:13

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Mijne heren:

Ik heb ondertussen al twee keer geprobeerd iets over mijzelf te vertellen, maar tot nog toe heb ik daar niets van op het forum kunnen terugvinden.  Derde poging, dus...
Mijn naam is Maurice van Wagtendonk.  Ik ben een oorlogskindje (1943), geboren in Ehv en na veel onzwervingen nu alweer meer dan veertig jaar terug op honk.  Al vanaf jonge leeftijd was ik geinteresseerd in spoorwegen, hoewel mijn eerste modellen van karton en van schepen waren.  In de loop der tijd bouwde mijn vader een M?rklinspoor (h0), waarbij hij op enig moment een paar Fleischmann Amerikaanse goederenwagens kocht.  In plaats van de Duitse wagentjes waren die veel groter en bovendien allemaal verschillend beschilderd.  Wat later, toen ik dienstplichtig militair was, vond ik in Rtd mijn eerste uitgave van de Model Railroader.  Na ze jaren los gekocht te hebben nam ik een abonnement, zodat ik al een aardige hoeveelheid jaargangen in de kast heb staan.  Aangestoken door de MR werd ik ook lid van de NMRA, ondertussen ook al zo'n vijftig jaar.  Toen in Nederland sprake was van een op te richten club voor mensen, die geinteresseerd waren in Amerikaanse modelspoorwegbouw ben ik naar Asd getogen.  Ik kwam terug naar huis als secretaris van de Contactgroep NMRA Nederland, die de laatste tijd helaas een zeer kwijnend bestaan lijdt.
Qua modelbouw: ik bezit twee loc's, allebei van All Nation.  De eerste is een Tenwheeler, gebouwd en in running condition, de tweede is een All Nation Pacific, die ik in 1978 uit de States heb laten meebrengen.  Ik ben er enthousiast mee begonnen, maar ik kreeg de wielen niet goed op de rails, ben aan het vijlen gegaan, maar heb het nooit goed voor elkaar gekregen.  Kort geleden is mijn zoon en mee aan de gang gegaan, die schrijft er over op dit forum.
Aan rijtuigen bezit ik kits van personenrijtuigen (Walthers, jawel, iemand die dat nog kent?) en verder een aantal cabooses en nog wat andere goederenwagens.  Ik bezit een vrijwel complete NMRA commemorative car kits, meestal van InterMountain (Keeps you off the streets).  Ruimte om het te laten rijden heb ik niet, maar zoonlief en ik denken aan modules, die conform NMRA of FreMo gebouwd kunnen worden, zodat we rijlengte krijgen.  Voor een testbaan kan ik misschien nog wel een metertje vrijmaken, maar dat zal erg passen en meten worden.  Gezien ervaringen van anderen met tuinbanen gaan we daar niet aan beginnen.  Ik heb ook nog een 0n30 locje van de D&RGW, met twee personenrijtuigen.  Ik weet nog niet of ik dat zal laten of dat ik ze ombouw / laat ombouwen naar echt 0n3.  Ik had er iemand voor gevonden, maar die is er helaas al een tijd niet meer.  De rijtuigen hoeven alleen maar van andere draaistellen voorzien te worden.   Vroeger was dat Tomalco, tegnwoordig zou ik het zo niet weten.  Het leuke van 0n3 en 0 samen is natuurlijk de infrastructuur, die redelijk gecompliceerd kan worden.
Ik ben drie keer naar een National Covention van de NMRA geweest, eenmaal in Londen, eenmaal in Toronto en een keer in Seattle.  Unieke ervaringen doe je daar op, ik kan het iedereen zeer warm aanbevelen.
Mijn overige takken van sport: ik doe (nog steeds) aan kartonmodelbouw, waar treinmodellen de voorkeur hebben.  Er is echter niet echt veel te vinden (hoewel: kijk eens op de site modelik.pl en laat je blij verrassen), maar er is momenteel iemand bezig met het ontwerpen van een 4-8-8-4 (ja, die...) in schaal 1:25 (geen schrijffout).  Aantal onderdelen momenteel onbekend, maar vast meer dan 5000.  Lengte: meer dan vijf voet, ofwel anderhalve meter.  Ik ben mijn messen al aan het slijpen...  Verder ben ik secretaris van een plaatselijke scoutinggroep.

Zo, dat was het wel zo ongeveer, hopelijk lukt het deze keer.

Maurice
Het beste bewijs voor het bestaan van intelligent buitenaards leven is dat ze nog nooit contact met ons opgenomen hebben.

Hoi Maurice .

Welkom op het forum ,en vooral veel plezier hier .

Mvg Ger
M.v.g. Van  Ger uit Landgraaf

Welkom Maurice , en bedankt voor de uitvoerige kennismaking.  Amerikaanse bouwers in alle schalen hier, die ervaringen graag delen . Laat ons vooral meegenieten van je Amerikaanse spoor avonturen.
3 van de 2 studenten kunnen niet rekenen.

Ik spoor in N

Welkom Maurice. Altijd leuk om ook nieuwe, oudere forum leden te verwelkomen. Ik neem aan; ook uit de omgeving Eindhoven, net als je zoon?
Bart
www.flickr.com/photos/bvdoorn

Welkom Maurice! Leuk dat je je zoon hebt gevolgd naar dit forum. Veel plezier...
Jeroen

Welkom maurice.
Erare humanum est


Maurice, welkom! En dat je ons maar mooie dingen mag laten zien ;)

Citaat van: wagtem op februari 01, 2013, 17:48:13
Ik kwam terug naar huis als secretaris van de Contactgroep NMRA Nederland, die de laatste tijd helaas een zeer kwijnend bestaan lijdt.

Ja, jammer he? Ik ben nog een keer geweest toe Rob van der Logt nog leefde. Even daarna viel die om en even daarna was het over met ze. Ik heb later met Gert Velthuizen (ook actief hier) nog eens geprobeerd om de zaak op te starten maar de ex-penningmeester werkte niet mee (en nog steeds niet). Het zou voor de US sporende Nederlanders weer een aanwinst zijn een NMRA afdeling te hebben.

Beste USRonald:

Wij hebben indertijd als bestuur van de Contactgroep geprobeerd een Region van de NMRA te worden.  Dat is vanwege Nederlandse wetgeving onmogelijk, omdat de Statuten van de NMRA zijn opgezet naar Amerikaans recht.  De VS zijn een weliswaar bevriende maar toch buitenlandse natie.  Ik mag als individu wel lid zijn van een buitenlandse vereniging, maar een verenging in Nederland moet voldoen aan bepaalde regels, gesteld in BW deel 2.  Alleen aan die regels, en niet aan de regels van de VS.  Daarom hebben we ons ook Contactgroep genoemd, om daarmee te benadrukken, dat we een zo nauw mogelijke samenwerking met de NMRA in de VS nastreven.  Zo staat het ook in onze Statuten.
Rob van der Logt heb ik natuurlijk goed gekend.  Een weergaloze modelbouwer, een van de twee Nederlanders (althans bij mijn weten) die de NMRA titel Master Model Railroader behaald heeft.  En niet met zesjes, maar met dikke achten.  Een zeer groot verlies voor de hobby, hij zou mijn 0n30 D&RGW 2-6-0 Bumblebee hersporen, opnieuw schilderen en weatheren.  Het is er helaas nooit van gekomen...
Hoe het verder met de club gaat?  Ik weet het niet, ik denk, dat we binnenkort gaan proberen zoveel mogelijk leden bij elkaar te harken om met hen te bespreken, hoe we nu verder gaan.  Een heropleving van modelspoorwegbouw naar Amerikaans voorbeeld is natuurlijk een goede zaak, maar of dat de CNN kan redden?  Ik heb er zo mij ideeen over...

Maar goed.  Ik ben niet onder dit forum gegaan om de Contactgroep te redden (hoewel het een leuke bijkomstigheid zou zijn).  Het gaat voornamelijk om de bouw van de All Nation Pacific kit.  Ikzelf zal overigens niet zo veel over de voortgang gaan schrijven, dat doet Eric wel.  Naast (Amerikaanse) modelspoorwegbouw heb ik, zo jullie weten, nog andere hobbies. En die kosten ook tijd...

En ja, ik woon in Eindhoven, maar dat had ik al gemeld.

Maurice
Het beste bewijs voor het bestaan van intelligent buitenaards leven is dat ze nog nooit contact met ons opgenomen hebben.

Hi all,

Er is tegenwoordig een NMRA Atlantic District. Ik ken geen enkele geschiedenis hoor, dus als ik open deuren intrap, vergeef me...

Persoonlijk ben ik lid van de NMRA omdat ik die organisatie graag steun vanwege hun standaardiserende werk.

Gerard
Washtown / Beijville  ::  Mijn webshop

maart 31, 2013, 17:14:18 #10 Last Edit: maart 31, 2013, 19:01:25 by comamt
Hallo Maurice van Wagentendonk

Sinds kort heb ik deze site ontdekt op internet
Ikzelf, Ed Commerell, was in de jaren 1970-1980 lid van de contactgroep NMRA in Rotterdam en heb een aantal jaarlijkse contactdagen bezocht o.a. in utrecht Hotel Noord Brabant . Ik reed/rij en verzamel (ook HO) nog steeds N-spoor , amerikaans en europees. Toendertijd de zaterdagse ontmoeting met diverse amerikaanse treinenliefhebbers in de treinenwinkel van de fa Jansen Rotterdam Maashaven (met het grote rode bord met NMRA teken erop aan de gevel). Heb ook nog wel eens een dure tenshodo? handgemaakte japanse Shay opgehaald bij de douane voor de eigenaar Frans?, die we dan zaterdags stonden te bewonderen bij het proefrijden op  de testrails aan de toonbank. Ook ben ik eens naar de spielwarenmesse in Neurenberg geweest als "vertegenwoordiger"van de firma Jansen met een begeleidende brief om toegang te krijgen.  "in 1980 ben ik verhuisd naar het midden en later oosten van het land en kwam de amerikaanse modeltreinhobby op een lager potje, ik ging meer op de europese modeltreinen toer, maar grote interesse in amerikaanse treinen en modellen in mijn verzameling is altijd gebleven en schaf nog wel eens wat aan o.a. in Houten op de modelspoorbeurs.
Ontdekte jaren later dat de fa. Jansen winkel "opeens"? gesloten bleek en ben altijd benieuwd gebleven wanneer en waarom de winkel opeens gesloten is ? en heeft iemand nog een foto van de winkel ?
m.vr.gr.
Ed Commerell

ik zou je mailadres niet volledig neerzetten, tenzij je van spam houdt
Welkom, je zult hier veel info vinden, ik kan je verder niet helpen

Groet,
Paul

Bedankt Paul
mailadres verwijderd

Kwam regelmatig in de winkel, woonde er twee straten achter. Helaas dat is alles wat ik erover kan vertellen.

JohnT

Hoi,

Een aantal leden hebben de overstap gemaakt naar de Fremo. Denk aan mensen als L?on Honings, Bart Bakker en Henk Bronsvoort om er maar en paar te noemen. Als Amerikaanse Fremo groep zijn we redelijk actief.

Mocht je belangstelling hebben neem dan eens contact met hun op.

Gino Damen
Southern - Serving the South - Fremo-style