nieuw

Gestart door ericvw, januari 23, 2013, 00:14:04

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Als je die lok wilt laten rijden mag je altijd bij mij langs komen. Ik gooi de digitale voeding er wel vanaf. Wel je eigen voeding mee nemen, ik denk niet dat mijn Fleishmann voeding 3 Amp gaat trekken.
Bart
www.flickr.com/photos/bvdoorn

Dank je Bart, jouw aanbod zullen we zeker in gedachten houden.  Maar voorlopig zijn we nog niet zo ver...

Maurice
Het beste bewijs voor het bestaan van intelligent buitenaards leven is dat ze nog nooit contact met ons opgenomen hebben.

Heren,

ik heb even een kort vraagje. De locomotief bestaat uit de materialen koper, staal en zamak is er iemand die weet welke grondlak ik kan gebruiken en waar ik het kan kopen.

alvast bedankt.

groet,

Eric

Bij koper en in mindere mate zamak, zul je eerst het oxidatieproces moeten stoppen om een goede hechting van de primer te krijgen, licht schuren en zeer goed ontvetten. Een zinkchromaat of een zinkfosfaat primer in een dunne laag zorgt voor een goede hechting. Daarover kan dan een standard metaalprimer. Let wel altijd op, dat je alle verven en primers van dezelfde soort (thinner, terpentine of water basis) gebruikt. Dus thinner primer, dan ook thinner laklaag etc.
Ik geloof niet dat je zinkchromaat in de modelwinkel kan krijgen, dus even informeren bij de lokale verfhandel.
Jeroen

even een kleine update hoe het er voor staat. Ik ben bezig alle onderdelen te schuren om ze daarna in de grondlak te kunnen zetten. Dit is een tijdrovende klus omdat er heel veel kleine onderdelen zijn. Ook moet de ketel eerst bewerkt worden ( er moeten stukken afgeslepen worden en er moet aan de vuurkist nog wat gerepareerd worden, dus het kost nogal wat tijd).
Een vriend van mij die goed thuis is in het airbrushen gaat mij helpen om de locomotief te spuiten en mij gelijk de fijne kneepjes bij te brengen. Voorlopig wat te doen.

groet,

Eric

Ik neem aan dat de grondlak ook gespoten gaat worden. Als je de grondlak namelijk met een kwast(je) op gaat brengen ga je de oneffenheden altijd zien door je gespoten verf heen. Verder veel succes met het schuren. Dat is een geduld werkje.
Bart
www.flickr.com/photos/bvdoorn

mijn idee zandstralen, er zijn best kleine zandstraal cabines tekoop.
en anders deze.
http://www.pinearts.nl/index.php/airbrush-tools/airbrush-straalpistool-zandstraalpistool.html

hier een manier om dat ding te gebruiken, je hebt wel een compressor nodig (maar als je gaat airbrushen ook)
http://www.spoornul.nl/forum/viewtopic.php?f=12&t=814852&start=15
even naar beneden scrollen ,lijkt me een leuke oplossing, en hoeft niet veel te kosten.

en je mag ook langs komen, even in de straal cabine .
Cor
het zijn de dwarsliggers die de trein doen recht rijden

Cor, bedankt voor de tip. Misschien een rare vraag maar hoe hoog is de luchtdruk die je dan gebruikt? Ik heb op mijn werk de beschikking over een straalkast deze is redelijk aan formaat maar de compressor staat op een werkdruk van 12 bar, lijkt mij een beetje enthousiast.

Groet

Eric

P.s.  Natuurlijk wordt ook de grondlak gespoten

op mijn straalcabine staat 6 bar en werk goed , ik zou zeggen prbeer eens de druk omlaag te zetten, kan denk ik geen kwaad.
voor fijn werk zou ik eerst fijn grit gebruiken/zoeken.
het blijft wel oppassen met dun materiaal. :-[
ik heb het wel eens dat als je dun messing (en ook andere dunne stukken) gaan vervormen door de wrijving.
dit gebeurt als je te lang op dezelfde plek blijft stralen, oppassen dus, zou zonde zijn van je model.
cor
het zijn de dwarsliggers die de trein doen recht rijden

Die air brush zandstralers werken met 2,5 tot 3 bar.

Straalkasten zoals jij waarschijnlijk op je werk hebt, zijn voor industrieel gebruik. Hogere druk zoals je zelf al zegt, maar ook het straalmiddel is veel te grof. Voor stralen zijn zo ontzettend veel straalmiddelen te verkrijgen, van straatzand tot notenschalen etc etc etc.
De zachte ferro en non ferro materialen van de trein moet je dus benaderen met een fijn en zacht straalmiddel, eenmaal weggeslagen materiaal door te grof grit, blijf je altijd zien....
Ook hier geldt: proefstralen op vergelijkbaar materiaal.
Jeroen