nieuw

Gestart door ericvw, januari 23, 2013, 00:14:04

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

het is zeker een leuk project ik ben in ieder geval zover dat het frame weer recht is ( wat je al niet kan doen met een brander). Is er overgens iemand die mij kan vertellen welke kleur zwart er gebruikt wordt voor amerikaanse stoomlocomotieven?

groet, Eric

Ehm ..........................zwart   ???                  ;) ;D

In weze heeft Martin gelijk , elke  zwart voldoet, waren zoveel verschillende tinten zwart in gebruik.
3 van de 2 studenten kunnen niet rekenen.

Ik spoor in N

Hi Eric,
Misschien moet je een nieuw draadje beginnen over de verdere bouw van die lok. Kan voor iedereen razend leuk zijn, vooral als je regelmatig wat foto's oplaad.

Ja, zwart is zwart, maar ik heb nog nooit een zwarte stoomlok gezien. behalve dan in het museum en daar zijn ze ook niet echt zwart. Zwarte verf heeft namelijk als nadeel dat het zich iets laat uitbijten door het zonlicht. Vooral vroeger toen men nog geen sealing laag had zoals je nu bij auto's ziet.

Vandaar dat vele amerikaanse loks niet zwart waren, maar meer een donkere matte grijze kleur. Zelfs de museum loks van bijvoorbeeld Silverton en Cumbres (beide smalspoor) zijn niet echt zwart.

Mijn aanrader is eens op het internet te gaan kijken, daar staan duizenden foto's van machines in zowel museum kwaliteit als in gebruik. Ook kun je een heleboel foto's vinden van hobbyisten die ze weatheren.


Zoals deze.


Of deze

Dan gewoon een kleur donker grijs of zwart uitkiezen die je aanstaat en hem daarin (laten) spuiten. Niet met de hand schilderen. Alleen als je hem spuit kun je ook dat mooie zijde glans effect krijgen.

In de hobby winkel kun je trouwens van o.a. Revell minsten een 10 tal kleuren verschilende kleuren zwart kopen. Zwart is dus niet altijd zwart ;)
Bart
www.flickr.com/photos/bvdoorn

Tsja...  Anders dan in Duitsland schilderden de Amerikanen hun loc's niet glanzend zwart.  Meestal was het matzwart, soms schilderden de de rookkast lichtgrijs of aluminium.  Alleen bij passagierslocomotieven kwam er een kleurtje op (denk bv aan de GS-4's van de Southern Pacific, die ze  gebruikten voor de Daylight tussen SF en LA).  Die werden na elke rit door de wasstraat gehaald, maar voor een yard switcher vonden de maatschappijen dat niet echt nodig.  Na verloop van tijd zagen ze er dus allemaal net iets anders uit, afhankelijk van op welke route ze werden ingezet. 
Sommige modelbouwers vinden het een sport een loc zo smerig mogelijk te schilderen, ikzelf vind enige gebruikssporen niet erg, maar de loc moet wel herkenbaar blijven.
De vraag naar de kleur zwart is dus niet zo vreemd, Floquil kende indertijd o.a. Grimy Black, wat ik altijd aan de onderkant  van met name mijn goederenwagens en cabooses smeerde.
Maar ik ben voor ericvw nog op zoek naar mijn All Nation Tenwheeler, die ik indertijd van iemand heb overgenomen.  Die heeft ook een onbestemde, maar niet echt geweatherde beschildering.  Zodra ik hem teruggevonden heb plaats ik wel wat plaatjes ervan op het forum.

Maurice
Het beste bewijs voor het bestaan van intelligent buitenaards leven is dat ze nog nooit contact met ons opgenomen hebben.

He! Een nieuwe! ;) Doe ons even een plezier en stel je even voor in het daarvoor bestemde deel van het forum. Dat vinden we hier vanwege de kleinschaligheid en het ons-kent-ons gevoel erg leuk.

Hallo: heb ik al twee keer geprobeerd, maar zojuist schijnt het gelukt te zijn.  Kijk maar...

Maurice
Het beste bewijs voor het bestaan van intelligent buitenaards leven is dat ze nog nooit contact met ons opgenomen hebben.

Grimy Black van Floquil bestaat nog steeds , en Engine Black en ga zo maar door.
3 van de 2 studenten kunnen niet rekenen.

Ik spoor in N

Inderdaad niet alleen zwart gebruiken. Zelf spuit ik mijn loc's zwart met daarna een heel licht waas wit erover. JohnT

Citaat van: wagtem op februari 01, 2013, 17:49:44
Hallo: heb ik al twee keer geprobeerd, maar zojuist schijnt het gelukt te zijn.  Kijk maar...

Maurice

Gezien en gereageerd ;)

Welkom Eric.

Mooi spul dat messing.
Ga je er ook een andere motor inbouwen ?
groeten John LC

www.lostcreek.nl

Jhon, het grootste gedeelte van het model bestaat uit koper.

ik wilde eigenlijk de orginele motor gebruiken

groet,
Eric

Hallo John:

Even wat uitleg over de motor: het is een Pitmann motor, een van de zwaarste types.  All Nation schreef indertijd een voedingseenheid van 12 Volt, 3 Ampere voor.  Zijn broer, de Tenwheeler, kan het met 2 ampere af, dus we denken, dat dat ook hier wel zal gaan lukken.  Bij Conrad schijnen ze regelbare trafo's te verkopen, die dat aankunnen.
Met mijn Tenwheeler mag ik niet op de Nederlandse modulebaan van Fremo, zeker niet als ik er nog een paar freight cars achter hang.  Die zijn bang, dat hun draden doorbranden, want zij hebben allemaal can-motoren en het systeem kan niet veel meer dan 1 Amp verwerken.  Overigens, maar dat hadden jullie vast al begrepen: de loc rijdt op gelijkstroom.  De NMRA heeft zelfs normen voor het aansluiten van de stroomdraden op de rails, zodat altijd alle locomotieven in dezelfde richting rijden.  Uitgedacht in een tijd zonder DCC, maar wel praktisch.

Maurice
Het beste bewijs voor het bestaan van intelligent buitenaards leven is dat ze nog nooit contact met ons opgenomen hebben.

Het zou toch op te lossen zijn door er bv een goede foulhauber in te zetten. Deze trekken bijna geen stroom.
Dan kan je in ieder geval op de fremo modulles rijden en heb je geen problemen met een zware regelaar.
groeten John LC

www.lostcreek.nl

Hallo John:

Goed voorstel, maar we proberen in eerste instantie de loc rijdend te krijgen met hetgeen ons door de leverancier aangeboden gekregen hebben.  Afgezien daarvan: het gebruik van een Faulhaber betekent waarschijnlijk een andere gearbox en nog meer geknutsel aan het frame.  Voorlopig gaat dat denk ik niet gebeuren.
Afgezien daarvan: zo vaak komen we de FreMo nu ook weer niet tegen, de laatste keer was op een zondagmiddag, toen de club (voornamelijk h0 FreMo overigens), in het Catharinaziekenhuis in Ehv bijeenkwam.  De 0-poot van de FreMo had toen een stuk rechte baan van zo'n meter of acht, negen.  Hoe het nu is?  Iemand, die daar ervaring mee heeft?  We zijn wel geinteresseerd in de FreMo 0-module normen, maar wanneer we ons daar aan gaan conformeren zullen onze modules zwaarder bedraad gaan worden.  Letzten Endes is dat veel eenvoudiger...

Maurice
Het beste bewijs voor het bestaan van intelligent buitenaards leven is dat ze nog nooit contact met ons opgenomen hebben.