De Grote Kleine Treinencompetitie

Gestart door dutchbuilder, oktober 13, 2021, 22:51:36

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Zelf heb ik ook gekeken naar het programma en het viel mij behoorlijk tegen.
Als dit het niveau van spoorwegmodelbouwend Nederland is dan ben ik bang voor de toekomst maar gelukkig weet ik dat de werkelijkheid anders is.
De defenitie van modelbouwen is volgens mij de werkelijkheid zo goed mogelijk na bootsen en dat is hier zeker niet gelukt.
Ik weet wel dat het niet meevalt om in zo n korte tijd iets fatsoenlijks neer te zetten dus denk ik: ieder zijn pleziertje en vraag ik mij af hoe ik het zelf beter had gedaan in die korte tijd want je zal daar maar staan!
Waar ik mij nog wel aan stoor als redelijk ervaren modelbouwer is vaak de opmerking: hij speelt nog met speelgoedtreintjes, dan vraag ik wel eens of men een heel duur model of een model waar 2 jaar aan gewerkt is ook kinderspeelgoed vindt.
Verder is er wel een diploma voor de modelbouw, het programma van de N.M.R.A.
Dat gaat over motive power, cars, scenery en nog een aantal onderwerpen.
Daar bouw je een werkende lokomotief en daar kan je max 125? punten mee verdienen maar minimaal 87.5 punten zijn nodig om een award te verdienen en na 6 of 7 awards ben je master builder motive power, als je alle master builder certificaten heb ben je Master Model Railroader.
Zelf heb ik de certificaten Masterbuilder motive power, cars en scenery en dat was leuk om te doen en heel erg leerzaam.
Alvast een waarschuwing, a.s. woensdagavond zal weer net zo erg worden! het beste kun je er maar om lachen toch?

Groeten van René

Helemaal met je eens Rene, vooral het gehalte spelen met treintjes was erg groot , allemaal niet erg ( programma is goed bekeken en dus goede promotie ) , maar noem het dan niet een wedstrijd om de beste modeltrein bouwer van Nederland te vinden , want dat is het natuurlijk bij lange na niet. Ben al een tijdje geinteresseerd in het MMR programma van de NMRA , maar heb zoiets dat dat te ver gegrepen is , maar jij hebt het dus leuk gevonden en leerzaam en je kunt dus ook gedeeltes doen van het programma . Ga me er toch meer in verdiepen, dank je .
3 van de 2 studenten kunnen niet rekenen.

Ik spoor in N

Ben wel blij dat er aandacht voor de hobby is (verkeerde aandacht is ook aandacht) Het heeft ons als club in twee dagen twee nieuwe leden opgeleverd.


Ik denk ook als de deelnemers zelf iets hadden mogen bedenken dat het resultaat wel beter was geweest. Als je met een onwerkelijk onderwerp van doen hebt kun je moeilijk de werkelijkheid zo goed mogelijk nabootsen.


JohnT

Citaat van: JohnT op oktober 19, 2021, 20:30:19
Ben wel blij dat er aandacht voor de hobby is (verkeerde aandacht is ook aandacht) Het heeft ons als club in twee dagen twee nieuwe leden opgeleverd.


Ik denk ook als de deelnemers zelf iets hadden mogen bedenken dat het resultaat wel beter was geweest. Als je met een onwerkelijk onderwerp van doen hebt kun je moeilijk de werkelijkheid zo goed mogelijk nabootsen.


JohnT

Dat dacht ik ook toen ik het Thema hoorde, maar dan nog mag de scenery niet zo slecht zijn als wat bij menigeen die meedeed was, o.a. die bergen leken echt nergens op .
3 van de 2 studenten kunnen niet rekenen.

Ik spoor in N


Hallo Jan.

Om deel te nemen aan het N.M.R.A. programma moet je wel lid zijn van deze N.M.R.A.
Gezien de hoge kosten heb ik mijn lidmaatschap al enige jaren geleden opgezegd.
Verder moet je een onafhankelijke jury het gebouwde model laten jureren, wij deden dat in Engeland tijdens hun jaarlijkse grote meting, ik was toen ook lid van de Britisch Region van de N.M.R.A. ( 1984/2005 ongeveer. )
De exacte aantallen van de te bouwen modellen en m2 scenery weet ik niet meer maar dat is wel terug te vinden.
Van de wagons weet ik wel dat er minimaal 1 passagierswagon en 1 caboose gebouwd moest worden en van de motive power dat
alles zelfstandig moet kunnen rijden, geen statische modellen dus.
Persoonlijk heb ik er erg veel van geleerd en ik ben toch ook begonnen als leek op dat gebied dus is er voor iedereen nog hoop om jezelf steeds te verbeteren wat natuurlijk wel de uitdaging was en is.
Misschien kun je hier alvast iets mee, zoek wel eerst uit wat jet lidmaatschap op dit moment kost, ik denk dat je gaat schrikken!!

Groeten van René.

Heeft iemand nog gekeken vanavond?
Ik niet.

Ton
Erare humanum est

Citaat van: usarene op oktober 20, 2021, 16:10:53
Hallo Jan.

Om deel te nemen aan het N.M.R.A. programma moet je wel lid zijn van deze N.M.R.A.
Gezien de hoge kosten heb ik mijn lidmaatschap al enige jaren geleden opgezegd.
Verder moet je een onafhankelijke jury het gebouwde model laten jureren, wij deden dat in Engeland tijdens hun jaarlijkse grote meting, ik was toen ook lid van de Britisch Region van de N.M.R.A. ( 1984/2005 ongeveer. )
De exacte aantallen van de te bouwen modellen en m2 scenery weet ik niet meer maar dat is wel terug te vinden.
Van de wagons weet ik wel dat er minimaal 1 passagierswagon en 1 caboose gebouwd moest worden en van de motive power dat
alles zelfstandig moet kunnen rijden, geen statische modellen dus.
Persoonlijk heb ik er erg veel van geleerd en ik ben toch ook begonnen als leek op dat gebied dus is er voor iedereen nog hoop om jezelf steeds te verbeteren wat natuurlijk wel de uitdaging was en is.
Misschien kun je hier alvast iets mee, zoek wel eerst uit wat jet lidmaatschap op dit moment kost, ik denk dat je gaat schrikken!!

Groeten van René.

Dank je Rene , ik ben lid van NMRA , Europese tak, valt wel mee wat dat kost aangezien daar ook het NMRA blad bij hoort. Zou eigenlijk volgend jaar naar het wereld congres gaan in Engeland maar dat gaat helaas niet door , hopelijk een herkansing binnen een paar jaar.

Ton , nee ik heb vanavond ook niet gekeken , wel opgenomen dus kijken we van de week wel.
3 van de 2 studenten kunnen niet rekenen.

Ik spoor in N

Citaat van: dutchbuilder op oktober 20, 2021, 22:22:23
Heeft iemand nog gekeken vanavond?
Ik niet.

Ton


Vergeten, heb vanmorgen gekeken. Het wordt er niet beter op. Als ze de elementen, opgelegd thema en de dwarsligger er uit laten zal de kwaliteit wel verbeteren denk ik.


JohnT

John, daar ben ik het mee eens, zelf zou ik ook niet weten wat te doen met een paar slippers en wat doek in zo n korte termijn!
Maar beter gaat het niet worden.

Groeten van René.

Ik vond Parijs wel okay en de Berlijnse muur was ook niet slecht , maar die andere was zo slecht dat ik me afvraag of het wel modelbouwers zijn , leek meer op wat ik als 12 jarige in 1972 bouwde , nee dat was zelfs beter.  Weer die bergen die in niets op het echte leken, geen enkele moeite genomen om de rails wat echter te laten lijken, die slippers en dat tuli ( ja dat was niet makkelijk ) echt zo slecht verwerkt, leek helemaal nergens op . Maar ja die zijn er ook uit. Vond het trouwens ook niet kunnen dat ze die man die duidelijk niet helemaal goed was zo in beeld brachten.
3 van de 2 studenten kunnen niet rekenen.

Ik spoor in N

Om een ontbijttafel met een spoorbaan te combineren vond ik ronduit een belachelijke opdracht. Ik heb met verbazing bekeken wat ze daar van bakten.
Ik kan kiezen tussen 0 en 3 en 0.

Heb de aflevering van afgelopen woensdag nog niet bekeken, het programma is duidelijk niet voor modelbaanbouwers maar voor het grote publiek , wat op zich niets mis mee is .
3 van de 2 studenten kunnen niet rekenen.

Ik spoor in N

Met de meeste tv programma's gaat het zo. De programmamaker gaat altijd uit van de mogelijke kijkcijfers en niet van de leermomenten in de hobby die ze daarvoor gebruiken. 'Het perfecte plaatje' en 'Masterchef' zijn ook zulke programma's. Vaak gaat het meer over de strijd tussen de deelnemers onderling dan om hetgeen ze maken. Het zijn meer spelprogramma's dan educatieve.
Toch kun je als modelbouwer/fotograaf/kok in zo'n programma zien dat er meer mogelijk is dan zich binnen jouw comfortzone afspeelt.
En met wat durf kom je dan misschien toch een stapje verder. :wink:
Ik kan kiezen tussen 0 en 3 en 0.

Een hele tijd niet meer gekeken hier en vandaag dacht ik: laat ik eens hier kijken. Tot ik in dit deel kwam.

Uiteraard mag een ieder er van vinden wat hij of zij wil, het was een programma dat gemaakt is als ENTERTAINMENT en niet al EDUCATIE, plus dat het een COMPETITIE is. Helaas hebben de meesten van de reageerders dat niet goed begrepen. Nergens heeft men educatief willen zijn, ellenlange monotonen over het digitaliseren van een loc hadden hier geen plek.
Het format komt uit Engeland en dat hebben zij een op een veel betere manier hier toegepast. Het eindresultaat is als programma gewoon goed te noemen.
Ja, ik heb meegewerkt aan dit programma, en met heel veel plezier. De kandidaten zijn echt niet vanuit de NMF gekozen, van die vereniging zat de voorzitter bij de voorronden met generlei input of waarde ;) De criteria lagen daar echt wel anders.
Ja, er deden slechte kandidaten mee en ja, er deden goede kandidaten mee. Ja, het was pukkelrail en ja, dat was via De Kleine Meppel de hoofdsponsor (dus niet M!). Ja, dat ziet er in onze ogen niet uit en ja, daar kon snel en fatsoenlijk mee gebouwd worden. In tegenstelling tot het Engelse programma reden er hier wel treinen :)

De hobby heeft er bewezen een boost mee gekregen, dat is ons door veel winkeliers en importeurs verzekerd. Zij kunnen het weten, zij verkopen het. Wij zijn de hobbyisten die deze zooi kopen en ja, wij willen dat graag op een ander niveau zien. Maar helaas bouwt Jan met de pet niet zo en moet ergens beginnen en dat is meestal met een startset die zij in deze winkels kopen. Het programma heeft daarmee zeker gezorgd voor nieuwe aanwas, dat is simpelweg een bewezen feit. Mooi toch?

Voor sommige wat zuur reagerende forummers; kijk eens over de rand van je eigen bord, kan echt heel verrassend zijn ;) De vergelijking met het NMRA MMR programma gaat volledig spaak hier, nergens wilde het programma dat brengen. Voor dat soort expertinfo hebben we duizenden fora, FB pagina's en miljoenen Youtube filmpjes :) En samen met onze verzamelde uitgebreide documentatie kunnen we ons prima redden toch?

Oh ja, het was een vreselijk lieve vent die Andre. Een genot om deze man aan het werk te zien ;) Toch maar mooi meegemaakt.

20210615_102637 by Ronald Halma, on Flickr